چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
نویسنده حوزه دفاع مقدس باید باورپذیر بنویسد

سیده‌نجات حسینی، نویسنده خوزستانی معتقد است، نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس، باید به مولفه باور‌پذیری که اعتماد‌ مخاطب، به‌‌ویژه مخاطب جوان را تقویت می‌کند، توجه داشته باشند.

سیده‌نجات حسینی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،  با اشاره به نقش حساس و کلیدی بانوان در دفاع مقدس بیان کرد: بدون حضور بانوان در زمان جنگ، بسیاری از امور پیش نمی‌رفت. بانوان در نقش مادر و همسر، علاوه بر در صحنه بودن، حامی رزمندگان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بودند و این نقش و تاثیرگذاری آن برکسی پوشیده نیست.

حسینی اعتمادسازی و امنیت را دو عامل مهم رشد زنان جوان عنوان کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم، اعتماد سلب شده را به جامعه و به‌ویژه بانوان برگردانیم و کمیت به زنان داده شود. چون زنان احساس ناامنی دارند.

نویسنده «مسافر آسمان» بر این باور است که نویسندگان حوزه دفاع مقدس باید به دور از هرگونه تقدس‌مابی و سانسور واقعیت شهدای جنگ را همان‌گونه که اتفاق افتاده به رشته تحریر دربیاورند تا برای نسل جوان قابل اعتماد وتاثیرگذارتر باشد.

وی ادامه داد: نسل جوان، نسل روشنفکری است و وقایع را به دور از هرگونه اغراق و پیچیدگی می‌پذیرد. نگاه کردن شهدا از یک نگاه و فیلتر، مناسب نیست. شهدا از اقشار مختلف جامعه بودند و غیرت و مردانگی آنان موجب شد که در برابر دشمن متخاصم ایستادگی کرده و کشور را در برهه حساس نجات دهند.

مولف «بوی خاک» با توضیح اینکه شعارزدگی در داستان‌های دفاع مقدس جوانان را از واقعیت دور می‌کند، بیان کرد: گاهی دیده شده که نویسنده در بیان شرح حوادث دوران جنگ، داستان را به گونه‌ای پیش می‌برد که برای نسل جوان شکاف و دوگانگی ایجاد می‌شود و برهمین اساس با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند. نویسنده در شرح بیان حوادث باید نگاه جهانی داشته باشد تا مخاطبان خارج از مرزها نیز بتوانند از این تاثیر بهره‌مند شوند.

سیدحسینی یکی از نقاط برجسته در داستان‌های دفاع مقدس را به‌روزرسانی و توجه بیشتر به نسل جوان جامعه برشمرده و عنوان کرد: القاء تفکرات شخصی نویسنده در ارائه و معرفی شهدای عزیز از جمله مباحث مهم در این زمینه است. نویسنده باید تلاش کند زمانی‌که نمی‌تواند در قالب خاطره منظور خود را به مخاطب برساند آن را با پردازش خلاق در قالب داستانی بگنجاند. به کرات در جلسات نقد و بررسی داستان‌ها به این موضوع پرداختیم و جای بسی خوشحالی دارد کتاب‌هایی که در  این نشست‌ها بررسی می‌شوند؛ اثرات آن به وضوح در قلم و آثار نویسندگان مشهود است.

وی توجه به عنصر باورپذیری  هم در داستان‌های دفاع مقدس و بیان خاطرات مستند را ازجمله نیاز مبرم در این حوزه ذکر کرده و گفت: در این سال‌ها آثار شاخص و فاخر بسیاری داشته‌ایم؛ اما خوب است این آثار پیش از چاپ با نظر کارشناسان ادبی، فنی و محتوایی دفاع مقدس بررسی و به نقد کشیده شوند؛ ب‌عبارت دیگر از صافی عبور تا  قابلیت جذب مخاطب را پیدا کند. صرف هزینه و زمان، بدون دقت و سنجش کافی اثر، از حیث محتوا و سبک، در کیفیت آثار و بازخورد جامعه و مخاطب اثر دارد.

وی ادامه داد: چاپ آثار بدون داشتن پیش‌زمینه، تنها می‌تواند به‌عنوان جمع‌آوری مطالب خام تلقی شود و لازم است که این مواد خام با بررسی و تحقیق ازنظر زمان و جغرافیای محل اتفاقِ حوادث و نیز اشخاص، تبديل به روایت شوند تا در مرحله چاپ و جذب مخاطب با استقبال بیشتری مواجه شوند.  

به گزارش ایبنا؛ سیده‌نجات حسینی تاکنون 14 عنوان کتاب در زمینه دفاع مقدس نوشته است. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و حائز مقام‌های برتر شده است. برخی از آثار این منتقد حوزه دفاع مقدس شامل: «مسافر آسمان»، «بوی خاک»، «ریحانه و قصه فصل شکفتن مهر»، «فنجان‌های تلخ»، «کمی دورتر»  و.. حسینی هدف خود از نوشتن در زمینه دفاع مقدس را به جز علاقه شخصی ادای دِین  نسبت به شهدا و خانواده آن‌ها دانسته و امید دارد خلق این آثار بتواند انعکاس‌دهنده تلاش کسانی شود که صدایشان به جایی نمی‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها