چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
فراموشی نام، یاد، خاطره، منش و رفتار شهدا خسران جبران‌ناپذیری است

روح‌الله کلانتری، نویسنده و روزنامه‌نگار گرگانی معتقد است: باید عرصه‌ای فراهم شود تا همه‌ کسانی که در جنگ حضور داشتند، بتوانند از خاطرات خود برای نسل جوانی که جنگ و دستاوردهای آن را ندیدند سخن بگویند تا جوانان درک کنند که حماسه غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس، متعلق به همه ایرانیان است.

روح‌الله کلانتری، نویسنده و عضو شورای مرکزی و مسئول سازمان معلمان استان گلستان به‌مناسبت چهل و دومین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، بیان کرد: ایام دفاع مقدس، روزهای به‌یادماندنی و یادآور حماسه‌ای بزرگ است و سی‌و‌یکم شهریورماه ۵۹ زمینه‌ساز این حماسه‌ها بود. زمانی که از جنگ سخن به میان می‌آید، هرکس به فراخور حال خود از منظری به آن می‌نگرد؛ برخی به صدور انقلاب فکر می‌کنند، برخی دل درگرو دولت جهانی و برخی نیز جنگ را فقط خسران و مصیبت می‌پندارند؛ اما افرادی نیز معتقدند که جنگ؛ البته نه جنگ، بلکه دفاع بود. آن‌هم دفاع سرسختانه‌ای که سرانجامش به پس گرفتن وجب‌به‌وجب خاک وطن از دست اجنبی شد.

وی با اشاره به اینکه سال‌های دفاع مقدس حماسه‌ای پرشور بود که با حضور انسان‌هایی صادق و بی‌ریا در یک قطعه از زمین و زمان آن سال‌ها رخ داد، افزود: آن روزها رفت و دیگر تکرار نخواهد شد. به گمان این حقیر که حضوری اندک در آن سرزمین عشق و ایثار داشتم؛ این روزها، آن حادثه و آن حضور، غریب و سخت مظلوم است. نمی‌خواهم ادعا کنم همه آن‌ها که آن زمان نام بسیجی برخود گذاشتند و در عرصه نبرد با مخالفان تمامیت ارضی ایران پهلوانی کردند نیتشان یکسان بود؛ نه قطعاً چنین نبود. همان‌طور که تاریخ می‌گوید حتی آن‌ها که در رکاب پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) جنگیدند هم نیت یکسانی نداشتند.

کلانتری ادامه داد: در این دفاع پدیده‌ای آمد، عینیت یافت و متولد شد؛ پدیده‌ای به نام ایثار، عشق و دلدادگی و بارزترین وجه ممیزه این پدیده «خود را فدای دیگران کردن» بود؛ اینکه گفته می‌شود، بودند رزمندگانی که داوطلبانه روی مین می‌رفتند تا هم‌رزمانشان به‌سلامت رد شوند؛ این ایثارگری‌ها دروغ نبود و من خود شاهد این دلدادگی‌ها بودم.

وی با تاکید بر اینکه فضای غالب جامعه در هشت سال دفاع مقدس، فضای ایثار و فداکاری بود افزود: آن مردان آسمانی و خیلی‌ها که در رکاب دلدادگی بودند، رسالتشان فدا کردن خود و گذشتن از خود بود. اگر کسی می‌خواهد تفاوت برخی چفیه به‌دوش‌های امروزی را با چفیه به‌سرهای آن روز، دریابد همین ملاک کافی است. نبرد برای اثبات خود یا گذر از خودشان، چفیه‌ها سجاده نمازشان بود و جز برای خدا، حب و بغض در دل راه ندادند. 

کلانتری ادامه داد: آن زمان و در آن فضا، جز صفا و یکرنگی بویی به مشام نمی‌رسید و اینک گویی ریا و تظاهر به دین غالب و حضور در میدان به مدد اضافه‌حقوق، مسلکِ مسلطِ میدان‌داران میدان شده است. آنچه می‌گویم برای فریفتن کسی نیست و بیشتر برای خودم است و برای خود گفتن نه نیازی به فریفتن دارد و نه ریا و چاپلوسی و خودنمایی. من بازمانده نسل عاشقی هستم که اگر بر پای صداقتشان اصرار بورزند، سرنوشتی جز آنچه بر سر حاج داود کریمی‌(از فرماندهان شهید دفاع مقدس) آمد، نیست.

وی سپس با اشاره به کلامی از شهید باکری گفت: شهید باکری جمله‌ای دارد با این مضمون که مردان صادق میدان حریت و آزادگی، پس از اتمام نیاز به پیش‌مرگی دین و وطن در مرزها به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروهی که مردانه به عهد خود با خدا وفادار مانده و از خود می‌گذرند و به خاطر این اعتقاد در کنج عزلت محبوس‌اند. گروه دوم راه خودخواهی را در پیش‌گرفته و به جبران سال‌هایی که از دستشان رفته به‌دنبال قدرت و ثروت‌اند و گروه سوم کسانی که از گذشته خود نادم و پشیمان شده و از هر دوعالم بی‌نصیب. خطاب من به همه رزمندگان و شهدایی است که در این راه جان دادند تا عزت و کرامت انسان‌ها حفظ شود. شهید باکری، کریمی، بروجردی، کاظمی، مکتبی و... یاد مردانی که آن‌ها را شهید می‌نامیم.

روح‌الله کلانتری با اشاره به اینکه شهیدان راه عدالت، آزادی و معنویت خط قرمزهای مردم هستند، افزود: شاید بتوان از هر کس و هر مقامی هرچند بزرگ انتقاد کرد و باید که چنین کرد، اما شهیدان انتقاد فناپذیرترین مردان و زنان دیار ما هستند. این‌یک حقیقت است که شهیدان برگ‌های افتخار و سند شرافتمندی ایران هستند و نکند فراموششان کنیم. آن‌ها در جنگی که به هر دلیل آغاز شد و اینجا جای بحثش نیست، ستارگان درخشان و نورانی هستند که سره را از ناسره شناختند. شهیدان اگر اشتباهی هم کرده باشند با فدا کردن جانشان، همه حساب‌ها را تسویه کردند.

وی ادامه داد: فراموشی نام، یاد، خاطره و منش و رفتار شهدا خسران جبران‌ناپذیری است و تخفیف و انکار آن‌ها ظلم به آن رادمردان تاریخ است. یاد و نام آن اسوه‌های ایثار و فداکاری همواره جاودان باد. مردانی که از خود گذشتن را به ما یادآوری می‌کردند.

دفاع مقدس از افتخارات ملی و متعلق به همه ملت ایران است. از حمایت معصومانه کودکانی که قلک‌های خود را که در آن‌ها مبالغ ناچیزی داشت و تقدیم جبهه‌ها می‌کردند تا زنانی که برای رزمندگان ما کلاه و شال می‌بافتند و یا پیرزنی که در دورترین روستای این سرزمین تخم‌مرغ‌های خود را که تنها سرمایه‌اش بود تقدیم می‌کرد.

نویسنده و روزنامه‌نگار گرگانی با تأکید بر اینکه اساساً عظمت و بزرگی این حماسه در این است که همه ملت ایران در آن سهیم‌اند و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم را به جنگی میهنی و مقدس تبدیل کردند، گفت: مصادره شهدا و دستاوردهای این حماسه ملی به نفع یک گروه یا یک جریان سیاسی، نه‌تنها کمکی به آن نمی‌کند، بلکه آن را تضعیف و کم‌ارزش جلوه می‌دهد.

کلانتری اظهار کرد: باید عرصه‌ای فراهم شود تا همه‌ کسانی که در جنگ حضور داشتند بتوانند از خاطرات خود برای نسل جوانی که جنگ و دستاوردهای آن را ندیدند سخن بگویند تا جوانان درک کنند که حماسه غرورآفرین هشت سال دفاع مقدس، متعلق به همه ایرانیان است. باید دفاع مقدس را به‌عنوان نماد اعتماد، سربلندی، عزت، ستم‌سوزی و تسلیم‌ناپذیری ملت بزرگ ایران تبلیغ و ترویج کنیم. تنها در این صورت است که می‌توان خاطره دفاع مقدس را به‌عنوان یک منبع الهام‌بخش و عامل تحرک و بیداری و عزت و سربلندی در تاریخ این ملت حفظ کرد.

روح‌الله کلانتری، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل محله دربنو گرگان، جانباز هشت سال دفاع مقدس، دانش‌آموخته‌ کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی، فعال فرهنگی و عضو شورای مرکزی و مسئول سازمان معلمان استان گلستان است. به‌زودی کتاب «در مسیر اصلاح» به قلم این  نویسنده روانه‌ بازار نشر خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها