دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
تقویت رابطه فرهنگی برپایه اقتصاد فرهنگی از ظرفیت‌های سازمان شانگهای

کارشناس فرهنگی چین ایران را محور فرهنگی سازمان‌ همکاری‌های شانگهای ارزیابی کرد و گفت: تقویت رابطه فرهنگی کشورها برپایه اقتصاد فرهنگی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های بالقوه باشد.

عادل خانی، کارشناس فرهنگی چین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن ابراز خرسندی از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، آن را تکمیل پازل نگاه به شرق دانست و اظهار کرد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در راستای تکمیل پازل نگاه به شرق است.

وی ادامه داد: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای تحولی سودمند، تاریخی و جمهوری اسلامی ایران حلقه تکمیلی این سازمان است.

خانی، عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای را نقطه عطفی در دیپلماسی هدفمند جمهوری اسلامی ایران عنوان و اظهار کرد: ایران بازیگری خردمند و دارای موقعیتی تعیین‌کننده در منطقه و جهان است. 
 
کارشناس فرهنگی چین، استراتژی عملگرایانه نگاه به شرق در روابط خارجی را در چارچوب سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور دولت سیزدهم عنوان کرد.

خانی گفت: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند با نگاه واقع‌بینانه، فرصت مغتنمی برای بازشناخت نفوذ و ظرفیت‌های فرهنگی ایران در منطقه باشد و وزن فرهنگی ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

کارشناس فرهنگی چین با تاکید کرد: ایران به‌عنوان چهارراه تمدن‌های مختلف؛ می‌تواند محور فرهنگی سازمان همکاری‌های شانگهای باشد.

خانی ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارهای توسعه و تقویت روابط میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، فعالیت‌های فرهنگی در خصوص سنت‌ها و آیین‌های مشترک فرهنگی، هنری و تمدنی با هدف احیاء نمادین از نفوذ تاریخی ایران فرهنگی است. 

وی اظهارکرد: سوغات سمرقند علاوه بر تقویت همگرایی منطقه‌ای اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود، فرصت و راهکاری موثر برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و تمدنی ایران فرهنگی و سیاستگذاری هدفمند برای رونق صنعت گردشگری با هدف توسعه دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

خانی با اشاره به تغییر «شکلی و محتوایی در ائتلاف‌های بین‌المللی»، لزوم برنامه‌ریزی و پیش‌برد عمق و راهبرد «تعمیق چندجانبه‌گرایی فرهنگی» جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، گفت: در حوزه دیپلماسی ترجمه و احیاء آثار مشترک دینی-فرهنگی به خصوص مکتوبات فاخر اسلامی - ایرانی بیش از پیش فعال شویم.

وی تاکید کرد: تقویت رابطه فرهنگی کشورها برپایه اقتصاد فرهنگی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های بالقوه باشد.

خانی با تاکید براینکه همکاری منطقه‌ای باید با درک حساسیت کشورهای عضو باشد، حوزه‌های ادبیات، صنایع فرهنگی و خلاق باید در اولویت فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد؛ البته، درباره اینکه تقدم و تأخر کدام بخش از فرهنگ، در تقویت تعاملات در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای در نظر باشد، نیازمند مطالعه دقیق‌تری است.

وی ادامه داد: اگر در روابط فرهنگی اعم از چاپ کتاب، فیلم و سایر محصولات فرهنگی حساسیت‌های کشورهای عضو را درک نکنیم، ممکن است تجربه ناموفقی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها