سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
دیجیتال‌سازی منابع قدیمی اولویت کتابخانه ملی است

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: اولویت کتابخانه ملی، دیجیتال‌سازی منابع قدیمی است که نسخه دیجیتال آن‌ها در دسترس مخاطبان قرار ندارد.

فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره منابعی که تاکنون در کتابخانه ملی دیجیتال‌سازی شده است، اظهار کرد: البته همه منابع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به دیجیتال‌سازی نیاز ندارند؛ به‌عنوان مثال در بخش کتاب‌های چاپی این سازمان وارد دیجیتال‌سازی  این منابع نمی‌شود، زیرا حق مالکیت معنوی و فکری اثر باید رعایت شود و در این زمینه اجازه ناشران شرط است.
 
وی افزود: بسیاری از آثار  و مقاله‌های علمی و پژوهشی، اکنون به‌صورت دیجیتال از طریق سامانه‌ها در دسترس است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این زمینه نیز دیجیال‌سازی انجام نمی‌‌دهد و فقط با فرآیند پردازش، منابع گردآوری شده را روی سامانه دیجیتال کتابخانه ملی قرار می‌‌دهد. اولویت کتابخانه ملی در این مقطع، دیجیتال‌سازی منابع قدیمی است که نسخه دیجیتال آن‌ها در دسترس مخاطبان قرار ندارد.
 
معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره آمار کلی منابع دیجیتال‌سازی شده کتابخانه ملی دیجیتال این سازمان از دی‌ماه 1400 تا  پایان خرداد‌ماه امسال گفت: در بخش سامانه سنا نشریات ایران، کتابخانه ملی 533 هزار و 854 نشریه دیجیتال‌سازی شده دارد. در قسمت نشریات علمی ایران( ایران ژرورنال)، 833 هزار و 166 نسخه مقاله و نشریه علمی روی سامانه ایران ژورنال قرار دارد.
 
صدر افزود: در سامانه دیجیتال کتابخانه ملی کودک و نوجوان 23 هزار و 385 نسخه کتاب الکترونیک، در پایگاه فهرستگان نسخ خطی 699 هزار و 589 نسخه خطی، در بخش سامانه اسناد کشور یک‌میلیون و 408 هزار و 308 نسخه سند و در  بخش سامانه کتابخانه‌های کشور 2‌میلیون و 358 هزار و 901 عنوان کتاب وجود دارد.
 
وی درباره برنامه‌های جدید معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: ارتقاء فضای دیجیتال‌سازی کتابخانه ملی از نظر کمّی و کیفی یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت است؛ علاوه‌براین مقرر شده، با دستگاه‌های جدیدی که خریداری شده، دیجیتال‌سازی منابع از نظر کمّی و کیفی ارتقاء پیدا کند؛ همچنین طرح‌ «آرشیو وب» و طرح «سامانه جام» دو طرح ملی هستند که قرار است با همکاری دستگاه‌های مختلف به‌صورت فرادستگاهی انجام شود.
 
صدر با اشاره به برپایی نشست‌های تخصصی با عنوان کرسی‌های علمی ترویجی گفت: برپایی این نشست‌ها در بخش اعضای هیات علمی کتابخانه ملی پیگیری می‌‌شود و تلاش می‌کنیم از طریق برگزاری این نشست‌ها، نتایج این هم‌اندیشی‌ها در دایره اعضای هیات علمی کتابخانه ملی  باقی نماند. این نشست‌ها از مهرماه، ماهیانه برگزار می‌شود. در این نشست‌ها طرح‌‌ اعضای هیات علمی کتابخانه ملی به بحث و بررسی گذاشته و از متخصصان حوزه مربوطه در کشور دعوت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها