سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
پیاده‌روی عظیم اربعین در هویت‌بخشی جامعه شیعه تاثیر بسیاری دارد

مجید اردش گفت: در راهپیمایی عظیم اربعین می‌توانیم فرصت‌هایی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم و به شرح همگرایی کشورهای اسلامی بپردازیم. در واقع گردشگری مذهبی می‌تواند زمینه‌ساز وحدت اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «زیارت با تاریخ طولانی كه دارد در واقع ویژگی عمومی در روزگار اسلام است. گردشگری مذهبی با انگیزه‌های دینی به اندازه خود دین قدمت دارد و در نتیجه قدیمی‌ترین نوع گردشگری است. همزمان با اربعین سرور و سالار شهیدان امام‌حسین (ع) خیل عظیمی از مشتاقان زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند. در این راستا کتاب‌هایی نیز برای راهنمایی گردشگران مذهبی نوشته شده است.» کتاب «اسلام و گردشگری» تالیف مجید اردش، فرزانه حقیقت قهفرچی و امیرعباس نجفی‌پور یکی از این کتاب‌هایی است که به شرح گردشگری از نگاه اسلام پرداخته است.
 
مجید اردش كارشناس ارشد رشته مدیریت جهانگردی با اشاره به گردشگری در اسلام گفت: در واقع گردشگری مذهبی ویژگی عمومی اسلام است. در بخشی از کتاب «اسلام و گردشگری» به معرفی انواع سفر از دیدگاه اسلام پرداخته شده است و به بحث زیارت مشاهد و عتبات عالیات پرداخته‌ایم. زیارت مشاهد و عتبات عالیات از سفرهای بسیار با فضیلت و عبادی هستند که آثار روحی و معنوی زیادی را در پی دارند که در فرهنگ اسلامی ما به این نوع از سفرها تاکید زیادی شده است.
 
اردش افزود: در فرهنگ اسلامی و با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین؛ پیامبر، امامان، شهدا و صالحان زنده‌اند و سخن ما را می‌شنوند و بر اجابت حاجت و دعاهای ما توانایی دارند. دعاهای «اذن دخول» حرم معصومان نیز گواه بر این امر دارد. این ارتباط معنوی با بزرگان و معصومین بر سلامت اجتماع و جامعه می‌افزاید و همگان را به تقوا و پرهیزگاری سوق می‌دهد و زیارت قبور پاكشان، علاوه بر آنكه سبب تقویت و تكامل روح فرد زائر می‌شود، الگو و اسوه‌های معصوم را پیش روی او قرار می‌دهد و او را به پاداش و اجر اخروی بشارت می‌دهد.
 
وی بیان کرد: امام علی بن موسی‌الرضا(ع) می‌فرمایند: هر امامی بر گردن دوستان و پیروان خود، عهد و پیمانی دارد. این عهد و پیمان، هرگز بریده نمی‌شود و آنگاه به کمال خود خواهد رسید که مردم مزار امام خود را زیارت کنند. پیامبر گرامی اسلام نیز در حدیثی می‌فرمایند: هر کس كه مزار مرا دیدار کند، شفاعت من بر او نازل می‌شود. کسی که مرا پس از مرگ زیارت كند، گویا مرا در حال حیات زیارت کرده است. پس نتیجه اینکه در واقع زیارت خانه خدا و قبور معصومان، صالحان، اولیا و شهدا شایسته‌ترین و موثرترین سفرهای عبادی و زیارتی هستند که بر هر فرد مسلمانی لازم است برای کسب توفیق آن تلاش کند و خودش را از این چشمه پر فیض و جوشان سیراب سازد.
 
اردش در ادامه گفت: بخشی از کتاب «اسلام و گردشگری» که می‌تواند در واقع به عزیزانی که در این راهپیمایی عظیم اربعین شرکت می‌کنند؛ کمک کند، همان بخشی است که در رابطه با آداب سیر و سیاحت به شرح و توضیح پرداخته‌ایم. دعاهای سفر، اخلاق مسافر، اخلاق اجتماعی مسافر و همچنین تقسیم کاری که در واقع در سفر باید انجام شود. وظیفه مسلمانان در برابر همدیگر و در برابر غیرمسلمانان، احسان و کمک به مسافران، اعمال عبادی سفر و مقدمات سفر و همچنین در بخشی از كتاب «اسلام و گردشگری» نیز به توضیح زیارت از منظر قرآن و احادیث پرداخته شده است. اینها از جمله مباحثی است که می‌تواند برای عزیزانی که در این راهپیمایی عظیم و بزرگ شرکت می‌کنند، راهگشا باشد.
 


وی در شرح بیشتر کتاب «اسلام و گردشگری» بیان کرد: در این کتاب سعی کردیم به شرح مباحث و نظراتی در گردشگری و سیاحت بپردازیم که اسلام بر روی آن تاکید دارد. ابتدا به بحث اهمیت سفر در اسلام و قرآن پرداختیم که در کل سیر و سیاحت در قرآن چقدر اهمیت دارد و به نمونه‌ها و الگوهایی از اشخاص و امت‌های گذشته استناد شده است که در رابطه با سفر و سیاحت در قرآن به آنها اشاره شده است و همچنین به اهمیت سیر و سیاحت از دیدگاه احادیث پرداختیم.
 
اردش افزود: در بخش دیگری از این كتاب انواع سفر را با توجه به قرآن و احادیث توضیح دادیم و بیان شده است که با توجه به قرآن و احادیث اهداف و انگیزه‌های سفر چیست و انواع سفرها از دیدگاه اسلام کدام است. در واقع سفرها در اسلام از عبادی و زیارتی تا جهاد و صله‌رحم و سفرهای تفریحی را شامل می‌شود، که در این کتاب درباره همه اینها به تفکیک شرحی ذکر شده است.
 
 در بخش بعدی کتاب در رابطه با آداب سفر و گردشگری از نظر اسلام پرداختیم كه این بخش از اخلاق فردی مسافر گرفته تا اعمال عبادی و حتی اخلاق اجتماعی در سفر را شامل می‌شود. همچنین شرایط یک مسافر و مقدمات یک سفر خوب نیز بیان شده است.
 


 وی در ادامه گفت: در بخشی دیگر از کتاب «اسلام و گردشگری» جایگاه گردشگری در کشورهای اسلامی توضیح داده شده است. اینکه چه کشورهای مسلمانی در امر گردشگری و سیاحت توسعه‌یافته هستند و چه عواملی سبب عقب‌ماندگی گردشگری در کشورهای اسلامی شده است. در راهپیمایی عظیم اربعین می‌توانیم فرصت‌هایی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم و به شرح همگرایی کشورهای اسلامی بپردازیم. در واقع گردشگری مذهبی می‌تواند زمینه‌ساز وحدت اسلامی باشد.
 
مولف کتاب «اسلام و گردشگری» با بیان اینکه به بحث اسلام‌هراسی و تاثیر آن بر گردشگری نیز در این کتاب پرداخته شده است، افزود: در واقع ریشه‌های اسلام‌هراسی، دلایل اسلام‌هراسی، آثار اسلام‌هراسی بر گردشگری، تاثیر اسلام‌هراسی بر اقتصاد گردشگری جامعه میزبان و آثار منفی اقتصادی و اجتماعی اسلام‌هراسی بر حوزه گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در فصل پایانی کتاب به صورت مختصر به بحث گردشگری اسلامی در ایران و اثرات دینی گردشگری پرداخته شده است و قصد داریم در چاپ جدید به بسط و گسترش این فصل بپردازیم.
 
اردش گفت: نوشتن کتاب دیگری را آغاز کردیم که حول محور همین پیاده‌روی عظیم اربعین بحث می‌کند. در این کتاب کاربردهای این پیاده‌روی در جامعه اسلامی از کاربردهای هم‌گرایانه تا کاربردهایی که پیاده‌روی عظیم اربعین می‌تواند در هویت‌بخشی جامعه شیعه داشته باشد و همچنین کاربردهای این راهپیمایی عظیم در ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. ان‌شاءالله بتوانیم در سال‌جاری این کتاب را به چاپ برسانیم.

در این باره بخوانید:

زیارت اربعین همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد

سفر اربعین باید با معرفت و شناخت همراه باشد

نویسندگان به مسائل فرهنگی و اعتقادی کربلا و زیارت اربعین توجه کنند
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها