چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
اتصال خط راه‌آهن ایران به عراق آسان‌ترین راه برای انتقال زائران عتبات عالیات است

سیدمحسن قریشی‌زاده گفت: من طرح و برنامه‌ای برای مسیر مرز شلمچه تا بصره دارم که حتما در چاپ مجدد کتابم بیان می‌کنم و در اختیار مسوولان قرار می‌دهم تا این مشکل مرتفع شود و آسان‌ترین راه برای انتقال زائران عتبات را اتصال خط راه آهن ایران به عراق می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروزه توسعه گردشگری در همه عرصه‌ها، چه در سطح ملی و منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی مورد توجه برنامه‌ریزان دولتی و شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده به این حقیقت پی برده‌اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل داشته باشند و درصدد راه‌های تازه‌ای برآیند. آگاهی جوامع از این که گردشگری منبع درآمد ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه‌ای در اختیار اقتصاد یک کشور قرار می‌دهد، باعث شده که گردشگری مفهوم بسیار گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و به عنوان یک صنعت تلقی شود. کتاب «نقش گردشگری مذهبی در توسعه پایدار» تالیف سیدمحسن قریشی‌زاده، جانباز جنگ تحمیلی و دانش‌آموخته علوم سیاسی است که نشر آوای ترنم آن را چاپ و راهی بازار نشر کرده است.

سیدمحسن قریشی‌زاده با بیان این‌که این کتاب آماری از موانع ارایه داده و همزمان با آن موانع به بیان راهکارها نیز پرداخته است، گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون زائران عتبات در ایام اربعین با آن روبه‌رو هستند، نبود یا کمبود وسیله نقلیه آن سوی مرزهای ایران است، در این راستا نخستین قطار ترکیبی تهران-قم-کربلا حرکت خود را از ایستگاه‌های تهران و قم در شهریورماه آغاز کرد، این قطار با ظرفیت 300 تن از قم تا شلمچه را طی کرد و از مرز شلمچه تا بصره را به دلیل نبود خط ریلی با اتوبوس و از بصره تا کربلا زائران مجددا به وسیله قطار طی طریق کردند و به لطف خدا نخستین کاروان زائران با این قطار به زیارت عتبات رفتند و برگشتند.

 

وی افزود: ما سه سال قبل از کرونا یعنی سال 97 و 98 برای اولین‌بار در ایران این طرح را اجرا کردیم و زائران را با قطار برای زیارت عتبات می‌بردیم که بسیار هم مورد استقبال واقع شد، اما کرونا پیش آمد و امسال که به لطف خدا اوضاع مساعد بود، دوباره مسیر سفر با قطار فعال شد.
 
قریشی‌زاده در ادامه بیان کرد: من طرح و برنامه‌ای برای مسیر مرز شلمچه تا بصره دارم که حتما در چاپ مجدد کتابم بیان می‌کنم و در اختیار مسوولان قرار می‌دهم تا این مشکل مرتفع شود و آسان‌ترین راه برای انتقال زائران را اتصال خط راه آهن ایران به عراق می‌دانم که زیرساخت آن باید فراهم شود.
 
وی افزود: اکنون برای حج تمتع زائران زیادی در سرزمین وحی در مکه و مدینه از سراسر دنیا به آنجا می‌روند و کوچکترین مشکلی برای حمل‌و‌نقل وجود ندارد و این مطلوب بودن امکانات به دلیل زیرساختی است که وجود دارد. باید از سرمایه‌گذاران استفاده کنیم و زیرساخت حمل و نقل برای زیارت عتبات در اربعین را بهبود ببخشیم.

 

قریشی‌زاده گفت: در کتاب «نقش گردشگری مذهبی در توسعه پایدار» به شرح تعاریفی همچون گردشگری، گردشگری مذهبی، توسعه و توسعه پایدار و رابطه گردشگری مذهبی با توسعه پایدار پرداخته شده است. در واقع تلاش بر این بوده است تا ورود گردشگران به ایران به عنوان گردشگر مذهبی با توقف بیشتری در شهرهای مذهبی همراه باشد.

در این باره بخوانید:

زیارت اربعین همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد

سفر اربعین باید با معرفت و شناخت همراه باشد

نویسندگان به مسائل فرهنگی و اعتقادی کربلا و زیارت اربعین توجه کنند


پیاده‌روی عظیم اربعین در هویت‌بخشی جامعه شیعه تاثیر بسیاری دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها