یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
شعر آیینی فراتر از یک گونه‌ ادبی است

منصوره رضایی، نویسنده کتاب «جریان‌شناسی شعر آیینی معاصر» با توجه به رونمایی از کتاب تازه‌اش گفت: شعر آیینی فراتر از یک گونه‌ای ادبی است.

منصوره رضایی، نویسنده کتاب «جریان‌شناسی شعر آیینی معاصر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به رونمایی این کتاب با حضور استاد مجاهدی در قم، گفت: این کتاب به بررسی و تحلیل اشعار آئینی در صد ساله اخیر پرداخته ‌است؛ یعنی از سال 1300 تاکنون و در آن جریان‌های مهم شعر آیینی بررسی شده ‌است.
 
وی اضافه کرد: نکته مهم اینکه نخستین‌بار جریان‌های شعر آیینی به‌صورت دسته‌بندی در معرض تحلیل و بررسی قرار گرفته‌‌اند.
 
رضایی به تقسیم‌بندی این جریان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: جریان‌های شعر آئینی را در این کتاب به چهار دوره اشعار آیینی قبل ‌از انقلاب، دوره انقلاب، دفاع مقدس و عصر حاضر تقسیم کرده‌ام.
 
این نویسنده ادامه داد: در ابتدای کتاب، علاوه‌ بر تعریف شعر آیینی و مروری بر گونه‌های این شعر، ارتباط شعر آیینی با سایر انواع ادبی ازجمله ادبیات حماسی، غنایی، تعلیمی، عرفانی و نمایشی مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: نویسنده مدعی است که ادب و شعر آیینی فراتر از یک گونه‌ای ادبی است و جا دارد به‌عنوان یک نوع ادبی مستقل به آن پرداخته شود.
 
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی افزود: در این کتاب سعی شده اشعار آیینی از نظر تنوع مورد بررسی قرار گرفته شود؛ چراکه امروزه اشعار عاشورائی، مهدوی و فاطمی بیشتر بر آن تکیه می‌شود اما در کتاب مورد نظر سایر گونه‌ها از لحاظ موضوع و مضمون و قالب و فرم مورد کنکاش قرار گرفته ‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها