شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
8 کتابخانه عمومی در مناطق محروم خراسان‌رضوی افتتاح شده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در یکسال گذشته 8 باب کتابخانه عمومی شامل ثابت و سیار در مناطق محروم این استان افتتاح شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی گفت: در یک‌سال گذشته 8 کتابخانه عمومی در مناطق محروم افتتاح شده است که از این تعداد 4 کتابخانه مستقر و 4 کتابخانه سیار بوده است.
 
وی اضافه کرد: کتابخانه‌های مستقر در شهرستا‌ن‌های گناباد، مشهد، مه ولات و تربت حیدریه و  4 کتابخانه سیار هستند که هرکدام به پنج روستا و منطقه محروم در شهرستان‌های مشهد، باخرز و چناران در استان که جمعا شامل 20 روستا می شود، ارائه خدمات می‌کنند.
 
سبزیان گفت: روستاهای قلعه نوعلیا، ابنیه، همت آباد، ارزنه، کوه سفید در شهرستان باخرز(پیک دانایی4)، روستاهای سید آباد، رادکان، موچنان، کمبلان و 2 منطقه حاشیه شهر در شهرستان چناران(پیک دانایی 5: خواجه نصیرالدین طوسی) و روستاهای دوست آباد، منزل آباد، کوشک مهدی، چهاربرج، چهل حجره در شهرستان مشهد(پیک دانایی 6: سردار شهید نورعلی شوشتری) و روستاهای النگ امان‌آباد، امام تقی، رباط سفید، سلطان آباد نمک، دیزباد سفلی در شهرستان مشهد (پیک دانایی 7) از سوی 4 کتابخانه جدید سیار خدمات‌رسانی می‌شوند.
 
وی افزود: تا پایان سال در نظر داریم تعداد 2 دستگاه کتابخانه سیار در شهرستان مشهد، 2 دستگاه در شهرستان طرقبه شاندیز، یک دستگاه در شهرستان تایباد و یک دستگاه در شهرستان قوچان به ناوگان کتابخانه‌های عمومی اضافه شود.
 


سبزیان درباره کتابخانه‌های مستقر گفت: تا پایان سال 5 کتابخانه مستقر در روستاهای فارمد شهرستان مشهد، فخرآباد شهرستان بجستان، بزنگان شهرستان سرخس، شفیع آباد شهرستان بردسکن و شهر تازه تاسیس فرگ‌قلعه شهرستان کاشمر نیز افتتاح خواهد شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تعدادی از روستاها که امکان احداث کتابخانه در آن‌ها وجود ندارد به وسیله کتابخانه سیار از خدمات کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند، گفت: با کمک اعتبارات استانی و خیرین پروژه‌های روستایی دیگری به مرحله تکمیل و بهره‌برداری خواهند رسید.
 
وی با اشاره به اینکه تعداد 17 پروژه احداث کتابخانه عمومی در سطح روستاهای استان نیز در دست احداث است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 31 روستا در استان خراسان‌رضوی دارای کتابخانه عمومی هستند که زیرنظر و به‌صورت زیرمجموعه‌ای از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در حال فعالیت هستند. در واقع باید به این مساله نیز توجه داشت، روستاهایی امکان احداث کتابخانه مستقر در آن‌ها وجود دارد که دستکم دارای 2500 نفر جمعیت باشند.
 


سبزیان تاکید کرد: اراده ما بر این است که با استفاده از ظرفیت خیرین و مسئولین اجتماعی شرکت‌ها و کارخانه‌ و بخش‌های خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و احداث کتابخانه برای مناطق کم‌برخوردار و محروم استفاده کنیم. تاکنون 29 کتابخانه شهری و روستایی و سیار در استان خراسان رضوی با همت خیرین نیک‌اندیش،  تاسیس و راه‌اندازی شده است.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی همچنین یادآور شد: از‌جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق کم‌برخوردار و محروم می‌توان به حضور کتابخانه سیار با اجرای برنامه‌های فرهنگی و متنوع در قالب کاروان فرهنگی، برگزاری برنامه‌های متنوع ویژه دهه پایانی صفر، رونمایی‌ کتاب، نشست کتابخوان، مسابقات فرهنگی، برنامه‌های ویژه کودک (‌قصه‌گویی، کلاس‌های آموزشی، جنگ‌های فرهنگی و ...)، اجرای جشنواره کتابخوانی رضوی به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر و همچنین مناطق عشایری، اجرای طرح با هم بخوانیم در مناطق محروم از پیش تعیین‌شده برای کودکان و نوجوانان آن مناطق و همچنین طرح‌های متنوع کتابخوانی، تخصیص منابع مناسب (کتاب و نشریات) در حد امکان به کتابخانه‌های خودگردان فعال روستایی و ایجاد کتابخانه در روستاهای حائز شرایط به لحاظ جمعیت و امکانات اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها