دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
نویسندگان به مسائل فرهنگی و اعتقادی کربلا و زیارت اربعین توجه کنند

سیروس قنبری می‌گوید: نویسندگان کتاب‌های گردشگری مذهبی به نکات فرهنگی و اعتقادی و ملیتی اقوام و گروه‌هایی که به سفر زیارتی امام حسین(ع) مشرف می‌شوند، نیز اشاره‌هایی داشته باشند. به‌ویژه از فرهنگ و محیط جغرافیایی کشور میزبان باید توضیحات مبسوط ارایه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گردشگری مذهبی یکی از باشکوه‌ترین نوع گردشگری‌ها است، در این باره راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین حسینی(ع) در نوع خود بی‌نظیر بوده و مانند آن را در هیچ زمان و مکانی پیدا نخواهیم کرد. در آستانه اربعین هستیم و چهل روز از شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و یاران ایشان سپری شده است. بسیاری از مشتاقان زیارت بارگاه آن امام همام در این روزها عازم کربلا هستند. کتاب‌هایی نیز به گردشگری مذهبی پرداخته‌اند که می‌تواند در شناسایی این مسیر به زائران کمک‌ بسیاری کند. یکی از این کتاب‌ها «گردشگری مذهبی با تاکید بر اماکن مذهبی توریستی جهان و ایران» نوشته دکتر سیروس قنبری و ناصر آبروش است.

سیروس قنبری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در شرح نقش کتاب‌های گردشگری در راهنمایی زائران اربعین گفت: کتاب‌های گردشگری مذهبی اگر برای مراسم اربعین حسینی تدوین و آداب آن برای زائرین تشریح شود، می‌تواند تعداد شیفتگان و علاقه‌مندان حضور در این مراسم را دو چندان کند، چنانچه این قبیل کتاب‌ها از اصول و قوانین مربوط به کشور میزبان به نوشتار دربیاید از وقوع مشکلات احتمالی برای زائرین اباعبدالله الحسین(ع) کاسته می‌شود، از طرفی بهتر است نویسندگان کتاب‌های گردشگری مذهبی به نکات فرهنگی و اعتقادی و ملیتی اقوام و گروه‌هایی که به این سفر زیارتی مشرف می‌شوند، نیز اشاراتی داشته باشند. به‌ویژه از فرهنگ و محیط جغرافیایی کشور میزبان باید توضیحات مبسوط ارایه شود.

وی افزود: قبل از هرچیزی نویسندگان بایستی از معرفی کامل عتبات عالیات در کشور عراق و قبور ائمه اطهار و یاران آنها غافل نشوند تا مشتاقان آن حضرت بتوانند بعد از ورود به کشور عراق با پیش‌زمینه ذهنی کافی و به صورت مطلع در این مکان‌ها حضور به هم رسانند و مراسم مربوطه را به صورت صحیح انجام دهند. لذا مولفان با بخش‌بندی منظم کتاب گردشگری مذهبی با تاکید بر کشور عراق می‌توانند مشتاقان جهانی زیارت به عتبات را با اطلاعات و فهم و ادراک بیشتر از چرایی این راهپیمایی باشکوه هدایت کنند و کسانی که برای نخستین‌بار به این کشور و اماکن مذهبی آن وارد می‌شوند، بتوانند با خواندن این قبیل کتاب‌های گردشگری با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند و با فهم عمیق‌تر به زیارت و گردشگری خود بپردازند.
 
این پژوهشگر حوزه تاریخ افزود: حرم مطهر امام حسین(ع) به عنوان این‌که مکان بسیار مهمی برای مسلمانان اهل تشیع است و هر سال به مناسبت ایام محرم و اربعین که خیل عظیمی از شیفتگان آن حضرت با پیاده‌روی به پابوس حضرت می‌روند، به صورت مختصر در کتاب «گردشگری مذهبی» معرفی شده است که علاقه‌مند هستم در ویرایش بعدی کتاب با توجه به اینکه زمان زیادی از چاپ نخست آن می‌گذرد، تصاویری گویا از این راهپیمایی بزرگ را به متن کتاب اضافه کنم. آمار جدید عاشقان آن امام همام را نیز می‌آورم و حتی آمار سایر گردشگران بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز باید به روز کنم.
 
 مولف کتاب «گردشگری مذهبی» بیان کرد: کتاب «گردشگری مذهبی» با تاکید بر اماکن مذهبی توریستی جهان و ایران با این رویکرد تالیف شد که اماکن مقدس و مذهبی کل دنیا را شناسایی کنیم و به مخاطب بشناسانیم.

 

وی افزود: سعی بر آن بوده است تا ویژگی‌ها و مکان‌هایی که این اماکن مقدس در آن قرار دارند بشناسیم و بشناسانیم و در کشورهای دوردست و مسلمان بتوانیم این اماکن را با ویژگی‌های خاص خود معرفی کنیم و مقایسه‌ای صورت بگیرد که کدام یک از این اماکن مقدس دارای اهمیت بیشتری هستند. در این کتاب مساجدی در مالزی و اندونزی، امارات و بحرین و مراکز مذهبی معتبر و شناخته شده معرفی شده و بعد از اینکه معرفی اماکن مقدس جهانی به پایان رسید به کشور خودمان پرداختیم.
 
قنبری در ادامه بیان کرد: در این کتاب سعی شده است تا از ایران شهرهایی را که به نوعی اماکن و مساجدشان مقدس است، معرفی کنیم. از شهر قم، حرم حضرت معصومه(س)، جمکران، مشهد مقدس، اصفهان، حرم مطهر شاهچراغ در شیراز و در کل پرداختیم به شهرهایی که اماکن مقدس‌شان زبانزد است. مختصری در مورد هر مکان مقدس توضیح دادیم. بعد از آن برای این‌که با ادیان آشنا شویم، معرفی مختصری از ادیان دنیا داشتیم که ادیان الهی کدام هستند و خاستگاه این ادیان کدام کشورها بوده است. ادیان غیرالهی کدام هستند و چه ویژگی‌هایی دارند. بعد از آن به معرفی ادیانی پرداختیم که از گذشته در کشور ما وجود داشت که برخی هنوز فعالیت مذهبی و دینی خود را دارند و برخی دیگر فعالیتی ندارند.

 

وی با بیان اینکه در نهایت یک فصل را در پایان کتاب به گردشگری مذهبی در استان اصفهان اختصاص دادیم، گفت: مثلا به مساجد جامع شهرستان‌های استان اصفهان پرداختیم و با  شرح مفصلی این اماکن را به خوانندگان معرفی کردیم. با این رویکرد که این اماکن در کجا واقع شده‌اند، چه تاریخی دارند، دارای چه قدمتی هستند. در حقیقت رویکرد این کتاب شرح اماکن مقدس جهانی، منطقه‌ای یعنی خاورمیانه، ایران و در نهایت شرح اماکن مذهبی اصفهان است. یعنی از کل به جزء رسیدیم. شرحی از اماکن مقدس کل دنیا در این کتاب آورده شده و در نهایت به اصفهان، زادگاه خودم پرداخته‌ شده است.

قنبری افزود: به امید روزی که جایگاه کتاب‌های گردشگری مذهبی و حمایت از مولفان و ناشران آن بیشتر مورد توجه مسوولان فرهنگی کشور قرار گیرد و حمایت‌های مادی و معنوی از نویسندگان این دست از کتاب‌ها صورت پذیرد.

در این باره بخوانید:

زیارت اربعین همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد


سفر اربعین باید با معرفت و شناخت همراه باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها