چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
ساختار کتاب به خلاقیت کودکان کمک می‌کند

علی خدایی در توضیح جدیدترین اثرش در حوزه کودک‌ که با نام «قورباغه‌ی آوازخوان» منتشر شده است، گفت: ساختار کتاب خلاقانه است و قهرمان داستان هم برای نیاز خود، عملی خلاقانه انجام می‌دهد. قورباغه با انگیزه کشف خود (آواز خواندن)، متحیر شده از زیبایی‌ها و می‌خواهد آن را به دیگران ارائه دهد که در آخر راه‌حل خلاقانه‌ای را کشف می‌کند. بنابراین تصورم این است که کتاب به خلاقیت مخاطب کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «قورباغه‌ی آوازخون» به نویسندگی و تصویرگری علی خدایی است که با سایر آثار وی مانند «تو لک‌لکی یا دارکوب؟»، «عددهای من»، «آ مثل آهو» و «ف مثل فیل» متفاوت است؛ طراحی کتاب «قورباغه‌ی آوازخون» در عین سادگی، شگفتی می‌آفریند. با ورق زدن هر صفحه، تصاویر تغییر می‌کنند و به شکل دیگری درمی‌آیند. کتاب سعی دارد مخاطب را در کار تغییر و تبدیل شکل‌ها دخالت دهد و از او بخواهد فعالانه در تصویرخوانی و جذب مفاهیم مشارکت کند. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است که به همین سبب با نویسنده این کتاب گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

این نویسنده درباره ایده نوشتن کتاب «قورباغه‌ی آوازخون» گفت: بیشتر ایده‌هایم از روی طرح‌ها و نقاشی‌هایم و در جریان جابجایی‌ها و تغییر و تبدیل آن‌ها، شکل می‌گیرند. این ایده‌های تصویری با توجه به امکانات و محدودیت‌های کتاب‌ها در ارتباط هستند. درواقع سعی داشته‌ام خصوصیت‌ها و امکانات تازه‌ای را در کتاب‌ها به‌وجود بیاورم.

وی افزود: «قورباغه‌ی آوازخوان» هم در چنین روندی ساخته شد. همراه با این موضوع که بیشتر وقت‌ها قورباغه‌ها شب‌ها آواز می‌خوانند؛ چراکه در روز کسی به آواز آن‌ها گوش نمی‌دهد. البته این یک توجیه تخیلی و داستانی است و به نظرم جالب آمد.


این تصویرگر درباره تصویرگری خلاق و جذب مخاطب بیان کرد: تصورم این است که کتاب‌هایی که طراحی ویژه‌ای یا تصاویر خلاقانه‌ای دارند، مخاطب هم توجه بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهد. 

این نویسنده درباره تصویرگری این کتاب اظهار کرد: در این کتاب مخاطب به چگونگی تغییرات و جابجایی تصاویر توجه می‌کند و سعی دارد روابط میان این تصاویر و صفحه را کشف کند. از سوی دیگر همزمان به ارتباط میان واژه‌ها و تصاویر هم توجه می‌کند. این عمل یعنی توجه همزمان به بازی‌ها و تغییراتی که تصاویر ایجاد کرده‌اند از یک طرف و از سوی دیگر رابطه آن‌ها با متن و واژه‌ها و می‌تواند توانایی‌های متعددی را در مخاطب کودک ایجاد کند.

خدایی درباره محتوای کتاب گفت: ساختار کتاب خلاقانه است و قهرمان داستان هم برای نیاز خود، عملی خلاقانه انجام می‌دهد. قورباغه با انگیزه کشف خود (آواز خواندن)، متحیر شده از زیبایی‌ها، می‌خواهد آن را به دیگران ارائه دهد که در آخر راه‌حل خلاقانه‌ای را کشف می‌کند. بنابراین تصورم این است که کتاب درباره خلاقیت است.

این نویسنده درباره این موضوع که اگر نویسنده و تصویرگر مانند این اثر، یک نفر باشد محتوا قوی‌تر است بیان کرد: من اینطور فکر نمی‌کنم. به‌طور مثال برای داستان‌های کلاسیک و به‌طور مشخص یک داستان، تصویرگران متعددی تصویر ساخته‌اند که هر کدام با توجه به سبک و نگاه خاص خود متن را مصور کرده‌اند که همه نیز بسیار تأثیرگذار و موفق هستند؛ اما از طرفی کتاب‌هایی هستند که چنان متن و تصویرهایشان درهم تنیده است که بافت ویژه‌ای را شکل می‌دهند، که معمولا نویسنده و تصویرگر این نوع کتاب‌ها یک نفر است.

خدایی درباره توجه به موضوع انتقال مفاهیم و رشد کودک در این کتاب گفت: این کتاب سعی دارد به دلیل خلاقانه بودنش بستری ذهنی برای رشد خلاقیت‌های کودک ایجاد کند و فکر می‌کنم این کتاب قابلیت این را دارد که مفاهیم و معناهای متعدد دیگری را هم به شکل‌های آشکار و ضمنی انتقال دهد.

کتاب «قورباغه‌ی آوازخون» به نویسندگی و تصویرگری علی خدایی در ۳۶ صفحه‌ با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه برای کودکان بالای ۴ سال (نوباوه) با قیمت ۲۲هزار تومان چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها