شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
پیوند اربعین با فلسفه ظهور امام زمان(عج)/ کشف و خلق مضامین بکر شاعرانه در یک حرکت جمعی

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی تاکید دارد که میان اربعین و فلسفه ظهور امام زمان(عج) اتصال وجود دارد و بنابراین پیاده‌روی زایران امام حسین(ع) به نوعی به قیام حضرت مهدی اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی خانمحمدی، از شاعران آیینی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه در سال‌های اخیر با ایجاد جریان در تدارک پیاده‌روی اربعین گونه خاصی از شعر به نام اربعین نیز شکل گرفته که فصلی جدید است، عنوان کرد: در این حوزه شاعران جوان به برپایی جلسه‌ها و نشست‌های شعر کشوری و بین‌المللی نیز اقدام کرده‌اند و شاهد چاپ کتاب‌های تخصصی شعر اربعین نیز هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه شعر اربعین شامل ساحت‌های موضوعی مختلف است، گفت: از جمله این موضوع‌ها و ساحت‌ها می‌توان به بیان مصایب امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، تبیین حماسی پیاده‌روی اربعین و بازگو کردن وحدت و انسجام شیعه در حرکت جمعی به سوی امام حسین(ع) اشاره کرد.

این شاعر آیینی با تاکید بر اتصال اربعین به فلسفه ظهورامام زمان(عج) افزود: پیوند و اتصال میان پیاده‌روی اربعین و قیام امام زمان (عج) وجود دارد. همانگونه که در حکمت و قرآن و نیز فلسفه یونان تاکید شده شاعر برای ورود به عرصه هنر باید روحش را اعتلا دهد. نفس پیاده‌روی به نوعی حرکت برای ارتقای نفس است و به زایر کمک می‌کند از نظر روحی با امام خود ارتباط برقرار کند. همچنین از نظر احساسی زایر اربعین با دیدن خیل عظیم زایران و عاشقان امام حسین(ع) با آنها پیوند قلبی برقرار می‌کند و تجلی عواطف شاعرانه در وی در کشف و خلق مضامین بکر موثر است.

خانمحمدی همچنین با اشاره به تاثیر پیاده‌روی در عینی شدن تصور شاعر آیینی از اربعین حسینی گفت: گاهی شاعر تصور ذهنی خاصی نسبت به اربعین دارد که عینی نیست ولی وقتی در متن واقعه و حرکت پایده‌روی قرار می‌گیرد می‌تواند آن تصور را عینی کند و با کمک‌گرفتن از تشبیه، استعاره و آرایه‌های مختلف ادبی به زیبایی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

وی همچنین بر ضرورت برگزاری کنگره‌های بین‌المللی شعر در حوزه اربعین تاکید کرد و افزود: حضور شاعران کشورهای مختلف اسلامی در این کنگره‌ها می‌تواند در ایجاد وحدت فرهنگی در سایه زبان واحد هنری موثر باشد و حرکتی ارزشمند در تبیین قیام امام حسین(ع) محسوب می‌شود. این کنگره‌ها باید به صورت منظم تداوم داشته باشند تا شعاری واحد را شکل دهند و در سطحی وسیع تاثیرگذار شوند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها