یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
۱۳ شهر استان آذربایجان غربی فاقد کتابخانه است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: همه شهرستان‌های استان، دارای کتابخانه عمومی هستند، ولی از ۴۸ شهر در این استان نیز ۱۳ شهر فاقد کتابخانه هستند.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، گفت: همه شهرستان‌های استان دارای کتابخانه عمومی هستند، اما 13 شهر از 48 شهر فاقد کتابخانه است؛ بنابراین مقرر شده، از دفاتر تسهیلات ۹‌گانه برای ارائه خدمات به مناطق محروم استفاده شود. کتابخانه‌های معین معرفی شده است و با رایزنی‌های انجام شده در تلاشیم،  کتابخانه‌های سیار برای ارائه خدمات به مناطق مرزی و محروم راه‌اندازی شود.

وی با بیان این مطلب که مجموع زیر‌بنای کتابخانه‌های عمومی استان، 8‌هزار و ۵۰۰ متر مربع است،
 گفت: آذربایجان‌غربی دارای ۱۰۱ کتابخانه عمومی است؛ از این تعداد ۷۴ کتابخانه با مدیریت مستقیم اداره کل و ۲۷ باب نیز با نظارت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مدیریت می‌شود. آذربایجان غربی، جزو ۱۰ استان دارای کتابخانه مرکزی است.

معصومی با اشاره به اینکه بیماری کرونا فروکش کرده و فعالیت کتابخانه‌ها از سرگرفته شده ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰۰ نفر، عضو کتابخانه باهنر ارومیه هستند که از شهریور‌ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون با رشد ۱۹۰ درصدی در تعداد اعضا و رشد ۴۹۰ درصدی میزان امانت‌گیری کتاب را شاهد بودیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی گفت: یک هزار و ۱۴۱ نسخه خطی و چاپ سنگی و سربی در کتابخانه مرکزی ارومیه نگهداری می‌شود که این نسخه‌ها با شرایط خاصی نگهداری می‌شوند که تجهیزات ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی ادامه داد: برای رفاه حال اعضای کتابخانه‌های عمومی استان و جذب برای حضور در کتابخانه‌های عمومی در تلاش هستیم، قسمت VIPکتابخانه‌های عمومی باهنر ارومیه، شهید باکری میاندوآب و مهاباد را ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها