چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
زمان برگزاری کنگره بین‌المللی شعر اربعین فرارسیده است

عاطفه جوشقانیان، شاعر آیینی و عضو هیات رییسه شورای سیاست‌گذاری شعر حوزه تاکید دارد که با توجه به بین‌المللی بودن اربعین جای یک جشنواره شعر وسیع با رویکرد جهانی برای جریان‌سازی در راستای فرهنگ عاشورایی و انتظار خالی است.

عاطفه جوشقانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر با برپایی پیاده‌روی اربعین و تدارک ویژه‌برنامه‌های فرهنگی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) تعداد اشعار آیینی با موضوع اربعین رشد مطلوبی یافته، عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین به نوعی نماد انتظار ظهور امام زمان(عج) است و شاعران عاشورایی نیکوست به این بعد نیز توجه ویژه داشته باشند. همچنین پیاده‌روی اربعین به اتحاد و حرکتی همگانی نیز اشاره دارد که می‌تواند مضمون اشعار اربعین قرارگیرد.
 
این شاعر آیینی تصریح کرد: همچنین شاعری که به سرایش اثر درباره اربعین می‌پردازد باید خود با مطالعه عمیق در باب تاریخ و ادبیات به جهان‌بینی و درک صحیحی از عاشورا و پیاده‌روی عتبات رسیده باشد.
 
جوشقانیان با بیان اینکه زمان برگزاری کنگره بین‌المللی شعر اربعین فرارسیده است، گفت: اربعین که با خود مفاهیم انتظار رستگاری و پایان ظلم و نیز اتحاد و حرکت جمعی را به همراه دارد تنها متعلق به ایرانیان و شیعیان نیست و برگزاری کنگره شعر جهانی در این موضوع می‌تواند در تبیین هرچه بیشتر ارزش قیام امام حسین(ع) موثر باشد.
 
شعر جدید عاطفه جوشقانیان درباره اربعین
 رسید میوه اشکش، که بی‌ثمر نرود
و طول داد دعا را که مختصر نرود
 
قدم قدم، دل خود را به جاده زد، آری
مگر که می‌شود امسال هم سفر نرود؟
 
در این مسیر خودش را به آب و آتش زد
به سوی نور مبادا که شعله ور نرود
 
گریست در همه جا تا فرات را نگریست
مباد با دل خون و نگاه تر نرود
 
به باد گفت که آرام‌تر بگرد اینجا
که گرد و خاک به چشمان رهگذر نرود
 
و زیر کلمن آبی گرفت دستش را
که بر زمین نچکد، قطره‌ای هدر نرود
 
به دستگیری پیری عصا شد و می‌خواست
که رد‌پا بگذارد که بی‌اثر نرود
 
چگونه زنده بماند دوباره، سال دگر
پیاده تا حرم کربلا اگر نرود؟
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها