چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
«یک زمستان با کولبرها» روایتی کامل و فارغ از مسائل سیاسی و احساسی است

نویسنده کتاب «یک زمستان با کولبرها» تاکید دارد که در این اثر تلاش کرده فارغ از مسائل سیاسی و احساسی به بررسی پدیده کولبری با نگاهی جدید بپردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «یک زمستان با کولبرها» سفرنامه روایی صادق امامی، خبرنگار روزنامه فرهیختگان است که اخیرا در 13 فصل و 218 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به بازار آمده است.

امامی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه این اثر، روایتی از دو سفر وی به نقاط صفر مرزی در غرب و شمال غرب کشور است، عنوان کرد: نخستین بار در دی ماه 98 و چند روز پس از درگذشت آزاد و فرهاد خسروی دو نوجوان کولبر در مرز مریوان به این منطقه سفر کردم و گزارشی را با عنوان «13 کیلومتر با کولبرها» نوشتم که دو فصل ابتدایی کتاب، روایت همین گزارش به صورت جزیی‌تر و در قالب سفرنامه است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کرده در این اثر به بررسی پدیده کولبری فارغ از مسایل سیاسی و احساسی بپردازد، افزود: یک ماه و نیم بعد از گزارش نخست، بهمن 98 برای دومین بار با همراهی وحید سرابی، عکاس روزنامه فرهیختگان راهی روستای مرزی درمان‌آباد شهرستان سردشت در آذربایجان غربی شدم. در روستا، میهمان خانواده‌‌ یوسفی شدم که چند هفته قبل یکی از اعضای خانواده‌شان در مرز کشته شده بود. به علت بارش سنگین برف در روزهای گذشته و خطر سقوط بهمن، هیچ کولبری راهی مرز نمی‌شد و در پرانشهر نیز اوضاع به همین روال بود. در نهایت به پایانه مرزی تمرچین در چند کیلومتری پیرانشهر سفر کردم. در پیرانشهر نیز با یک مقام مرزبانی و برخی از کسانی که درباره کولبری اطلاعات دارند گفت‌و‌گو کردم و مشاهداتم را نیز از مناطق مرزی در کتاب گنجاندم. در ادامه به مریوان رفتم و راهی مرز شدم و توانستم در ارتفاعات کوه تته در مرز مریوان با کولبران گفت‌وگو کنم. عکاس نیز پا به پای کولبرها کوهنوردی کرد تا بتواند تصاویر بی‌نظیری را ثبت کند.

امامی تصریح کرد: در این کتاب تلاش کردم  تا روایت همه جانبه‌ای درباره پدیده کولبری داشته باشم، بنابراین علاوه بر گفت‌و‌گو با کولبران، نظر منابع محلی، مقامات دولتی و صاحب‌نظران را نیز جویا شدم. در کتاب به مساله کولبرانی که بر اثر تیراندازی مرزبانی کشته می‌شوند نیز پرداختم و با عثمان مزین، وکیل خانواده کولبران کشته شده نیز گفت‌و‌گو کردم و به آسیب‌شناسی دادگاه‌های نظامی پرداختم.

وی معتقد است، نویسندگانی که پدیده کولبری را موضوع قرار می‌دهند باید در کنار روایت سختی‌های کولبری و رنج و محنت کولبران بر نگاهی منطقی نسبت به این پدیده تمرکز کنند.

امامی همچنین در پیوست که 13 صفحه کتاب را به خود اختصاص داده، به تبعات کولبری برای نسل جوان پرداخته و تاکید کرده، اگر دولت‌ها فکری برای پدیده کولبری نکنند، دیر زمانی نخواهد گذشت که باندهای قاچاق در مرزها حکومت خواهند کرد.

در بخشی از این کتاب آمده است:
«هرچند کوهستان آرام بود،‌ بارانداز شبیه به بازار ماهی‌فروش‌های انزلی شده است. همه‌جا پر سروصدای انسان و ماشین است. بساط اغذیه‌فروشی‌های سیار که آشپزخانه‌شان در پشت وانت‌بار جمع شده، هم حسابی رونق گرفته است.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها