چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
زمینه‌ صادرات محصولات چاپی با کاهش تعرفه گمرکی واردات ماشین‌آلات

به گفته مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، در نظر گرفتن حداقل تعرفه گمرکی برای واردات ماشین‌هایی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد، علاوه بر ایجاد فضای تنفس برای صنعت‌گران، زمینه‌های صادراتی کالاهای چاپی در منطقه را فراهم می‌کند.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دستور محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت مبنی بر واردات ماشین آلاتی که امکان تولید آن ها در داخل کشور وجود ندارد با حداقل گمرکی، گفت: طی ماه‌های گذشته همواره موضوع کاهش یا حذف تعرفه گمرکی ماشین‌آلات را مطرح می‌کردیم، زیرا دریافت گمرکی موجب گرانی ماشین‌های چاپ شده بود، از سویی با مخالفت‌هایی از سوی اهالی صنعت چاپ و سایر صنایع روبرو شده بود.
 
وی ادامه داد: بخش عمده صنایع مادر که باید ماشین‌های نو یا دست دوم به کشور وارد می‌کردند برای پرداخت گمرکی این ماشین‌ها مشکلات زیادی داشتند، این در حالی بود که ما معتقد بودیم که باید مثل سابق ورود ماشین‌آلات معاف از حقوق گمرکی باشد.
 
شجاع با بیان اینکه با ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع، اکنون مصوب شده است که حداقل حقوق گمرکی برای واردات این ماشین در نظر گرفته شود، افزود: از اینکه دولت لایحه این قانون را به مجلس داد و مجلس با آن موافقت کرد، تشکر می‌کنیم، زیرا اجرایی شدن این قانون می‌تواند کمک بسیار خوبی برای اهالی صنعت چاپ بخصوص در حوزه واحدهای خرد باشد.
 
وی تاکید کرد: این کار از یک سو به تولیدکننده و صنایع کوچک اجازه تنفس، فعالیت و خودکفایی در برخی محصولات که قدرت صادرات آن‌ها را دارند، داده می‌شود، از سوی دیگر توان صادراتی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
شجاع با اشاره به تبعات و ثمرات این تصمیم در صنعت چاپ و سایر صنایع، توضیح داد: این موضوع موجب می‌شود چاپخانه‌دار ما با سایر کشورها در منطقه برای حوزه صادرات قدرت رقابت داشته باشد و محصولات تولیدی خود را با قیمت نهایی مناسب‌تری عرضه کند.
 
به گفته وی، از سوی دیگر کاهش عوارض گمرکی موجب می‌شود که صنایع پس از خریداری دستگاه‌های گران قیمت، کمی فضای تنفس داشته باشند، اگرچه امروز فضای تولید برای تولیدگران و صنعتگران سخت شده و مواد اولیه خیلی گران است اما اگر با ماشین‌های قیمت مناسب کارخانه‌های خود را تجهیز کنند، خدمتی به کل صنعت کشور است.
 
شجاع در پایان با تاکید بر اینکه افزایش توان صادراتی برای صنعت چاپ و کشور نتایج بسیار خوبی به همراه دارد، گفت: خودکفایی در بخش تولید از یک سو، همچنین افزایش توان صادراتی از سوی دیگر همه با هم موجب می‌شود گا‌م‌های بسیار خوبی برای صادرات اقلام غیرنفتی در کشور برداشته شود.
 
به گزارش ایبنا، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت طی هفته جاری اعلام کرد که با پیگیری‌های معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، نمایندگان مجلس طرحی را آماده کرده‌اند که با نظر مثبت هیئت رئیسه و احتمالاً با بیش از 50 امضای نمایندگان، این طرح هفته آینده، خارج از دستور در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. بر این اساس، تفاهم دولت و مجلس بر این است که اگر معافیت را برنگردانیم حداقل تعرفه حقوق گمرکی را به یک درصد کاهش دهیم تا بتوانیم بازسازی ماشین‌آلات صنعتی و واردات ماشین‌آلاتی را که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد با حداقل حقوق گمرکی انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها