شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
باشگاه نمایش‌نامه‌‌نویسی با رویکرد بومی تشکیل می‌شود

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان اردبیل گفت: بنا داریم دوره‌ای آموزشی- کارگاهی با حضور استادان بومی و ملی تشکیل دهیم و اساس کار نیز زیست‌بوم استان اردبیل باشد.

داور فرمانی، مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در اردبیل، از تشکیل باشگاه نمایشنامه‌نویسی در حوزه هنری این استان خبر داد و اظهار کرد: یکی از نیازهای اصلی تئاتر در بحث تولید، وجود یک نمایشنامه اصولی، استاندارد و قوی است که با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه و ضرورت تولید نمایش‌نامه‌های حرفه‌ای با توجه به زیست‌بوم استان اردبیل، تصمیم بر آن شد، دوره‌ای آموزشی- کارگاهی با حضور استادان بومی و ملی در این زمینه تشکیل شود.
 
وی اضافه کرد: بنا داریم در این کارگاه، به‌صورتِ متمرکز بر مسائل اساسی نظیر چیستی نمایشنامه، سیرِ درام‌نویسی، ساختمان و ساختارِ نمایشنامه‌، آشنایی با مبحثِ مخاطب‌شناسی، خوانش و تجزیه و تحلیل نمایشنامه‌های بومی، همچنین توضیحات مربوط به نقشه تحول و زیست‌بوم استان اردبیل و گنجاندن آن در نمایشنامه، نگارشِ نمایشنامه‌ کوتاه و دغدغه‌مند و... به شکل جدی و حرفه‌ای کار کنیم تا خروجی مطلوبی به دست دهیم.
 
فرمانی هدف از تشکیل باشگاه نمایشنامه‌نویسی را حمایت از نمایشنامه‌نویسان باتجربه و نوقلمان، تجزیه و تحلیل نمایشنامه‌های بومی، حمایت از تولید نمایش و نمایشنامه‌هایی با عنوان «تئاتر بچه‌های مسجد»، چاپ مجموعه نمایشنامه‌های تولیدی باشگاه با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: ازجمله برترین و مهم‌ترین اهداف این رویداد آموزشی، توجه به نمایشنامه‌نویسی استانی است؛ بنابراین استفاده از متون نمایشی نمایشنامه‌نویسان دیگر استان‌ها یا متون مشهور جهان، در مرحله دوم قرار می‌گیرد. به این ترتیب، نمایشنامه‌نویسان استان ضرورت کاری پیدا می‌کنند و این خود راهی است تا نوقلمان و افراد علاقه‌مند به نمایشنامه‌نویسی را به صحنه بکشاند.
 
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان اردبیل بیان کرد: همه تئاتری‌ها می‌دانند که روند کار تا تولید نهایی بسیار طولانی است و حتی برترین و تأثیرگذارترین نمایشنامه‌نویسان دنیا نیز سال‌ها با تمرین و ممارست و مطالعه انواع مباحث و نظریات و نقدها توانسته‌اند شاهکارهایی را خلق کنند؛ بر این اساس، باشگاه حوزه هنری، نقطه آغازی است در ادامه همان مسیر که امید می‌رود این جریان تداوم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها