شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
«طنزآوران ایران» تلاشی برای پرکردن خلا منبع در ادبیات طنز است/ انتشار آخرین اثر زرویی‌نصرآباد

گردآور مجموعه هشت جلدی «طنزآوران ایران» هدف از تهیه این مجموعه را فراهم کردن یک منبع پژوهشی در حوزه ادبیات شوخ‌طبعانه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسیم عرب‌امیری که در تدوین و گردآوری مجموعه هشت جلدی  «طنزآوران ایران» با مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد همکاری داشته، هدف از تدوین این اثر را  پرکردن خلا مشهود در دستیابی به یک منبع پژوهشی در حوزه ادبیات طنز عنوان کرد و با بیان اینکه مغفول‌ماندن بخش زیادی از منابع ارزشمند طنز فارسی در کنار انتشار گسترده آثار کم‌مایه و بی‌مایه به نام طنز در سال‌های اخیر مخاطب علاقه‌مند را دچار سردرگمی کرده است، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود منابع پژوهشی و فقدان منابع آموزشی در حوزه طنز همواره این آفت دامن‌گیر ادبیات شوخ‌طبعانه فارسی بوده و افراد علاقه‌مند به این حوزه با سردرگمی در یافتن منابعی روبه‌رو بوده‌اند که بتواند چشم‌اندازی درخور از ادبیات شوخ طبعانه در برابرشان قراردهد و آنها را با انواع شوخ‌طبعی آشنا کند. مجموعه طنزآوران ایران می‌تواند مجموعه‌ای قابل تامل برای پر کردن این خلا باشد.

وی با تاکید بر تاثیر عمیق ابوالفضل زرویی‌نصرآباد بر توسعه طنز امروز فارسی گفت: می‌توان این مجموعه گزیده طنزآمیز را آخرین کار معلمی صاحب ذوق دانست که همواره دغدغه آموزش و تربیت نسل جدیدی از طنزنویسان را داشت و حال پس از چهار سال از درگذشت او آخرین اثرش با همین هدف وارد بازار کتاب شده است.

این پژوهشگر با اشاره به اسامی که در کتاب به آثار آنها پرداخته شده است، عنوان کرد: در این هشت جلد از مجموعه طنز آوران ایران که تاکنون منتشر شده نام‌هایی از جمله عبید زاکانی و انوری ابیوردی در کنار نام‌های کمتر شنیده شده‌ای چون فوق‌الدین یزدی و شهاب ترشیزی دیده می‌شود.
 

وی در معرفی فوق‌الدین یزدی گفت: فوق‌الدین یزدی شاعر و طنزپردازی است که تاکنون هیچ یک از آثار او حتی به صورت گزیده، چاپ و منتشر نشده، در حالی که در هزالی جایگاهی رفیع دارد و زرویی او را به تعبیر آقا بزرگ تهرانی (صاحب‌الذریعه) پس از سوزنی سمرقندی و عبید زاکانی، سومین هزال ادب فارسی می‌داند. وی شاعری شیرین سخن بود که در نیمه نخست سده‌ی یازدهم زیست و به دلایل متعدد کمتر از آنچه باید و شاید تاکنون قدر دیده‌‌ است. انتخاب و گزینش آثار فوق‌الدین یزدی در کنار شاعران و طنزپردازان شناخته شده‌ای همچون عبید زاکانی و انوری نشان از خوش‌ذوقی و توجه گردآورندگان مجموعه به طنزنویسان کمتر دیده شده در طول تاریخ ادب فارسی دارد که تاکنون به دلایل مختلف چه در زمان حیات و چه پس از آن با کم لطفی و بی‌توجهی روبه‌رو بوده‌اند.

عرب‌امیری درباره هنر طنزپردازی شهاب ترشیزی نیز عنوان کرد: وی شاعری هجوپرداز است که تاکنون آثارش به شکل چاپی و مکتوب منتشر نشده در حالی که آثارش از منظر هجو و شگردهای هجونویسی قابل بررسی است. زرویی نصرآباد در مقدمه مفصلی که در ابتدای گزیده آثار شهاب ترشیزی آورده به بررسی شگردهای هجونویسی پرداخته است و از زاویه‌ای متفاوت به موضوع هجو و به طور خاص هجویات شهاب ترشیری نگاه کرده است.

مجموعه «طنزآوران ایران» (گزیده طنز از صفاریه تا قاجاریه) در هشت جلد و با کیفیت چاپ وزین و طرح جلدی شکیل از حمید مازیار از سوی نشر کتاب نیستان وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها