چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
«کتاب‌بازی» دایره خیال نویسندگی نوجوانان را گسترش می‌دهد

سجاد عباسی، معاون فرهنگی حوزه هنری کودک‌ و نوجوان گفت: «کتاب‌بازی» با شیوه‌های گوناگون به نوجوانان فرصت خیال‌پردازی، و دایره خیال نویسندگی آن‌ها را گسترش می‌دهد. مدل‌های گوناگون برپایی «کتاب‌بازی»، نوجوانان را وادار به نوشتن، تفکر و کنش می‌کند و به اجرای ایده‌های مترقی برای آنها می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حوزه هنری کودک‌ و نوجوان با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات سوره مهر، به تازگی دومین رویداد «کتاب‌بازی» را با محوریت کتاب «اعترافات کاتب کشته‌شده» اثر ساسان ناطق برگزار کرده است.

سجاد عباسی، معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، در مورد رویداد «کتاب‌بازی 2» و اهداف انتخاب یکی از آثار ساسان ناطق برای این مسابقه گفت: کتاب «اعترافات کاتب کشته‌شده» برای برپایی رویداد «کتاب‌بازی 2» از این جهت انتخاب شد که موضوعیت محرمی دارد و با ایامی که در آن هستیم متناسب است. از طرفی هم در نظر داریم تا نوجوانان تجربه‌ای در زمینه نگارش آثار آیینی-سنتی و اعتقادات دینی داشته باشند.

وی افزود: جذابیت کتاب «اعترافات کاتب کشته‌شده» از دیگر عوامل انتخاب این اثر برای رویداد «کتاب بازی 2» بود. این اثر، به واقعه عاشورا و اتفاقاتی که در آن روز افتاد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین وقایعی که در تاریخ اسلام به وقوع پیوسته است، می‌پردازد.

عباسی درباره درون‌مایه این اثر بیان کرد: این کتاب در هفت فصل نوشته شده است و هر کدام به وقایعی که در ظهر عاشورا اتفاق افتاده، اختصاص دارد. «اعترافات کاتب کشته‌شده» به‌دنبال کشف حقیقت و راز عاشوراست. در این رمان دویست‌وچند صفحه‌ای، شبانی را می‌بینیم که فرزند کاتب فراری و کشته‌شده دربار معاویه است و آمده تا در ظهر عاشورا مواجهه سپاه شمر و عمربن سعد را با لشکر امام حسین (ع) ببیند و بنویسد. در این‌جا چالشی بین او و چندنفر از سربازان و محافظان چادر کاتبان عمربن سعد، پیش می‌آید و بدین ترتیب داستان ادامه می‌یابد. این کتاب اطلاعات دقیقی را از زبان این شبان که پدرش روزی در دربار معاویه بوده، از نیرنگ‌ها و دسیسه‌های معاویه در حق امام علی (ع) و خاندان ایشان روایت می‌کند و ما وقایع قبل از عاشورا و اتفاقات پیش آمده برای امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را در این روز از زبان این شبان و کاتب دیگری - که در چادری که در ظهر عاشورا در سپاه عمربن سعد برپا شده است- می‌بینیم و می‌شنویم.

وی ادامه داد: از آنجایی که دو شخصیت چوپان و برادرزاده ابن ملجم که داستان را روایت می‌کنند شخصیت‌های خیالی هستند و داستان در هفت خیمه و روایت هفت کاتب شکل می‌گیرد، در رویداد «کتاب بازی 2» نوجوانان خیمه هشتم را از نگاه خود نوشتند. بستر و تمامی شخصیت‌های داستان به جز دو شخصیت راوی داستان، واقعی هستند و تاریخ حقیقی واقعه عاشورا و رویدادهای کربلا را بیان می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این رویداد، خیمه هشتم را بین 1000 تا 3000 کلمه بر اساس چارچوب دینی و تاریخی اصل رمان ادامه دادند و با کمک دو شخصیت خیالی اثر، واقعه را از نگاه خود روایت کردند.

معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان درمورد کتابخوانی کودکان و نوجوانان و لزوم توجه به محتوای این آثار گفت: خواه یا ناخواه نوجوانان ما در حال مصرف کتاب هستند و نمی‌توان با جبر کتاب‌هایی را برای مطالعه در اختیار آنها قرار داد؛ به این ترتیب «کتاب‌بازی» تلاش دارد تا در قالب سرگرمی، آنها را به مصرف کتاب‌هایی که متناسب با فرهنگ، آیین‌ها و آموزه‌های ایرانی است ترغیب کند.

سجاد عباسی با تاکید بر ویژگی‌های مهم این رویداد به منظور ترغیب کتاب و کتابخوانی میان نوجوانان گفت: «کتاب‌بازی» با شیوه‌های گوناگون به نوجوانان فرصت خیال‌پردازی، و دایره خیال نویسندگی آن‌ها را گسترش می‌دهد. مدل‌های گوناگون برپایی «کتاب‌بازی»، نوجوانان را وادار به نوشتن، تفکر و کنش می‌کند و به اجرای ایده‌های مترقی برای آنها می‌پردازد.

وی در مورد پیشینه این رویداد اظهار کرد: نخستین دوره این رویداد با عنوان «کتاب‌بازی 1» با کتاب «شب‌های بی‌ستاره» نوشته مرضیه نفری برگزار شد که با توجه به همزمانی برپایی آن با میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها و روز دختر ویژه نوجوانان دختر برگزار شد. «شب‌های بی‌ستاره» داستان دختری به نام ستاره است که در قم، با پدر و مادر و دو خواهرش زندگی می‌کند؛ اما جنگ و حواشی آن، زندگی این خانواده را دستخوش تغییر می‌کند. در «کتاب‌بازی 1» هم باید یکی از شخصیت‌های داستان را انتخاب می‌کردند و داستان را از منظر آن شخصیت ادامه می‌دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها