دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
عمومی‌سازی مدل IFS یکی از دغدغه‌های مهم ماست

عمومی‌سازی مدل IFS یکی از دغدغه‌های مهم ما است. این دیدگاه جدید به ذهن می‌تواند به خودی خود بسیاری از تعارضات درونی و حتی بیرونی را در سطح فردی، خانوادگی و جامعه حل کند و راه حل‌های بهتری برای سوال‌های قدیمی‌فراهم کند.

محمد مهراد صدر مترجم کتاب «مقدمه ای بر مدل سیستم‌های خانواده درونی» نوشته ریچارد شوارتز که از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر عنوان کرد: این کتاب یک مدل جدید از رواندرمانی را معرفی می‌کند که توسط دکتر ریچارد شوارتز در طول 35 سال گذشته توسعه یافته است. این مدل جدید یعنی سیستم‌های خانواده درونی یا IFS معتقد است که بدن و ذهن هر کدام از ما معبدی مقدس است که درون آن موجودات مقدسی زندگی می‌کنند. این موجودات مقدس اعضای خانواده درونی ما هستند. یعنی همانطور که ما یک خانواده در جهان بیرونی داریم یک خانواده نیز در جهان درونی داریم که در مورد موضوعات مختلف و تصمیمات مختلف نظرات متفاوت و گاه متضاد خود را دارند و بر سر آن با هم اختلاف نظر دارند و گاهی می‌جنگند. IFS معتقد است اینگونه دیدن ذهن انسان و جهان درونی انسان واقعیت وجودی انسان را نشان می‌دهد نه اینکه انسان یک ذهن دارد که از آن افکار و احساسات تراوش می‌کنند و در ادامه معتقد است وقتی جهان درون انسان را درست ببینیم آنوقت راه حل ما در مورد مشکلات نیز تغییر می‌کند یعنی به جای اینکه با افکار و احساسات خود بجنگیم و سرکوبشان کنیم به اعضای خانواده درونی خود گوش می‌کنیم و کنجکاو می‌شویم که چه چیزی می‌خواهند به ما بگویند و چطور می‌توانیم کمکشان کنیم. این گفت‌و‌گوی درونی می‌تواند شروع احساس آرامش و صلح و رضایتی باشد که به دنبالش هستیم.

او درباره دلیل ترجمه این کتاب توضیح داد: اولا اینکه این یک مدل بسیار جدید و پیشرو است که به سرعت در حال گسترش در ایالات متحده و سراسر جهان است، نتایج بسیار خوبی دریافت کرده است و با طبیعت انسان همسازی و انعطاف بسیاری خوبی دارد. از طرف دیگر اینکه در سال 1397 دوره‌هایی مرتبط با این روش درمانی به صورت آنلاین برگزار شد و پس از آن به صورت حضوری کارگاه‌های مختلفی برگزار شد. پس از آن تقاضا برای منابع فارسی در مورد مدل IFS توسط دانشجویان و شرکت کنندگان در دوره‌های رواندرمانی افزایش یافت. در سال‌های اخیر با گسترش استفاده از مدل IFS برای رواندرمانی در ایران تعداد متقاضیان درمانجو نیز برای کتابی به فارسی در مورد IFS افزایش روز افزون داشته است. با توجه به کمبود منبع در این زمینه تصمیم گرفته شد که یک کتاب با بیان ساده و در عین حال بسیار مفید که نویسنده ی آن توسعه دهنده ی مدل است ترجمه شود.

به گفته مهراد صدر، این کتاب هم برای متخصصان قابل استفاده است و هم برای عموم مردم جامعه. در مطالب کتاب کلمات یا عبارات تخصصی مختص روانشناسی استفاده نشده است بلکه اگر عبارات و کلماتی وجود دارد برای همه ی مخاطبان جدید است که مربوط به معرفی مدل جدید IFS است و در عین حال این کلمات و عبارات هم در متن توضیح داده شده اند و هم در انتهای کتاب در بخش واژگان مورد توجه قرار گرفته اند. بنابراین در عین حال که متخصصان روانشناسی و سایر رشته‌های این حوزه و دیگر حوزه‌ها می‌توانند از دید علمی‌خود به مدل نگاه کنند و برداشت تخصصی خود را داشته باشند و از این مطالب در مقالات و کتاب‌های خود به عنوان رفرنس استفاده کنند، مخاطب عام نیز با خواندن این کتاب می‌تواند روش درمانی IFS را بفهمد و با آن ارتباط برقرار کند به همین دلیل در کتاب تمرین‌هایی وجود دارد که مختص افرادی است که می‌خواهند آن را بر روی سیستم درونی خود امتحان کنند. این کتاب به عنوان منبع برای دوره‌های اصلی موسسه IFS توصیه شده است و برای یادگیری IFS چه به عنوان درمانگر و چه به عنوان درمانجو کتابی عالی است.

او با تاکید بر اینکه عمومی‌سازی مدل IFS یکی از دغدغه‌های مهم ما است افزود: این دیدگاه جدید به ذهن می‌تواند به خودی خود بسیاری از تعارضات درونی و حتی بیرونی را در سطح فردی، خانوادگی و جامعه حل کند و راه حل‌های بهتری برای سوال‌های قدیمی‌فراهم کند. رسالت نهایی IFS به صلح و آرامش رسیدن و متصل شدن با تمام اجزای این جهان معنوی است، چیزی که امروزه به دلیل معضلات زیادی که جهان صنعتی و مدرن ایجاد کرده است و باعث گرمایش زمین، از بین رفتن محیط زیست، از بین رفتن حیوانات، فاصله طبقاتی و فقر و تبعیض در میان انسان‌ها شده است، بسیاری ضروری است. این مدل امیدبخش است و انسان‌ها را به هسته اصلی و مهربان و دلسوز و خلاق خود راهنمایی می‌کند، جایی که نگاه کردن به مسائل از آنجا آن‌ها را قابل حل می‌کند.

این مترجم درباره ضرورت ترجمه این اثر گفت: هیچ کتاب ترجمه شده ی دیگری به فارسی در مورد مدل IFS وجود نداشت در حالی که استقبال در میان دانشگاهیان و عموم مردم از این مدل روز به روز افزایش می‌یابد. دلیل استقبال دانشگاهیان و مردم اما نگاه جدید مدل IFS به انسان و جهان است، نگاهی که بی قضاوت، کنجکاوانه، مهربانانه و سرشار از دلسوزی و در راستای ایجاد ارتباط و اتصال میان انسان‌ها و سایر اجزای جهان کنونی است، این نگاه بیش از پیش در جامعه رقابتی کنونی مورد نیاز است تا انسان‌ها در جایی که هستند بتوانند با رضایت قلبی آرامش داشته باشند و در عین حال توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه خود را با صبر و احترام به خود و دیگران بالفعل کنند.

او در پایان گفت: به خوانندگان توصیه می‌کنم ذهنشان را برای ورود به دنیای درون خود باز بگذارند و با کتاب همراه شوند تا آن‌ها را به شگفت انگیزترین بخش‌های جهان درونی شان ببرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها