پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
یقیناً زنده‌یاد ابتهاج به موطن خود بازخواهند گشت/ ای کاش مسئولان دولت قبل درباره تخریب خانه پدری سایه در رشت پاسخگو باشند

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان درباره تغییر محل خاکسپاری و تدفین زنده‌یاد امیرهوشنگ ابتهاج و مکان دقیق آن گفت: تمام هماهنگی‌‌های اولیه انجام شده است. دو بار نیز با خانواده استاد صحبت شده و به نظر من خاکسپاری و تدفین استاد در رشت قطعی است. طبق توافقی که با خانم یلدا ابتهاج صورت گرفته قرار بر این است که خود ایشان خبر تکمیلی و نهایی را فرداصبح در صفحه رسمی و شخصی‌شان اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ طی روزهای گذشته، صحبت‌های زیادی درباره خاکسپاری زنده‌یاد امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) مطرح شده بود و براساس اخبار منتشرشده در فضای مجازی، قرار بود که مطابق وصیت این شاعر، تدفین او زیر درخت ارغوان در میدان فردوسی، خیابان کوشک انجام شود. اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته بود؛ اما رضا ثقتی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در توئیتی اعلام کرد با یلدا ابتهاج، دختر مرحوم ابتهاج هماهنگ کرده‌اند و قرار است پیکر مرحوم به رشت که زادگاهش است منتقل شود.

برای مشخص‌شدن وضعیت خاکسپاری زنده‌یاد ابتهاج و پیگیری انجام وصیت وی، شهاب دارابیان، خبرنگار و کارشناس مجری در برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ»، گفت‌وگویی با ثقتی داشته است.

رضا ثقتی ضمن ابراز تأسف و تسلیت برای درگذشت مرحوم ابتهاج، درمورد خبر خاکسپاری وی در شهر رشت و تغییر محل تدفین گفت: طی گفت‌وگویی که با دختر مرحوم ابتهاج داشته‌ایم احساسات ارزشمند مردم فرهنگ‌دوست ایران عزیز اسلامی، علی‌الخصوص گیلان را که موطن و زادگاه استاد است، ابلاغ کردیم و وی بسیار از این ابراز احساسات مردم تقدیر، تشکر و قدردانی کردند؛ اما مستحضر هستید که در همان دقایق اولیه پس از فوت استاد، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی به خانواده وی ارسال شد مبنی بر اینکه تمامی هماهنگی انتقال پیکر به ایران را انجام خواهند داد؛ از طرفی دیگر، استاندار گیلان نیز اعلام آمادگی کردند که ما بتوانیم وی را در زادگاه‌شان، رشت عزیز خاکسپاری کنیم. تمام هماهنگی‌‌های اولیه انجام شده و این آمادگی در استان گیلان وجود دارد. دو بار نیز با خانواده استاد صحبت شده و به نظر من خاکسپاری و تدفین استاد در رشت قطعی است.
 
وی درباره اعلام اطلاعات بیشتر از مراسم خاکسپاری و تدفین مرحوم ابتهاج و مکان دقیق دفن وی بیان کرد: طبق توافقی که با خانم یلدا ابتهاج صورت گرفته قرار بر این است که خود وی خبر تکمیلی و نهایی را فرداصبح در صفحه رسمی و شخصی‌شان اعلام کنند. چون این توافق را کرده‌ایم از بیان مطالب تکمیلی خودداری می‌کنم؛ ولی یقیناً بدانید که استاد به موطن خود بازخواهند گشت.
 
ثقتی در پاسخ به ابراز افسوس مجری برنامه درمورد تخریب خانه پدری زنده‌یاد ابتهاج در رشت که حدود دو سال پیش صورت گرفته است اظهار کرد: ما هم جزو دغدغه‌مندان و مطالبه‌گران بودیم و از دولت وقت خواستیم که خانه تخریب نشود. ای کاش آن‌ها بودند و به این مطالبات مردم پاسخ می‌دادند؛ ولی متاسفانه این اتفاق افتاده است.
 
رضا ثقتی در پایان صحبت خود به نقل خاطره‌ای از دیدار جمعی از فرهیختگان رشت با زنده‌یاد سایه پرداخت و گفت: سه‌چهارسال پیش که استاد به تهران مراجعه کرده بودند، جمعی از فرهیختگان رشت به دیدن‌شان رفتند. صحبت از خرید خانه شده بود، ایشان گفتند که «خانه، ماندنی نیست؛ اما کاری کنید که من بتوانم در رشت عزیز دفن شوم». امیدواریم این وصیت استاد محقق شود و بتوانیم پیکر عزیز و ارزشمند ایشان را در زادگاه‌شان به خاک بسپاریم.
 
یلدا ابتهاج نیز در پست جدیدی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است به موضوع تغییر محل خاکسپاری اشاره کرده و بیان کرد: «با هماهنگی‌هایی که با ایران انجام شده است، مراسم تشییع پدرم از کنار درخت ارغوان انجام خواهد شد و از آنجا برای خاکسپاری به شهر رشت خواهیم رفت. تاریخ و ساعت دقیق مراسم را به‌زودی به اطلاع همگان خواهم رساند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها