چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
رونمایی از کتاب «بحرطویل عامیانه و بحرطویل‌سرایان»

مسلم نادعلی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیّات عامّه از رونمایی اثر مشترک خود با مرحوم استاد حسن ذوالفقاری عضو فقید هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران با عنوان «بحرطویل عامیانه و بحرطویل‌سرایان» خبر داد.

مسلم نادعلی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیّات عامّه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، بیان کرد: تحقیق و پژوهش پیرامون بحرطویل را از سال 1396 آغاز و حدود 250 بحر طویل مذهبی را گردآوری کرده بودم.

وی ضمن ابراز تأسّف از فوت مرحوم حسن ذوالفقاری ادامه داد: هنگامی که به استاد ذوالفقاری عرض کردم که تصمیم به چاپ چنین کتابی دارم، استقبال کردند و بیان کردند «رساله دکتری بنده نیز در مورد بحرطویل بوده است و مدّت‌ها تصمیم به چاپ آن را داشته‌ام اما فرصت نمی‌شد و استاد شفیعی کدکنی هم مدام لطف دارند و پیگیر انتشار آن هستند».

این نویسنده دامغانی یادآور شد: با پیشنهاد استاد ذوالفقاری رساله دکتریِ وی در اختیار بنده قرار گرفت و با اشتیاق از مطالب گردآوری‌شده بهره بردم و برای چاپ کتاب «بحرطویل عامیانه و بحرطویل‌سرایان» از آن استفاده کردم.

وی اظهار کرد: بحرطویل از قالب‌های کمتر شناخته‌شده شعر و ادبیات فارسی است و در این کتاب، علاوه بر مقدمه‌ای مفصل در مورد بحرطویل و سیر تطوّر و انواع آن، به عنوان نمونه بحرطویل‌هایی را که حاصل انتخاب مشترک بنده و مرحوم ذوالفقاری بود، به آیندگان معرفی کردیم.

یادآوری می‌شود؛ مراسم رونمایی از کتاب «بحرطویل عامیانه و بحرطویل‌سرایان» عصر پنجشنبه 20 مردادماه 1401 با حضور سید‌محمد ترابی استاد دانشگاه ملی استرالیا، امیر حسین‌زادگان، مدیر انتشارات ققنوس و ناشر کتاب، خانواده نیکونام حسن ذوالفقاری، مسلم نادعلی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت و سایر دوستداران فرهنگ و ادب فارسی در خانه تسنیم دامغان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها