دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
ترکمن‌ها در روز تاسوعا و عاشورا مراتب اخلاص و ارادت خود را به امام حسین‌(ع) نشان می‌دهند

موسی جرجانی، با اشاره به ارادت ترکمن‌ها به امام حسین‌(ع)، گفت: ترکمن‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می‌گیرند و اعتقاد دارند که روزه گرفتن در این روزها ثواب و اجر معنوی بسیاری دارد.

موسی جرجانی، نویسنده و پژوهشگر ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در گلستان، درباره ارادت و توجه قوم اصیل ترکمن به امام حسین‌(ع)، بیان کرد:  ترکمن‌ها به ماه محرم (عاشر آی) یعنی ماه عاشورا می‌گویند و با خواندن نماز نافله در روز عاشورا ثواب آن را به روح امام حسین‌(ع) هدیه می‌کنند و امید دارند که شفاعت ایشان نصیب حال آن‌ها نیز شود. این مهم نشان‌دهنده میزان توجه و اهمیت ماه محرم و عاشورای حسینی نزد ترکمن‌ها است.

وی که در مجموع بیش از 50  عنوان کتاب درباره تاریخ، فرهنگ، آداب و مسائل دینی ترکمن‌ها، روانه‌ بازار نشر کرده است، به خاطره‌ای از دوران کودکی خود اشاره کرد و گفت: وقتی ما بچه بودیم یادم هست که پدرم از روی کتاب امام حسین‌(ع) در ماه رمضان در وقت سحر، قبل از اذان برای ما می‌خواند و گریه می‌کرد، بعد با همان حالت به سمت مسجد می‌رفت و اذان می‌گفت.

این نویسنده و پژوهشگر اهل سنت درباره جایگاه امام حسین‌(ع) در ادبیات و اشعار ترکمنی، نیز اظهار کرد: بیشتر اشعار ترکمنی درباره امام حسین‌(ع) در کتاب شاعر و عارف نامدار ترکمن ایرانی، مختوم قلی فراغی به چشم می‌خورد.

جرجانی ادامه داد: مختوم قلی در کتاب شعرش چندین اثر در وصف امامان دارد/  یکی از شعرهای او درباره دوازده امام است که بعد از مدح ائمه از ایشان التماس دعا دارد. ترجمه‌اش این‌گونه است:

او داماد رسول‌الله، شیر خداست
به‌حق امام علی ما را ببخش
او چشم چراغ و نور دیدگان من است
به‌حق امام حسن ما را ببخش
دنیای دروغین به چه کسی وفا کرده
او در آخرت صفا خواهد کرد
شمرو یزید بر او جفا نمودند
به‌حق امام حسین ما را ببخش

تا اینکه به امام رضا (ع) می‌رسد:
در میان هم سن و سالان، فردی بی‌ کمالم
عاشقم، مجنونم، شکسته‌حالم
در سینه خراسان، زّوارعالم گشته
به‌حق امام رضا ما را ببخش…

او همین‌طور دوازده امام را نام می‌برد و در آخر حضرت عباس را هم اضافه می‌کند و می‌گوید:

مختوم قلی گوید من خاک‌پایم
در راه امامان جان می‌سپارم
بنده ناقابلم به درگاه آمده‌ام
به‌حق عباس علی ما را ببخش

موسی جرجانی ادامه داد: مختوم قلی به‌طور ویژه درباره امام حسین‌(ع) هم اشعار خوب و با مضامین بلندی دارند که برای نمونه این شعر است:

مگر یوسف دوشدی چایا
جمالینگ دیب باقام آیا
عراق زمین، کربلا یا
باقام یوسف دیه دیه

ترجمه:
مگر نه یوسف افتاده در چاه
من جمال تو را در ماه می‌جویم
سرزمین عراق به کربلا
نگاه می‌کنم یوسف گویان

موسی جرجانی در ادامه افزود: اغلب شاعران معاصر ما هم معمولاً یک یا چند شعری درباره مناقب امامان و اهل‌بیت دارند؛ همچین بنده در همین موضوع پژوهشی انجام داده‌ام  و از لابه‌لای کتاب‌های قدیمی ترکمن‌ها ارادت این مردم به اهل‌بیت را استخراج کرده‌ام و به‌صورت کتابی آماده شده است.

وی ادامه داد: مرحوم «آق اویلی آقا» پیرمردی ۱۱۰ ساله هم در روستای ما بود که اشعار بسیاری را در مدح و منقبت اهل بیت‌(ع) و امام حسین‌(ع) از حفظ بود و بنده او را یک بار به همایشی در تهران با خود بردم.

جرجانی گفت: ترکمن‌ها در روزهای به‌خصوصی مثل تاسوعا و عاشورا به تلاوت قرآن و ذکر فضایل و مناقب امام حسین‌(ع) و یارانش می‌پردازند و به نیازمندان و اقشار کم‌درآمد، نذری داده و ثواب آن‌ را به روح شهدا هدیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها