دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
«هیات کتاب» در کتابشهر بوشهر بر پا شد

محمد حیدری، مدیر کتابشهر بوشهر از اجرای طرح «هیات کتاب» و «نذر حسین» همزمان با دهه اول محرم در کتابفروشی کتابشهر بوشهر با برگزاری نشست صمیمی به همراه قرائت زیارت عاشورا و دورخوانی کتاب خبر داد.

محمد حیدری، مدیر کتابشهر بوشهر با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر گفت: طرح «نذر حسین» از شنبه، هشتم مردادماه برابر با یکم محرم در این کتابفروشی آغاز شده که تا پنجشنبه، 20 مرداد برابر با 13 محرم ادامه دارد.

وی در ادامه به تشریح این طرح پرداخت و افزود: در کنار شور حسینی،  دغدغه شعور حسینی را همواره داشته و داریم؛ بنابراین دوست داشتیم حرکتی کنیم تا مسیر را برای کسانی که دوست دارند به عمق حرکت عاشورا پی ببرند و شناخت دقیق‌تری نسبت به سیره امام حسین‌(ع) پیدا کنند، هموار شود. بنابراین در کتابفروشی‌مان میز مخصوصی قرار دادیم و کتاب‌هایی را که طبق بررسی و نظر تیم کارشناسی کتابفروشی مناسب این ایام بود، انتخاب کردیم و نذر امام حسین را با تخفیف 15 درصد به مخاطبان ارائه دادیم. البته این طرح نه تنها در کتابفروشی، بلکه در 6 هیات دیگر هم با عنوان «میز کتاب» در هفته نخست محرم اجرا شد.

به گفته حیدری، این طرح با استقبال مخاطبانی از هر طیف و گروه سنی مواجه شده، اما استقبال نوجوانان از آن چشمگیرتر بوده است؛ چراکه کتاب‌های انتخابی در طرح مذکور صرفا براساس محتوای مذهبی یا محرمی انتخاب نشده بود و در میان آن‌ها، آثاری مثل کتاب «ویلون زن روی پل» که این روزها خیلی از آن استقبال شده یا کتاب داستان «رویان» که پیشرفت‌های کشورمان را در 40 سال اخیر به نمایش می‌گذارد، گنجانده شده است.

مدیر کتابشهر بوشهر افزود: در طرح «نذر حسین» سه دسته کتاب شامل تخفیف شدند؛ دسته اول کتاب‌های تاریخی و تحلیلی است که درباره  اهداف قیام امام حسین(ع) به نگارش درآمده‌اند. دسته دوم، داستان‌ها و رمان‌هایی هستند که با محوریت امام حسین‌(ع) یا حادثه عاشورا نوشته شده‌اند و گروه سوم هم شامل کتاب‌های اجتماعی می‌شد که در بالا به یکی دو تا از آن‌ها اشاره شد.
 
حیدری که به همراه عباس حسینی‌مقدم این کتابفروشی را مدیریت می‌کنند، درباره نقش ایجاد میز کتاب در کتابفروشی‌ها در کمک به خانواده‌ها و افراد در انتخاب کتاب توضیح داد: یکی از مشکلات خانواده‌ها در مسیر تهیه کتاب، بحث انتخاب کتاب است؛ یعنی خانواده یا فرد، گاه نمی‌داند چه کتابی بخرد! بنابراین تلاش کردیم بخشی از این مشکل را در این زمینه حل کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مشکل دیگری که معمولا خانواده‌ها یا افراد در تهیه کتاب ممکن است با آن روبه‌رو شوند، دسترسی نداشتن راحت به کتاب است که با این طرح و ارائه کتاب در هیات‌ها یا مساجد، مخاطب بدون زحمت خاصی کتاب را می‌تواند تهیه کند. نکته آخر هم ویترین کتاب است؛ یعنی در معرض دید بودن کتاب که به نظر من، هر سه اینها کمک می‌کند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شکل بهتری ترویج پیدا کند.

حیدری در ادامه به اجرای طرح دیگری با عنوان «هیات کتاب» همزمان با دهه اول محرم در کتابفروشی اشاره کرد و گفت: در ایام محرم در همه جا علم مراسم عزاداری برافراشته می‌شود. دوست داشتیم در کتابفروشی‌مان این علم را بر افراشته کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم هیاتی برپا کنیم؛ اما با مدلی که به کتابفروشی نزدیک باشد. این شد که به طرح «هیات کتاب» رسید که به‌صورت نشستی صمیمی به همراه زیارت عاشورا و دورخوانی کتاب اجرا شد.

وی یادآور شد: کتابی که برای «هیات کتاب» انتخاب شد، «فتح خون» شهید آوینی بود. کتاب کم‌حجمی از یک متفکر که در آن روایت تاریخ در کنار تحلیل راوی قرار دارد که همین تحلیل هوشمندانه شهید آوینی به جذابیت کتاب افزوده است.

حیدری همچنین به اجرای طرح دیگری با محوریت کتاب در ایام عزاداری حسینی با همکاری مرکز صدا و سیمای بوشهر اشاره کرد و افزود: این طرح شامل معرفی کتاب در ویژه‌برنامه‌های مختلف محرمی می‌شود که همزمان با دهه اول ماه محرم از شبکه استانی بوشهر پخش شده یا در حال پخش هستند.

مدیر کتابشهر بوشهر در پایان یادآور شد: نذر و انفاق در راه امام حسین‌(ع) زمانی ارزشمند است که گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کند. ما تلاش کردیم نذر خودمان را به مسیر کتابخوان کردن مردم هدایت کنیم. البته برای کتابخوان کردن مردم ارائه تخفیف ساده‌ترین کار است ولی اگر می‌خواهیم مردم کتاب بخوانند، باید مسیر انتخاب و تهیه کتاب را برای مردم هموار کرد.از این‌رو، همه تلاش ما در این برنامه‌ها، رسیدن به همین هدف بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها