دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
شعر عاشورایی شاعر و مخاطب را انتخاب و تربیت می‌کند/ دفتر پنجم «آینه داران آفتاب» منتشر می‌شود

حسینی گفت: در شعر آیینی شاعر انتخاب نمی‌کند بلکه انتخاب می‌شود. شعر آیینی و عاشورایی افق بلند و رشک برانگیزی است در بی نهایتِ شعر. شعر عاشورایی شاعر و مخاطب را انتخاب می‌کند، جهت می‌دهد و تربیت می‌کند. شور می‌آفریند و می‌کشاند.

سیده اعظم حسینی دکترای ادبیات عرفانی در گفت‌وگو با اکرم امینی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجموعه چهارجلدی منظومه «آینه داران آفتاب» را برای مطالعه در روز عاشورا پیشنهاد داد و درباره این مجموعه توضیح داد: اولین جلد مجموعه سال ۹۷ به چاپ رسیده و چهارمین جلد سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است. دفتر اول حدود هشتاد و هشت صفحه درباره شهدای پیشاهنگ(شهدای کوفه و بصره قبل از واقعه عاشورا و در جریان قیام جناب مسلم علیه السلام) است. دفتر دوم حدود صد صفحه و به شهدای تیرباران صبح عاشورا اختصاص دارد که با مثنوی بلندی در ابتدا که بیانگر فضای کلی صبح عاشوراست سروده شده است. دفتر سوم نیز ارادتی است شاعرانه به ساحت مقدس شهیدان نبرد تن به تن در عاشورا از جناب حر بن یزید ریاحی تا جناب ابوالحتوف و سعد بن حرث انصاری در حدود دویست صفحه و چهارمین دفتر کرنشی اشک آلود به پیشگاه شهیدان بنی‌هاشم در واقعه کربلا در حدود صد و سی صفحه است.

او با اشاره به اینکه در ابتدای تمام اشعار مختصری درباره شهید عزیز مورد نظر به نثر عنوان شده افزود: مقدمه کتاب‌ها به قلم زیبا، بزرگوارانه و سرشار محمدرضا سنگری عاشوراپژوه و نقدی عالمانه از عبدالرضا لطف اللهی از دست اندرکاران شب شعر عاشورایی شیراز مزین شده است. مستندات اشعار عمدتا بر پایه تحقیقات محمدرضا سنگری درباره اصحاب امام هست و بیشتر کتاب ارزشمند دو جلدی ایشان به نام «آینه داران آفتاب» که معرفی تاریخی- ادبی یاران امام حسین علیه السلام اختصاص دارد.

حسینی با بیان اینکه در شعر آیینی شاعر انتخاب نمی‌کند بلکه انتخاب می‌شود یادآور شد: من خاضعانه زانو می‌زنم در مقابل یاران ملکوتی امام که به من رخصت نوشتن دادند. هنر موهبتی است از آفرینش که به هنرمند توان دگرگونه دریافتن و دگرگونه بیان کردن می‌دهد. شعر جلوه ای زیبا از این موهبت است و شعر آیینی و عاشورایی افق بلند و رشک برانگیزی است در بی نهایتِ شعر. شعر عاشورایی شاعر را و مخاطب را انتخاب می‌کند، جهت می‌دهد و تربیت می‌کند. شور می‌آفریند و می‌کشاند.

او با تاکید بر اینکه شعر عاشورایی بیان حس و حالی گذرا نیست یادآور شد: شعر عاشورایی تداوم یک جریان شعورمند و شورآفرین است که علیرغم وحدت مضمون، از هر قلمی‌تراوش کند،ن امکرر است  و در این میان برخی شب شعرها به خاطر همه نگری در موضوع، تحقیق و ارائه مستندات تاریخی، استفاده از محضر پژوهشگران و البته نَفَس صادقانه و خالصانه بانیان، نقش بسزایی در جریان سازی ادبی دارند که در این میان شب شعر عاشورای شیراز از این جمله است.

این شاعر آیینی گفت: امروزه افراد تاثیر گذار در زمینه شعر به برکت عشق عاشورایی و بالا رفتن سواد شعری و تاریخی شاعران بسیار است و مضمون‌های تکامل بخش عاشورایی را واژه واژه، شاعرانه کنار هم می‌چینند اما در زمینه پژوهش‌های جدید مطالعه آثار محمدرضا سنگری که با نگارشی ادیبانه به گم گوشه‌های عاشورا می‌پردازند بویژه برای شاعران بسیار مفید خواهد بود.

حسینی اضافه کرد: ایشان علاوه بر مجموعه دوجلدی آینه داران آفتاب، به تحقیق درباره برخی شخصیت‌های عاشورا به شکل فردی نیز پرداخته‌اند نه فقط یاران امام، بلکه جاماندگان از کاروان امام یا کسانی که دعوت شدند و نپذیرفتند و حاصل آن پشیمانی بود؛  کتابهایی چون سوره‌های صغیر عاشورا؛ به سیما محمد به سیرت پیمبر؛ قرار بر مدار حواریون حسین فرزندان حسن، یاوران حسین، دریغ
و غیره.

او درباره چالش‌های شعر عاشورایی گفت: حقیقتا با چالش خاصی روبرو نبودم چون آنچه برمی‌آمد، جوششی بود نه سفارشی و بزرگواران شعر عاشورایی شیراز از جمله خانواده بزرگ و بزرگوار فرهنگ زحمت دریافت اشعار و چاپ کتاب را متحمل می‌شدند. دغدغه ای هم اگر بود از کمبود مستندات تاریخی بود که گاه یک شهید عزیز عاشورایی را محدود می‌کرد به ذکر یک نام در زیارتنامه‌ها و 
عرصه برای نوشتن تنگ می‌شد. چون بنا نبود چارچوب کار بر صرف تخیل شاعرانه گذارده شود. البته در بیشتر  این موارد باز هم توضیحات استاد سنگری راهگشا بود.

حسینی در پایان از انتشار دفتر پنجم آینه داران آفتاب که به بانوان عاشورایی اختصاص دارد خبر داد و گفت: این مجموعه به بانوان حاضر در کاروان و پرچمدار انقلاب امام در شهرهایی مثل کوفه،بصره و مدینه می‌پردازد. البته این دفتر هنوز به اتمام نرسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها