پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
روایت‌های غلو آمیز درباره کربلا/ در برخی روایت‌ها قلم در دست دشمن بوده است

آصفی گفت: در برخی از روایت های کربلا ان قلت هایی وجود دارد که اگرچه گاهی این تناقض‌ها به قضاوت‌های نویسنده‌ها برمی گردد اما بدون شک در مورد ظلمی که به اهل بیت شده و روایت های غیرواقعی، می‌توان گفت قلم در دست دشمن بوده است.

مهدی آصفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار کتابی با عنوان «دهه عاشورا» و «مراثی خوشدل» خبر داد و این کتاب‌ها را برای مطالعه معرفی کرد.

وی گفت: اولین کسی که  نوحه را به صورت حماسی وارد بازار کرد، خوشدل بودند. ایشان درباره هر کدام از شهدا یک غزل مصیبت سروده‌اند.

وی به مقتل لهوف اشاره کرد و گفت: برخی از مقاتل ان قلت دارند اما لهوف سیدطاووس مورد قبول همه علما است. همچنین نفس المهموم حاج شیخ عباس قمی نیز از جمله کتاب‌های معتبری است که برای مطالعه می‌توان پیشنهاد کرد.

آصفی ادامه داد: در مورد ان قلت‌هایی که در مقاتل و منابع وجود دارد می‌توان موضوع را به نویسنده‌ها نیز نسبت داد. هر نویسنده ای از دیدگاه خودش مطالبی را جمع آوری کرده و همین باعث ایجاد تناقض‌هایی شده است. در برخی از موارد نیز قلم در دست دشمن بوده است. آنچه که توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) آورده شده به کنار، در غیر این حال، در برخی از شرایط قلم در دست دشمن بوده و او روایت‌های غلوآمیز و غیرواقعی از کربلا ارائه کرده است.

وی گفت: حضرت سجاد می فرماید: این‌ها هرچه از دستشان برمی آمده درباب ظلم، انجام داده‌اند تا حدی که اگر پیامبر اکرم (ص) سفارش می‌کردند به ظلم کردن، این همه ظلم انجام نمی‌شد.

آصفی افزود: این‌ها که اینطور ظلم کردند جزو خوارج هستند، همان‌هایی که در پیشگاه مولای متقیان علی (ع) قرآن بر سر نیزه کردند. تمام روایت‌های ضد و نقیض و اطلاعات دروغین هم توسط همین‌ها نوشته شده است. این موضوع به دشمنی این دسته از افراد با اهل بیت برمی‌گردد.

وی درباره مجموعه‌های جدید گفت: من از نظر حافظه ضعیف شده‌ام و سنم بالا رفته است و برای همین در منبرهایی که می‌روم سعی می‌کنم از منابع قدیمی و معتبری که وجود دارند نقل قول‌هایی داشته باشم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها