جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
«یک مَرد... یک شهر؛ ستارخان سردار ملی مشروطه ایران» به‌ زبان انگلیسی چاپ شد

کتاب «یک مَرد... یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» به زبان انگلیسی با عنوان «A Man… A City…. Sattar Khan :The People’s Constitutional Commander of Iran» چاپ شد.

جواد کریم‌نژاد، مدیر انتشارات ریتم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، گفت: ستارخان، ملقب به «سردار ملّی» یکی از نامدارترین شخصیت‌های مبارز مردمی تاریخ معاصر ایران و چهره‌ای قابل احترام و قهرمانی ملّی برای همه ایرانیان به حساب می‌آید.
 
وی درباره کتاب «یک مَرد... یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران»  گفت: کتاب حاضر سال گذشته به قلم فریبا فرهنگی دانش‌آموخته رشته ادبیات ملل و فلسفه در مقطع دکتری، در دو نسخه جداگانه فارسی و ترکی از سوی انتشارات ریتم و با همکاری موسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر منتشر شد.
 
وی افزود: این کتاب در ابتدا به زبان فارسی منتشر شده بود، بعد به زبان ترکی آذربایجانی و به خط الفبای لاتین و اکنون نیز به همت خود نویسنده به زبان انگلیسی ترجمه شده است. شناساندن مفاخر و مشاهیر آذربایجان فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران از‌جمله مهم‌ترین اهداف تدوین این کتاب است.
 
کریم‌نژاد افزود: با وجود واقعه‌نگاری‌های متعدد درباره زندگی و مبارزات ستارخان به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین مبارزان مؤثر در انقلاب مشروطه و پرچم‌دار آزادی‌خواهی و ایران‌دوستی، گاه شبهاتی در عقاید و زندگی مبارزاتی او وارد می‌نمایند؛ بنابراین در کتاب «یک مَرد... یک شهر؛ ستارخان سردار ملی مشروطه ایران» به‌صورت اجمالی به زندگی و نقش ستارخان در جریان آزادی‌خواهی و نهضت مشروطه ایران پرداخته شده است.
 

                       

کریم‌نژاد در تشریح مزایای کتاب و تفاوت آن با سایر کتاب‌های منتشر شده درباره ستارخان گفت: یکی از محاسن این کتاب نسبت به سایر منابع این است که شخصیت ستارخان از زاویه دیگری غیر از جریان مشروطه و مبارزات بزرگ، مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه به هر دلیلی تاکنون چهره ملی ستارخان کمتر در کانون توجه بوده است، اضافه کرد: آن‌طور که باید و شاید به چهره ملی ستارخان که همواره در کنار مبارزات به عنصر وحدت ملی تاکید داشت، توجه نشده بود، درحالی‌که وطن‌پرستی یکی از ویژگی‌های شاخص او محسوب می‌شد.
 
مدیر انتشارات ریتم ادامه داد: از سوی دیگر این کتاب از زبان سرکار خانم فرهنگی، عروس خانواده ستارخان روایت شده است و از نکات مثبت کتاب محسوب می‌شود؛ چراکه از دیدی غیرتاریخی و شخصی به زندگی ستارخان اشاره شده است و نگاهی بی‌غرض دارد؛ البته نمی‌توان ادعا کرد که این کتاب کاملاً و بی‌کم و‌ کاست است! تلاش شد، در این کتاب، نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم.
 
وی یکی دیگر از نکات قابل توجه این کتاب را وجود نزدیک به ۱۰۰ عکس در کتاب و همچنین زبان ساده و همه‌فهم آن دانست.
 
کریم‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه انتشار نسخه ترکی این کتاب در کشور جمهوری آذربایجان تجربه موفقی بود، افزود: به همین دلیل، به انتشار این کتاب به زبان انگلیسی اقدام کردیم. بی‌تردید این کتاب در بازار داخلی توزیع نمی‌شود، مگر محدود و به‌عنوان هدیه. درباره بازار نشر نیز مخاطبان اصلی این کتاب، خارج از مرز‌های کشور هستند، اما فعلاً ترجیح می‌دهم درباره اینکه کدام کشورها به‌عنوان مقصد در نظر گرفته شده‌اند، صحبتی نکنم.
 
به گزارش ایبنا؛ ستارخان، ملقب به «سردار ملی» یکی از نامدارترین چهره‌های مبارز مردمی تاریخ معاصر ایران و نماد هویت ایرانی است که با مقاومت ستودنی‌اش در صحنه‌های آتش و خون و رهبری مبارزات میدانی مردم آزادی‌خواه تبریز و آذربایجان، و سرانجام پایان دادن به زیاده‌خواهی‌ها و استبداد محمدعلی‌شاه با همراهی دیگر یارانش و احیاء نهضت مشروطیت ایران، زبانزد خاص و عام، چهره‌ای مثبت و قابل احترام و قهرمانی ملی برای همه ایرانیان به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها