دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
تشکیل ستاد ویژه برای بهره‌مندی فعالان حوزه نشر از «تعرفه فرهنگی»/شهرداری‌ها همکاری کنند

یاسر‌احمد‌وند، درباره اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق آین‌نامه اجرایی بند‌ج ماده 92 قانون ششم توسعه ویژه حمایت از فعالان حوزه نشر، از تشکیل ستاد ویژه در این معاونت خبر داد و گفت: فراخوان ثبت‌نام در این سامانه به‌زودی اعلام خواهد شد تا ذی‌نفعان و مشمولان با ثبت‌نام از مزایای این مصوبه قانونی بهره‌مند شوند.

یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره همراهی شهرداری‌‌ها برای تحقق کامل موضوع بندج ماده 92 قانون ششم توسعه در مناطق مختلف کشور، گفت: شهر‌داری‌ها در تهران و سایر مناطق کشور، همراهی دارند؛ باید برخی موانع قانونی برطرف شود. مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوشبین است تا شهر‌داری تهران و سایر شهر‌های کشور در اعطای تسهیلات و دیگر امکانات برای فعالیت‌های فرهنگی، همکاری حداکثری داشته باشد و مسیر هموار شود.
 
وی افزود: آئین‌نامه اجرایی بند‌ج ماده 92 قانون ششم توسعه، 30 خرداد‌ماه سال 1400 تصویب و 1‌تیر‌ماه همان سال ابلاغ شد. آئین‌نامه این بند قانونی در جریان تغییر دولت، مصوب شد؛ بنابراین فرصت اجرایی پیدا نکرد. وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم به طراحی یک سامانه مکلف شده است تا فعالان، ذی‌نفعان و بهره‌برداران به ثبت‌نام اقدام کنند؛ به همین منظور ستادی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل شده است؛ به‌زودی این سامانه طراحی و در دسترس قرار خواهد گرفت. بخش‌های دیگر وزارتخانه باید همکاری لازم را داشته باشند.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فراخوان ثبت‌نام در این سامانه به‌زودی اعلام خواهد شد تا ذی‌نفعان و مشمولان با ثبت‌نام از مزایای این مصوبه قانونی بهره‌مند شوند. امید‌‌واریم دیگر دستگاه‌ها موضوع بند ج ماده 92 قانون ششم توسعه، همکاری لازم را داشته باشند تا موانع برای توسعه کتاب‌‌فروشی و نشر مرتفع شود.
 
احمدوند، درباره تاثیر‌گذاری صدور مجوز مشاغل خانگی برحوزه نشر با وجود 22 هزار پروانه نشر، بیان کرد: صدور پروانه و مجوز برای فعالیت‌های فرهنگی به‌طور طبیعی با مجوز‌ برای فعالیت‌های صرفا اقتصادی، تفاوت دارد؛ به‌عبارت دیگر فرد متقاضی ورود به فعالیت‌های فرهنگی باید دارای صلاحیت باشد. الزامات اخذ صلاحیت‌‌های فرهنگی در صدور مجوز‌ها، حذف نشده است و کماکان توانایی‌ و تائید صلاحیت‌های فرهنگی باید وجود داشته باشد. اما فرآیند‌های اجرایی باید تسهیل و تسریع شود.

وی درباره برنامه‌های وزارتخانه برای اجرای اهداف بند «ز» تبصره «۹» ماده‌‌ واحده قانون بودجه ـ بودجه فرهنگی دستگاه‌ها ـ بیان کرد: امید‌وارم امکان جدیدی که در لایحه بودجه برای حوزه فرهنگ فراهم شده با موفقیت در اجرا، برکات و نتایجی نیز برای این حوزه داشته باشد. ابتدای کار است؛ بنابراین سختی‌های شکل‌گیری و تثبیت این مصوبه پیش‌روی دولت قرار‌ دارد. امید‌وارم با همکاری وزارتخانه‌ و دستگاه‌های مختلف شاهد اجرای این مصوبه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط