شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
استناد به مقاتل معتبر زمینه‌ساز رشد و ارتقاء مجالس عزاداری می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین وحیدی گفت: استناد به مقاتل و مباحث معتبر یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و ارتقاء مجالس شود، این مباحث باید منطقی باشند، بعضا ممکن است اختلافاتی در مقاتل وجود داشته باشد که بنا بر نظر بزرگان، می‌شود به نظر مشهور عمل کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین وحیدی، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، با بیان اینکه مداحان، روضه‌خوانان و مبلغینی که در هیات سخنرانی می‌کنند باید اهل تحقیق باشند، افزود: این افراد باید اهل مطالعه تاریخ و تا حدودی به احادیث واقعه عاشورا مسلط باشند و بتوانند مستند صحبت کنند.

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلات هیات‌های مذهبی، طرح برخی موضوعات از سوی مداحان و روضه‌خوان‌ها بدون استناد‌های تاریخی است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین وحیدی با اشاره به اینکه بزرگان دین در گذشته برای بیان مسأله‌ای به‌صورت مستند از یک منبع تاریخی به نام مقتل استفاده می‌کردند، گفت: مکان یا زمان کشته شدن را مقتل می‌گویند و جمع کلمه مقتل هم «مقاتل» است. در اصطلاح مقتل را به کتاب‌هایی می‌گوییم که درباره جزئیات نحوه شهادت حضرت سیدالشهدا و سایر ائمه نوشته شده‌اند و در مقاتل، معمولا شیوه و چگونگی به شهادت رسیدن حضرات معصومین ذکر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید با بیان اینکه بعضی از مقاتل به دلیل قدمت زمانی و سند روایت شخص مصنف و مولف معتبر هستند، افزود: وقتی سخن از مقاتل معتبر به میان می‌آوریم لزوما به این معنا نیست که همه مطالب آن صحیح، مستند و بی‌عیب باشد؛ بلکه به این معنا است که نسبت به سایر منابع موجود این مقاتل معتبرتر محسوب می‌شوند.

وی مقاتلی چون لهووف مرحوم سید‌بن طاووس، بیت‌الاحزان، نفس المهموم فی مصیبة سیدنا‌الحسین المظلوم؛ شیخ عباس قمی، مقتل الحسین‌(ع) عبدالرزاق موسوی مُقَرَّم، کامل الزیارات، مقتل الحسین خوارزمی، طبقات الکبری، ابن سعد را ازجمله مقاتل معتبر برشمرد و افزود: بعضی مقاتل نیز به مقاتل ضعیف مشهور هستند نه اینکه حتما مقتل ضعیف باشند؛ اما به مقتل ضعیف مشهور هستند مانند روضة‌الشهدا مرحوم ملاحسین سبزواری و یا اسرار شهادة اخوند ملاآقا.
 
معاون فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اینکه پژوهش‌های قابل توجهی در زمینه استناد و معتبر بودن مقاتل صورت گرفته است، بیان کرد: دو کتاب که نگاه جامعی به مساله مقتل و مقتل‌شناسی دارند در این زمینه وجود دارد که می‌شود به آنها رجوع کرد. کتاب دو جلدی مقتل جامع حجت‌الاسلام استاد مهدی پیشوایی منتشر شده از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) و کتاب 14 جلدی دانشنامه امام حسین آیت‌الله ری شهری منتشر شده از سوی دارالحدیث از کتاب‌های تحقیق و پژوهش شده در امر مقتل هستند.



این کارشناس ادامه داد: در مقاتل، دو زبان استفاده شده وجود دارد: زبان قال و زبان حال، زبان قال زبانی است که خود اهل بیت در کربلا و واقعه عاشورا فرمایش کرده‌اند و بیان شده، زبان حال، حال درونی فرد را بیان می‌کند، به‌عنوان مثال، زبان حال حضرت زینب(س) در کنار بدن برادر و راوی آن را بیان می‌کند.

وی با اشاره به یکی از کارکرد‌های مقتل افزود: برای اینکه به تحلیل‌هایی نسبت به مسائل حادثه عاشورا برسیم مقتل، تصویرگری و توصیف می‌کند، مسائلی چون  شقاوت دشمنان اهل بیت(ع)، خیرخواهی سید‌الشهدا، علت  حرکت و قیام سیدالشهدا، شجاعت یاران اهل بیت(ع) در مسیر حرکت، شجاعت حضرت در نبرد، اهداف حضرت و اینکه امام حسین(ع) چقدر خیرخواه افرادی بود که حتی با ایشان می‌جنگیدند. این ویژگی‌هایی هستند که بعضی مقاتل دارند.

حجت‌الاسلام وحیدی گفت: استناد به مقاتل و مباحث معتبر یکی از مواردی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و ارتقاء مجالس شود، این مباحث باید منطقی باشند، بعضا ممکن است اختلافاتی در مقاتل وجود داشته باشد که بنا بر نظر بزرگان، می‌شود به نظر مشهور عمل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها