چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
«سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور» به ریشه‌های تاریخی و اعتقادی آن می‌پردازد

شیوه تدوین و نگارش کتاب «سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور(ع)»، چنان انتخاب شده که در عین بهره‌مندی خواص، برای عوام نیز سودمند است.

 افسانه بختیاری، مدیر روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به معرفی کتاب «سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور(ع)» پرداخت و گفت: کتاب مورد نظر به تبیین ریشه‌های تاریخی و اعتقادی یکی از همین سنت‌ها- سنت سیاه‌پوشی در عزای ائمه نور(ع) به‌ویژه سالار شهیدان(ع)- می‌پردازد، و شیوه تدوین و نگارش آن، چنان انتخاب شده که در عین بهره‌مندی خواص، برای عوام نیز سودمند است؛ علاوه‌براین اگرچه موضوع آن بحث درباره  سیاه‌پوشی است و نویسنده بر بحث، حول این موضوع، ثابت و استوار مانده است؛ اما خواننده تیزبین با نکته‌های بسیار دیگری نیز - در طول کتاب – آشنا خواهد شد.
 

وی با اشاره به موضوع  فصل‌های کتاب «سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور» گفت: کتاب در پانزده فصل سامان یافته است که عناوین آن به ترتیب به این صورت است. فصل اول: طرح مساله، فصل دوم: رنگ سیاه؛ رنگ پوشش، هیبت، اعتراض و عزا، فصل سوم: رمز انتخاب رنگ سیاه در ایام عزا، فصل چهارم: سیاه‌پوشی در ملل و اقوام جهان، فصل پنجم: سیاه‌پوشی در عرب فصل ششم: سیاه‌پوشی در سوگ آل الله؛ رسم جاری اهل بیت(ع) و دوستان آنان در تاریخ، فصل هفتم: رنگ سیاه، در نخستین عزاداری آشکار و عمومی شیعیان(بغداد،عاشورای ۳۵۲ هجری)، فصل هشتم: سیاه‌پوشی بنی‌عباس؛تمسک به شعار شیعه برای دستیابی به قدرت!، فصل نهم: نتیجه مباحث گذشته، فصل دهم: دلایل جواز و استحباب سیاه‌پوشی در سوگ ائمه اطهار(ع)، فصل یازدهم: فتاوای علما در استحباب سیاه‌پوشی در سوگ سالار شهیدان(ع)، فصل دوازدهم: سیاه‌پوشی عرشیان در عزای سالار شهیدان(ع)، فصل سیزدهم: سیاه‌پوشی جنیان در عزای سالار شهیدان(ع)، فصل چهاردهم: نهم ربیع و عید غدیر؛روز کندن جامه‌های سیاه، فصل پانزدهم: پایان سخن (خلاصه و جمع‌بندی نظر اسلام در باب سیاه‌پوشی).
  
وی در ادامه به کتاب «حماسه عاشورا: دفتر سی‌و‌سوم از مجموعه چهل جلدی چلچراغ حکمت» اشاره کرد و گفت: فصل اول این کتاب به حیات و حماسه امام حسین(ع)، روح مقدس، نفس مطمئنه، آرامش حسین، کلید شخصیت امام، حماسه و شخصیت حماسی، مشخصات حماسه حسینی و شخصیت یافتن جامعه. می‌پردازد و نویسنده در فصل دوم به تحلیل واقعه عاشورا، حوادث شگفت‌انگیز صدر اسلام، تقابل فکر اموی و فکر اسلامی، نهضت چندماهیتی، عناصر شکل دهی نهضت امام، تقاضای بیعت، دعوت مردم کوفه، امر به معروف و نهی از منکر، ارزش عناصر سه گانه نهضت و سیره و روش رهبری پرداخته است.
 
 
مدیر روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: فصل سوم کتاب شامل مباحثی همچون  منطق منفعت یا حقیقت، درس استغناء و بی‌نیازی، شعارهای عاشورا، خرمی دل امام، دعاهایی برای اشخاص خاص، صندوق رای!، تبلور صفات برجسته، دو صفحه سفید و سیاه، تحلیل روحیّه دشمن، عوامل دخیل در شهادت امام، استخدام وسیله، نمایشگاه معرفت و معنویت، تجسم عملی اسلام، جامعیت اسلام در نهضت حسینی، جنبه توحیدی و عرفانی، جنبه اعتراض و اندرز، صحنه نمایش اخلاق اسلامی و جنبه تبلیغ در نهضت امام است.
 
وی افزود: فصل چهارم  و پنجم هم به موضوعاتی از قبیل تجلی زن در کربلا: نقش زن در تاریخ، یک حادثه مذکر-مؤنث، تحلی زینب در بعد از عاشورا و زنان کربلایی، معنای تحریف، عوامل تحریف، نقدی بر دو کتاب، تحریفات معنوی حادثه کربلا، خطر تحریف، استفاده از جهالت مردم، وسیله نامقدس برای هدف مقدس، غنای تاریخ منقول کربلا، مسئولیت و وظیفه ما، وظیفه مردم در برابر تحریف ها و وظایف علما در برابر تحریف‌ها است.
 
بختیاری یادآور شد: فصل ششم کتاب به پرسش‌های چرا امام حسین(ع) در زمان معاویه اقدام نکرد؟، چرا حسین‌بن علی(ع) همزمان با خلافت یزید قیام کرد؟، چرا اباعبدالله در این سفر پرخطر، اهل‌ بیتش را همراه خود برد؟، چرا ائمه دین بر برپایی مجلس عزا بپا تاکید کردند؟، آیا برای زنده نگه داشتن مکتب امام حسین(ع) ذکر مصیبت هم ضروری است؟، چرا بر مصیبت‌های امام حسین(ع) باید گریست؟ و شهادت امام حسین(ع) پیروزی است یا شکست؟ پاسخ می‌دهد.
 
 
وی در بخش پایانی به معرفی کتاب «شهادت‌نامه عشاق» پرداخت و گفت: در این کتاب که به همت لیلا خجسته‌راد نوشته شده است، اشعار شاعران جوان امروز کنار شاعران مطرح گذشته و معاصر آورده شده تا مجموعه‌ای از چند نسـل، زنجیـره‌ای بسازند از ارادتشـان به امام حسین(ع) و خانواده‌اش.
 
مدیر روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: سعی شده تا جای ممکن، خلاصه‌ای از زندگی و آثار همگی کنار نامشان آورده شود تا یادی دوباره شود از آن‌ها که شناخته شده‌اند و آشنا شویم با شاعران چند دهه اخیر که در مصیبت خاندان رسول(ص)  قلم زده‌اند.
 
بختیاری اضافه کرد: اشعار همگی بنا بر تقدم تاریخ تولد شاعران، از قرن نهم هجری قمری تا دهه ششم قرن چهاردهم شمسی، به ترتیب آورده شده است. برای ایجاد نظم و یک‌دستی کار، اشعار موزون و اشعار سپید و نیمایی در دو فصل جداگانه آورده شده تا خواننده راحت‌تر به قالبی که به آن علاقه دارد، دسترسی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها