یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
وقایع عاشورا نقشه راهی برای آینده‌ی فرزندان ماست

طیبه شامانی (طناز)، شاعر گفت: به نظر من در وقایع عاشورا درس‌های بسیاری نهفته است که می‌تواند نقشه راهی برای آینده‌ی فرزندان ما باشد. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طیبه شامانی (طناز)، شاعر کودک و نوجوان است که از آثار وی می‌توان به «آلزایمر»، «دم گربه‌ها را بکش» و «پسته‌های بانمک» اشاره کرد. با توجه به ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) و فرارسیدن ماه محرم با وی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 

شامانی درباره پرداختن به واقعه عاشورا در قالب شعر گفت: شعر با داستان فرقی ندارد به هر حال در هر واقعه‌ای، اتفاقاتی است که شاید مناسب کودک نباشد. باید موقع نوشتن آن‌ها دقت کرد و آن وقایع را هنرمندانه در شعر آورد که از نظر محتوا کودک به درکی از آن واقعه برسد و به روح حساس او هم آسیبی وارد نشود.

این شاعر درباره آموزه‌های واقعه عاشورا اظهار کرد: عاشورا یک واقعه‌ای است که در آن از تمام رده‌های سنی حضور و نقش داشتند. اولین آموزه عاشورا توجه به کانون خانواده است و مهر و محبت و وفاداری است. دومین آموزه حضور و نقش‌آفرینی کودکانی است که هر کدام به نحوی درس‌هایی را به مخاطب می‌توانند بدهند.

شامانی درباره پرداختن به اصل واقعه عاشورا گفت: پرداختن به اصل واقعه عاشورا مشکلی ایجاد نمی‌کند. به هر حال در زندگی معمولی هم با اتفاقات تلخ و شیرینی مواجه هستیم. تصادفات، مرگ‌و‌میرها و بیماری‌ها و ...  به نظر من در وقایع عاشورا درس‌های بسیاری نهفته است که می‌تواند نقشه راهی برای آینده‌ی فرزندان ما باشد. 

این شاعر درباره تصویرگری و چهره‌نگاری در روایت عاشورا برای کودکان بیان کرد: جنبه خشونت باید از تصاویر حذف شود تا روح لطیف کودک را نرنجاند. تصاویر باید طوری باشد که علاوه بر ادا کردن حق مطلب، لطافت و زیبایی شناسی کودک در آن لحاظ شود.

شامانی درباره نوشتن برای نوجوانان گفت: وقتی می‌خواهیم برای نوجوان‌ها بنویسیم؛ باید با دنیای آن‌ها آشنا باشیم. باید از دغدغه‌های آن‌ها باخبر بود. نوجوان امروز موسیقی را می‌شناسد، ادبیات و سینمای جهان را دنبال می‌کند و با آثار برجسته جهان آشناست، شاید برای کودک استفاده از ادبیات تعلیمی، جنبه آموزشی داشته باشد؛ اما برای نوجوان این نوع ادبیات کارساز نیست و مورد استقبال‌شان واقع نمی‌شود و نوشتن برای نوجوان امروز بدون این‌که با دنیای فکری آن‌ها آشنا باشیم، کاری سخت و بیهوده است.

این شاعر درباره تولید محتوا استادان برای نوجوانان امروزی گفت: استادان و متخصصان، خیلی زیاد به تولید محتوا و تغییرات مخاطبان امروز و نگرش‌شان توجه کامل دارند و در شعرها، داستان‌ها و نوشته‌هایشان در سال‌های اخیر کاملا این امر مشهود است. خودم همیشه شاهد بودم که استادان از همه‌ی ما خواسته‌اند که مطالعه کنیم و اگر می‌خواهیم شعر یا داستانی را بنویسیم با توجه به تغییرات روحیات مخاطبان‌مان آن را بنویسیم؛ مثلا ممکن است یک شعر از نگاه مخاطبانش در دهه‌های گذشته بسیار شعر یا داستان خوب و تامل برانگیزی باشد؛ اما در حال حاضر با توجه به تغییرات روحی و اجتماعی مخاطبان مورد استقبال نسل جدید قرار نگیرد.

شامانی درباره تغییراتی که ادبیات کودک و نوجوان نیاز دارد گفت: جهان امروز، جهان تغییر و تحولات فراوان است. به موازات این تغييرات، نیازها، خواسته‌ها، احساسات و آرزوهای کودکان و نوجوانان نیز تغییر می‌کند و ضرورت دارد شاعر و نویسنده کودک، نسبت به این تغییرات آگاهی پیدا کند.

وی ادامه داد: مسائلی مثل فضای مجازی و افزایش دامنه‌ی اطلاعات مخاطبان، فقر و اختلاف طبقاتی، وجود الگوهای نامناسب رفتاری، آسیب‌های اجتماعی و موارد دیگر می‌تواند تاثیر زیادی بر نگرش، رفتار و حالات کودکان و نوجوانان داشته باشد. لذا در این زمينه، مطالعات جامعه‌شناسی و روانشناسی کودک و نوجوان توسط پدیدآورندگان حوزه ادبیات کودک، می‌تواند تا حدی راهگشا باشد.

این شاعر کودک و نوجوان در پایان گفت: رسالت مهم ادبیات کودک‌ و نوجوان، علاوه بر ایجاد فضایی شیرین و دلنشین توسط کلمات برای مخاطبان، نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی و آماده‌سازی آن‌ها برای یک زندگی سالم و شرافتمندانه است.

این شاعر در پایان شعری درباره امام حسین (ع) را به مخاطبان ایبنا تقدیم کرد که در ادامه می‌خوانید:

«مادر برایم
سربند بسته
در کوچه هستم
همراه دسته
داده به دستم
یک دیس حلوا
رویش نوشته
«مظلوم آقا»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها