دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
«بازخوانی امامت» با استفاده از منابع تاریخ و حدیث عمومی مسلمانان تدوین شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس اسلامی کاشانی نویسنده کتاب «بازخوانی امامت در عرفه، خطابه غدیر و روایت فدک» گفت: در نوشتن اثر از کتاب‌های تاریخ و حدیث عموم مسلمانان استفاده شده است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌عباس اسلامی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره به خصومت دشمنان مکتب اهل‌بیت گفت: در کنار تلاش‌های مجدانه عالمان، دشمنان مکتب اهل‌بیت نیز در طول تاریخ برای ضربه زدن به جامعه شیعی فعالیت کردند و قلب اساسی‌ترین عنصر تشکیل دهنده هویت آن یعنی امامت را آماده حملات خود قرار دادند.
 
وی درباره کتاب «بازخوانی امامت در عرفه، خطابه غدیر و روایت فدک» بیان کرد: بنده در این کتاب از میان کتاب‌های تاریخ و حدیث که عموم مسلمانان جهان بر درستی آن‌ها متفقند با دلایل روشن بحث امامت را از رهگذر دعای عرفه و خطابه غدیر و روایت فدک بررسی کردم و این پژوهش را برای داوری و بررسی در دسترس عموم مخاطبان علاقه‌مند قرار دادم.
 
وی به تشریح ساختار کتاب پرداخت و اضافه کرد: این اثر در سه فصل تالیف شده است؛ در فصل اول «جایگاه امامت در مذهب تشیع» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از اهم مباحث این فصل می‌توان به ویژگی‌های انحصاری ائمه(ع)، چگونگی نیازمندی هم مقام امامت به انتخاب الهی، تفاوت امامت مطلقه و مطلق امامت اشاره کرد.
 
نویسنده کتاب «بازخوانی امامت در عرفه، خطابه غدیر و روایت فدک» افزود: در دومین فصل از این اثر به بررسی «جایگاه عرفه و غدیر در تعیین امام» پرداخته‌ام که در این راستا توضیحاتی در خصوص عرفه و غدیر، خلاصه‌ای از وقایع قبل از خطبه غدیریه بیان شده و در ادامه، متن کامل خطبه غدیریه با بررسی سند نقل را آورده‌ام و در پایان، شمه‌ای از اهمیت روز عید غدیر تشریح شده است.
 
اسلامی کاشانی یادآور شد: در سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر، «داستان تلخ و پر ماجرای غصب فدک و روایت حضرت امام جعفر صادق(ع)» تبیین شده و در این فصل حوادث پس از کودتای سقیفه تشریح و به غصب فدک یا انتقال قدرت از بنی‌هاشم به بنی‌امیه پرداخته شده و در ادامه، حسادت به عنوان ریشه دشمنی با ائمه(ع) معرفی می‌شود و همچنین، متن روایت غصب فدک ذکر شده و سند روایت مذکور بررسی شده است.
 
این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: در ادامه این فصل، شروع ماجرای غصب فدک به روایت امام صادق(ع) بیان شده و سپس احتجاج حضرت علی(ع) با ابوبکر مطرح شده و در ادامه، پذیرفتن رهبری مسلمانان توسط حضرت علی(ع) تشریح می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها