یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
استقبال چاپخانه‌داران همدان از چاپ دیجیتال/لزوم پیش‌بینی بسته‌های حمایتی بانکی برای چاپخانه‌ها

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران همدان، طی سال‌های اخیر بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری صنعت چاپ در این استان در بخش چاپ دیجیتال بوده است.

امین خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کسب و کار فعالان صنعت چاپ در این استان، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر میزان سرمایه‌گذاری و رشد در بخش چاپ دیجیتال در همدان به مراتب بیشتر از چاپ افست بوده است، حتی می‌توان گفت که چاپ افست رشدی نداشته و رشد بیشتر در چاپ دیجیتال بوده است.
 
وی درباره دلایل این موضوع، افزود: دلیل اصلی این است که فعالیت در حوزه چاپ دیجیتال به سرمایه کمتری نیاز دارد، از سوی دیگر نسبت به چاپ افست، تخصص و مهارت‌‌های کمتری نیاز دارد.
 
خضریان با بیان اینکه در بخش چاپ افست می‌توان با نیروی انسانی، فضا و سرمایه کمتری فعالیت داشت، گفت: همه این مسائل امتیازاتی است که چاپ دیجیتال از آن بهره‌مند است و همدان نیز با وجود همه مشکلات اقتصادی توانسته رشد خوبی داشته باشد.
 
وی در ادامه به برخی آمار و ارقام در این حوزه اشاره کرد و افزود: بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاری صنعت چاپ در همدان را در بخش چاپ دیجیتال داشتیم و افراد خبره زیادی اکنون در استان فعال هستند.
 
خضریان تاکید کرد: اکنون حدود 200 چاپخانه‌دار در حوزه‌های مختلف فعال هستند که علاوه بر تامین نیازهای مشتریان داخل، به نیاز‌های خارج از استان نیز پاسخ می‌دهد.
 
وی همچنین به دغدغه صنفی فعالان صنعت چاپ همدان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم این صنعت رشد کند، در آن سرمایه‌گذاری کنند و توقف نکند باید در این قسمت مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفت تا پویایی داشته باشد.
 
به گفته خضریان، مشوقی که اکنون سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات و وام در نظر گرفته، مشوق جذابی نیست و سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری ترغیب نمی‌کند، در این زمینه باید با پیش‌بینی یک بسته موثر‌تر در شرایط مناسب‌تر از نظر معافیت و سود بانکی، تولیدکنندگان را تشویق کرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه خیلی از قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی برای سهم کارفرما مربوط به 30 سال قبل است، گفت: این قوانین با توجه به رشدی که در این صنعت ایجاد شده است به‌روز شود و میزان معافیت‌ها افزایش پیدا کند تا چاپخانه‌دار تمایلی به توسعه کسب و کار خود پیدا کند و در نهایت منجر به رشد صنعت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها