سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
«جان به لب» از شیرینی­‌ و تلخی­‌های امر قضاوت می‌گوید

«جان به لب» ظرافت­‌ها، شیرینی­‌ها و تلخی­‌های امر قضاوت را بازگو می‌کند.

سعید زارع، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، درباره چاپ کتاب «جان به لب» که متشکل از 35 داستان بر اساس خاطرات قضات دادگستری است و از سوی انتشارات معارف راهی بازار نشر شده است، بیان کرد: مخاطبان کتاب و جامعه هدف عموم مردم به‌ویژه قضات، وکلا و نیرو‌های انسانی فعال در دادگستری است و موضوع و محور اصلی کتاب ظرافت­‌ها، شیرینی­‌ و تلخی­‌های امر قضاوت است.

وی اضافه کرد: «جان­ به ­لب» کتابی که خاطراتی را به داستان کشانده است. خاطره قضاتی که برای برابر کردن کفه عدالت جان­ به ­لب می‌شوند، روایت متهمانی که جان­شان به حکمی که از لب‌­های قضات بیرون می­‌آید گره خورده شده و داستان مجرمینی که جان و روحشان به لبه­ پرتگاه فساد رسیده اما با لب­ گشودن افرادی، نجات می­‌یابند.

زارع افزود: بیشتر اوقات، فقط حکم صادر شده از دادگاه را می‌­شنویم احکامی از قبیل اعدام، عفو، حبس، قصاص اما غالباً از دو موضوع بی­‌خبریم؛ از ماجرای قاضی و سرنوشت متهم. از ماجراهای مختلفی که قاضی، برای صدور حکم پشت­ سر گذاشته و از سرنوشتی که حکم دادگاه در زندگی متهم به‌وجود می­‌آورد. «جان ­به ­لب»، سعی دارد پشت پرده این دو موضوع را با زبان جذاب داستانی روایت کنم. 

این داستان‌نویس یادآور شد: در انتخاب خاطرات این کتاب سعی شده انواع مختلفی از موضوعات و چالش­‌هایی که قضات با آن دست­ و پنجه نرم می‌‌کنند آورده شود. موضوعاتی اعم از جنایی، خانوادگی، کشف مواد مخدر، اجرای حکم قصاص.

این نویسنده به ویژگی‌های کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب، صرفاً به خاطراتی از نوع خاصی از پرونده­‌های قضائی پرداخته نشده است؛ بلکه انواع پرونده­‌های حقوقی، جزائی و خانواده را شامل و سعی شده موضوعات مختلفی را اعم از جنایی، خانوادگی، اجرای حکم قصاص، پرداخت رشوه به قضات،  مواد مخدر و ... را یررسی کند. در این کتاب، همه خاطرات قضات، در قالب داستان، بازآفرینی شده است؛ بنابراین زبان کتاب، از زبان خشک روایت‌گرانه، به زبان جذاب داستانی ارتقاء یافته است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب پرداختن به حواشی کم­تر شنیده شده در فضای قصاوت است. حواشی مانند برخوردهای طنزآمیز متهمین، نفوذ به خانواده قضات برای اهدای رشوه، سختی­‌های اجرای حکم قصاص و دیگر موضوعات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها