چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
معرفی کتاب‌های شاخص درباره نقش بازاری‌ها و اصناف در دفاع مقدس

به مناسبت اول تیرماه روز ملی اصناف، رئیس سازمان بسیج اصناف به معرفی کتاب‌های شاخص درباره نقش آفرینی اصناف و بازاری‌ها در دوران دفاع مقدس پرداخت.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس نقش اصناف غیر قابل انکار است. چه از زمانی که انقلاب هنوز پیروز نشده بود و بازار دست به اعتصاب زد و یا از انقلابیون حمایت مالی به عمل آورد و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که اصناف و بازاری‌ها حمایت‌های مادی و معنوی از رزمندگان به عمل می‌آوردند. در این بین بسیاری از فعالان صنفی در مقاطع مختلف جنگ تحمیلی داوطلبانه در جبهه‌ها حاضر می‌شدند و همچون دیگر رزمندگان در مبارزه با دشمن متجاوز، داوطلبانه می‌جنگیدند.
 
امروز –اول تیرماه- به نام روز ملی اصناف نام‌گذاری شده است و این بهانه خوبی است تا کتاب‌هایی که درباره نقش اصناف و بازاری‌ها در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده‌اند معرفی شوند.
 
50 عنوان کتاب درباره نقش اصناف
در این خصوص غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیح اصناف به خبرنگار ایبنا گفت: در این مجموعه کتاب‌های متعددی درباره نقش آفرینی اصناف و بازاری‌ها به چاپ رسیده است. در کنگره 11 هزار شهید اصناف 50 عنوان کتاب چاپ شده درباره این نقش آفرینی معرفی شدند.
 
وی افزود: با حمایت بسیج اصناف 10 عنوان کتاب درباره شهدای شاخص اصناف و بازار هم چاپ شده است. به عنوان مثال درباره شهید لاجوردی کتابی با عنوان «به رنگ لاجورد» منتشر شده، همچنین درباره شهید امانی کتابی با عنوان «قطره‌ای از دریا» روانه بازار نشر شده است.
 
رئیس سازمان بسیج اصناف خاطر نشان کرد:‌ 50 عنوان کتاب چاپ شده شامل چند دسته هستند. بخشی از آنها مربوط به مبارزات اصناف و بازاری‌ها با رژیم طاغوت هستند. به عنوان مثال کتابی درباره شهید طیب حاج رضایی از جمله آنهاست. بخش دیگری از کتاب‌ها مربوط به شهدای بازار و اصناف مرتبط با ترور هستند. حدود 10 عنوان کتاب هم به شهدای دوران دفاع مقدس اختصاص دارد.
 
معرفی کتاب‌ها در سایت بسیج اصناف
وی با بیان اینکه بخشی از این کتاب‌ها به مرور در سایت بسیج اصناف بارگزاری و معرفی می‌شوند، در بخش دیگری در توضیحاتی مختصر گفت:‌ این روزها این مجموعه ماموریت دارد در بحث فقه بازار کتاب‌هایی را آماده کند. تعدادی از کتاب‌ها با موضوعات احکام بازار مرتبط با اصنافی همچون املاک، قصابان و... چاپ شده است. همچنین کتابی با عنوان «آموزه‌های اسلامی در پیشرفت کسب و کار و تجارت» منتشر شده است.
 
در این گفت‌وگو حسن پور اسامی بعضی از کتاب‌های مرتبط با اصناف و بازاری‌ها در دفاع مقدس را به این ترتیب عنوان کرد:‌ «لشکر آچار به دست»، «کماندویی با ماشین قرمز»، «کاک طاهر»، «عباس دست طلا»، «زیبای خفته»، «بی خداحافظی برگرد»، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «من دایی محمدم» و «دو بردار».
 
شش کتاب دیگر درباره نقش بازاری‌ها
علاوه بر این کتاب‌هایی که رئیس بسیج اصناف به آنها اشاره کرد و با محوریت این مجموعه به چاپ رسیده‌اند، براساس اطلاعات سایت خانه کتاب و ادبیات ایران، یکسری آثار دیگر نیز با محوریت اصناف و بازار در دوران دفاع مقدس چاپ شده‌اند که اسامی گزیده‌ای از آنها در ادامه می‌آیند:
 
*- سرای سلیمان خان: خاطرات حاج حسین فتحی پیش کسوت بسیج اصناف بازار، نوشته محمد علی آقا میرزایی- نشر فاتحان.
*- شهید 13 ساله اصناف:‌ شهید محمد رضا محبوبی فر، نوشته غلامحسین سخاوت، ناصر آیرمی و عبدالله فرهی- نشر سرو دانا.
*- نقش اصناف و بازاریان اهواز در دفاع مقدس، نوشته حبیب پیام، نشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس.
*- جوانمرد قصاب: زندگی‌نامه و مجموعه خاطرات شهید «عبدالحسین کیانی» اولین پرچمدار دوکوهه حمزه سید الشهداء فتح المبین و شهید شاخص بسیج اصناف خوزستان، نوشته مرتضی یوسفی- نشر یاد عارف.
*- پیشه وران عاشق: زندگی‌نامه شهدای اصناف خراسان شمالی، نوشته نقی دولت آبادی- نشر مدافعان.
*- حبیب‌های خدا:‌ معرفی شهدای اصناف شهرستان مبید، نوشته یوسف بدرالدین- نشر میبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها