چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
ترویج آگاهی و انتقال مطالب مفید؛ مهمترین هدف «پادکست پایداری»

به گفته امیرحسین حیرانیان، پادکست پایداری با هدف ترویج آگاهی و انتقال مطالب مفید به مخاطب همچنین ترغیب مخاطب به خریداری کتاب‌های حوزه پایداری فعالیت می‌کند.

امیرحسین حیرانیان، طراح پادکست «پایداری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به آغاز فعالیت پادکست پایداری، عنوان کرد: از سال‌ها قبل در حوزه فروش کتاب و فعالیت‌های فرهنگی کار می‌کردم اما در این میان متوجه شدم در فضای پادکست، مباحث ارزشی، فرهنگی و مذهبی خیلی کمرنگ است.
 
وی با طرح این موضوع که پادکست پایداری با هدف ترویج آگاهی و انتقال مطالب مفید به مخاطب همچنین ترغیب مخاطب به خریداری کتاب‌های حوزه پایداری فعالیت می‌کند، ادامه داد: پس از مطالعه و تحقیق تصمیم گرفتم که در این حوزه موضوعی به تولید پادکست مشغول شوم و در این میان کتاب‌های ادبیات پایداری و مرتبط با آن را مثل زندگی‌نامه شهدا، خانواده شهدا داستان جانبازان، مقاومت‌های بین‌المللی و داخلی را روایت کردیم.
 
حیرانیان با بیان اینکه هر پادکست حدود 40 تا 120 دقیقه است، توضیح داد: به تناسب حجم کتاب، کشش موضوع و مباحث هر کتاب، زمان پادکست‌ها متفاوت است و استقبال نیز از سوی مخاطبان خوب هم خوب بوده است.
 
وی با اشاره به الگوگیری خود از پادکست «بی‌پلاس» گفت: فعالیت پادکست «بی‌پلاس» مثل کتاب صوتی نیست که خط داستانی را کامل روایت کنیم، بلکه خلاصه و گزیده‌ای از بخش‌های پرکشش هر کتاب را با صداگذاری‌ها و عناصر جذابیت‌سازی صدایی به مخاطب ارائه می‌دهیم.
 
حیرانیان با بیان اینکه بازخوردهایی داشتیم که برخی مخاطبان بعد از شنیدن پادکست، کتاب‌ها را خریداری کرده‌اند، افزود: حدود یک‌سال است که با توجه به منابع مادی و معنوی و تجربه‌ای خودمان این کار را درست کردیم و تقریبا بخشی از ناشران موفق و قوی در این حوزه در جریان کار ما قرار گرفتند و همراهی کردند.
 


وی همچنین به پیش‌بینی فصول برای پادکست‌ها اشاره کرد و یادآور شد: فصل اول شامل معرفی 10 کتاب است که تاکنون 9 کتاب معرفی شده‌اند و شامل کتاب‌های «رستگاری در سحرگاه مبعث»، «از چشم‌ها»، «هوری»، «هیچ چیز مثل همیشه نیست»، «حسین پسر غلامحسین»، «شهید نوید»، «بی تو پریشانم»، «من و عباس بابایی» و «حوض خون» می‌شوند.
 
حیرانیان در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره شیوه انتخاب آثار نیز توضیح داد: در کار خود به سراغ معروف‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین کتاب می‌رویم تا آثاری که گمنام هستند و کمتر معرفی شده و گزینش خاصی نیست بلکه محتوای خوب هر کتاب معیار ما است.
 
وی با بیان اینکه امروز پادکست به عنوان یک ابزار رسانه‌ای مهم و تاثیرگذار به شمار می‌آید، گفت: از آنجایی که ما در پادکست‌ها موضوع و محتوای کتاب را بیان نمی‌کنیم، ناشران نیز اغلب از این شیوه استقبال می‌کنند، زیرا ما به نوعی در معرفی و تبلیغات کتاب‌هایشان کمک‌شان می‌کنیم.
 
حیرانیان با بیان اینکه در حوزه کتاب‌های پایداری هیچ پادکستی پیش از این منتشر نشده بود، تاکید کرد: امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان به سراغ پادکست و ابزار رسانه‌ای جدید از این دست می‌روند و ضروری است که در این حوزه محتواهای غنی و مفید برای گروه‌های سنی مختلف داشته باشیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه امروز به دنبال افزایش قیمت کتاب مخاطب دوست دارد قبل از خرید اطلاعات بیشتری درباره آثار داشته باشد، گفت: در این پادکست‌ها تلاش می‌کنیم اطلاعات مورد نیاز مخاطب را به او ارائه دهیم و با راهنمایی مناسب مسیری پیش پای او قرار دهیم تا انتخاب‌های خود را آگاهانه‌تر داشته باشد.
 
حیرانیان در پایان با طرح این موضوع که همراهی کردن مادی و معنوی ناشران و ارگان‌های فرهنگی سبب رشد این پادکست می‌شود، گفت: این کار ضروری است زیرا بعضی از زیر ساخت‌ها نیاز به هزینه دارد.
 
وی به راه‌های دسترسی به پادکست پایداری اشاره کرد و افزود: پادکست‌ها، اکنون در کست باکس، فیدیبو، نوار، شنوتو، گوگل پادکست و تهران پادکست قابل دسترسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها