سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» منتشر شد

کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» تألیف عسکر موسوی پیشکسوت و مربی بین‌المللی کشتی قهرمانی کشور از سوی انتشارات پریسک خرم‌آباد منتشر شد.

عسکر موسوی، پیشکسوت و مربی بین‌المللی کشتی و نویسنده کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، درباره این کتاب، بیان کرد: گرچه با کوشش خردمندان، اهل علم و ورزش در دانشکده‌های تربیت بدنی، ورزش کشور در چند دهه گذشته آرام‌آرام به سوی افق‌های علمی، حرکت خود را آغاز کرده است، اما روش‌ها و نگرش‌های غیر یا ضد علمی در طراحی و اجرای تمرین‌ها و مسابقه‌ها با جان‌سختی هنوز هم به حضور مخرب و نگران‌کننده‌ خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: تولید محتوای ناکافی و کمبود منابع‌ علمی و کاربردی برای کادرهای فنی، ورزشکاران و مدیران ورزشی، یکی از مهم‌ترین عوامل  شتاب‌بخشی به پاسخگویی نیازهای نظری و فنی دست‌اندرکاران ورزش کشورمان است و یکی از کاربردی‌ترین راهبردهای علمی در ورزش کشورمان موضوع نظارت، پایش یا کنترل و هدایت کنشگری‌های میدانی ورزشی، بهره‌گیری از پدیده‌ی «آنالیز یا مانیتورینگ» علمی و قانونمند است.

نویسنده کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» با بیان اینکه جای این پدیده، نظام یا سیستم راهبردی و بسیار اثربخش در ورزش کشورمان خالی بود افزود: مهم‌ترین انگیزه‌ام برای نگارش این کتاب، پوشش این کمبود و کمک به مربیان پرتلاش و دیگر خدمتگزاران جامعه‌های ورزش قهرمانی در جغرافیای ملی و بین‌المللی است.

وی در پاسخ به این پرسش که مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند گفت: مخاطبان اصلی این نظام علمی، همه عوامل اثرگذار در فرآیند تمرین‌ و مسابقه‌های قهرمانی مورد پایش یا کنترل هستند.

موسوی مخاطبان کتاب خود را در دو گروه عوامل درونی و بیرونیِ داخلی و خارجیِ اثرگذار رده‌بندی کرد و افزود: به صورت کلی مخاطبان کتاب عبارت‌اند از گروه مدیران ستادی، اجرایی و مدیریتی کارگروه کادرهای فنی یا مربیان رشته‌های تخصصی و کمکی کنشگر در طراحی و اجرای برنامه‌های هدف و ورزشکاران کنشگر در چرخه برنامه‌های مورد هدف آنالیز و همچنین پژوهشگران فعال در طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی مرتبط با آنالیز و آنالیزوری ورزشی که می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

وی افزود: این کتاب علمی، هنگامی می‌تواند به هدف‌های تعیین‌شده دست پیدا کند که مخاطبان آن به‌عنوان کارگزاران اصلی و عملیاتی آن، بیش از پیش دانش نظری یا تئوریک خود در موضوع‌های علوم پایه مرتبط با سر فصل‌های وظایف خود را گسترش داده و غنای بیشتری ببخشند.

موسوی گفت: نظام علمی نیازمند به کارگزاران عالم و متخصص در آن نظام دارد. این موضوع، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سفارش‌ها و انتظارهایی است که مخاطبان، خردمندانه می‌توانند به موفقیت و بهره‌گیری و فراگیری این نظام آنالیزوری، شتابی منطقی ببخشند و نکته مهم دیگر این است که مانند هر پدیده علمی جدید، ضروری است، سر‌فصل‌های این نظام در کارگاه‌ها‌ و کلاس‌های دانش‌افزایی برای مخاطبان و علاقه‌مندان آموزش داده شود و با برطرف ساختن ابهام‌ها و پاسخ به پرسش‌های احتمالی، هم آموزش و هم اجرا از ویژگی‌ها و استانداردهای مورد تأکید کتاب برخوردار شده و از خرده‌کاری فردی و گروهی پیشگیری شود. امیدوارم با کمک خردمندانه اهل علمِ ورزش کشور، این نظام علمی با شتابی منطقی، جایگاه مطلوب خود را در ورزش ایران و جهان پیدا کند.
                
در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:
نگارش این کتاب برپایه‌ی تکمیل و گسترش شکلی و محتوایی فصل ششم کتاب «علم و کشتی، مبانی کاربرد علوم در ورزش کشتی»، نوشته سیدعسکر موسوی با عنوان «کنترل، آنالیز و ارزشیابی سطوح عالی ورزشی (مانیتورینگ تمرین)» از انتشارات بامداد کتاب، طراحی و تهیه و تدوین شده است.

در این کتاب، تلاش شده است اصول یا مبانی علمی – کاربردی موضوع «آنالیز و آنالیزوری» به شکلی آموزشی و مدرسه‌ای (آکادمیکی) مورد بحث و بررسی قرار گیرند. درست است که گواه‌ها و نمونه‌های (یا مصداق‌های) میدانی ارائه شده‌ی آن مربوط به ورزش کشتی است، اما چارچوب و قالب کلی آن به گونه‌ای فراگیر است که می‌تواند راهنمای کلیه علاقه‌مندان و پژوهشگران فعال در دیگر رشته‌های ورزشی باشد. به ویژه مدرسان و فعالان آموزشی فدراسیون‌های ورزشی و دانشکده‌های علوم ورزشی، نمایندگان کمیته ملی المپیک در فدراسیون‌ها، مدیران، سرمربیان و دیگر اعضای کادرهای فنی و ورزشکاران ورزش‌های گروهی و انفرادی در هر دو بخش بانوان و آقایان به تناسب رشته‌ی ورزشی خود می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

آگاهی داریم در بحث قهرمان‎‌پروری، هدف نهايی و اصلی پژوهش‌‎های علوم ورزشی مانند سرشاخه‌‎های مهم فيزيولوژی، آناتومی، روان‎شناسی، پزشكی ورزشی، علم تمرين و شاخه‌‎هاي اصلی و فرعی اين علوم، آماده كردن ورزشكاران براي بهترين اجرا يا اوج اجرا يا اجرای برتر مهارت‎‌های ورزشی در مسابقه‎‌های مربوط است. يعني برآيند و حاصل كار علوم ورزشی، كاربرد و تبلور عينی قوانين و احكام و اصول آن‎ها توسط ورزشكاران در ميدان‎‌های هدف است.

در نظام ورزش‌‎هاي سنتی برنامه‌‎های آماده‎‌سازی ورزشكاران، به درست يا غلط، تمرين‌‎ها به‎‌شكلي كلی طراحی ذهني يا مكتوب و با آزمون و خطا، بدون داشتن هيچ‎‌گونه مكانيزم كنترل و ارزش‎يابی تعريف شده يا زمان‎‌بندی قابل اعتباری، اجرا و دست آخر، بدون هرگونه ارزش‎يابی معتبر و قابل انتقال براي بهره‎‌گيري‎‌های آموزشی و پژوهشی، به يك ارزيابی سطحی و گذرای شفاهی يا مكتوب از سوی مسئولان يا كارشناسان مربوط اكتفا مي‎‌شود.

باتوجه به رشد فن‎اوري (تكنولوژی)، امروز، چند و چون يا كيفيت و كميت هر کنش و واکنش اجتماعي مانند فعالیت‌های ورزشی، براي ارزش‎يابی و تعيين نقاط ضعف و قوت، قابل تجزيه و تحليل (آناليز) عيني و ميداني است. موفقيت‎‌ها و ناموفقيت‎‌ها، فراز و فرودها و استمرار اين مقوله‎‌ها دلايل و علت‎‌هايي ذهنی و عينی دارند كه آن‎ها را نتايج پژوهش‎‌ها و دست‎اوردهای دانش‎‌پژوهان و خردمندان علوم ورزشي در اختيار علاقه‎‌مندان قرار مي‎‌دهد.

پيشينه‎‌ مثبت و قابل اعتنا و اعتبار ايرانيان در بسياری از جوانب آموزشی علوم ورزشی مانند سرفصل‎‌های حكمت‎‌آموز و خردمندانه‎‌ی موجود در شاه‎نامه‌‎ی فرزانه‎‌ی توس، ابوالقاسم فردوسی و آرا و نظرهای مترقی به نسبت زمان حكيم ابن‌سينا در كتاب ارزشمند قانون در طب و ديگر آثار پرارزش حكيمان سده‎‌های گذشته برای پژوهشگران بسیار راهگشا است. علاوه بر آن، در چند دهه‌ی اخير به‌ويژه پس از جنگ جهانی دوم، علاقه‎‌مندان و پژوهشگران ايرانی با اثرپذیری از تحولات و دگرگونی‌های جوانب گوناگون زندگی اجتماعی مانند ورزش، تلاش خود را برای بهره‎‌گيری و استفاده از اين دست‎اوردهای جهانی در ميدان‎‌های ورزشی فزون‎‌تر ساخته و تاثير مثبت قابل ملاحظه‎‌ای در زمينه‎‌های مختلف پيش‎رفت علوم ورزشي كشورمان بر جاي گذاشته‌‎اند.

با پشتيبانی مجامع علمی دانشگاهی، سازمان تربيت بدنی سابق و وزارت ورزش کنونی، كميته‌‎ی ملی المپيک و ديگر نهادها و شخصيت‌‎های منفرد علمی، تلاش‎‌های ارزشمند و قابل ستايش فرهيختگان ورزش ايران با گذشت زمان، دريچه‌‎ها و فضاهاي جديدتر، پيچيده‌‎تر و متنوع‎‌تری را فراروی دانش‌‎پژوهان و علاقه‌‎مندان فعاليت در زمينه‎‌های علم و عمل ورزشی كشورمان فراهم آورده و كوشش‌‎های آن‎ها بر غنای دانش نظری و عملی زنان و مردان ورزش اين سرزمين پرگُهر افزوده است.

باوجود تمام تلاش‎‌ها و كارهاي ارزش‎مند انجام شده، جايگاه يك نظام (سيستم) نظارت، كنترل، آناليز و ارزش‎يابی تمرين‎‌هاي علمی يا مانيتورينگ تمرين‎ حتی در سطوح بالای تيم‎‌های ملی فدراسيون‎‌های ورزشی كشورمان هنوز خالی است!

نگارنده به پشتوانه‎‌ی پيشينه و كارنامه‎‌ی فعاليت قهرمانی یا مربیگری در چند رشته‎‌ی ورزشي مانند فوتبال، دو و ميداني، ژيمناستيك، وزنه‎‌برداری، كوه‎نوردی و به‌ويژه در هر دو رشته‌‎ی كشتي آزاد و فرنگي در سطوح مختلف كشوري و ملی و بین‌المللی و هم‎چنين فعاليت‌های پژوهشی و مطالعاتی در زمينه‎‌ علوم مختلف ورزشی، سال‎‌هاست كه متوجه اين كم‎بود و نقص در اجرای برنامه‌‎ها و پروتكل‎‌های تمرين‎‌هاي علمی در كليت ورزش قهرمانی كشورمان شده و برای برطرف كردن اين کمبود، اقدام به تأليف و نگارش و پيشنهاد نظام يا سيستمي پاسخ‎گو به نظارت، كنترل، آناليز و ارزش‎يابی برنامه‎‌های تمرينی علمی طراحی و اجرا شده توسط كادرهاي فني مربي‎گری در تمام رشته‌‎های ورزشي کرده‌ام.

نظام پيشنهادي مورد بحث، شامل جدول‌‎ها يا چك‌‎ليست‎‌هاي انفرادي و تيمي است كه به طور نسبی كليه‎‌ي عوامل اصلی و فرعی اثرگذار در توسعه‌‎ی آمادگی جسمانی و روانی مانند عوامل كليدی يا KFP، عوامل مهم يا IMP و عوامل به نسبت مهم يا MOD و ديگر عوامل را مورد توجه قرار داده است.



کتاب «آنالیز چیست؟ آنالیزور کیست؟» تألیف عسکر موسوی پیشکسوت و مربی بین‌المللی کشتی قهرمانی کشور از سوی انتشارات پریسک در ۱۹۰ صفحه در قطع وزیری با قیمت ۸۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

موسوی که تجربه سال‌ها مربی‌گری در میدان‌های گوناگون جهانی را با خود دارد در این کتاب سعی کرده تا دورنمایی علمی و کاربردی از تجربیات خود را به‌صورتی روش‌مند در اختیار مربیان، ورزشکاران و علاقه‌مندانِ حرفه‌ای به ورزش‌های قهرمانی قرار دهد تا بینش تحلیلیِ منطبق بر روش را جایگزینِ تحلیل‌های سطحی و غیرعلمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها