سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
ورود کاغذ با ارز دولتی به بازار در کاهش قیمت نهایی کاغذ موثر است

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، ورود کاغذ با ارز دولتی به کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، در قیمت نهایی و تامین کاغذ مورد نیاز ناشران تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است قیمت‌ها شکسته شود.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی واردات کاغذ چاپ و تحریر، گفت: 90 درصد کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز ناشران در کشور، وارداتی است؛ بنابراین قیمت کاغذ به عوامل مختلفی بستگی دارد.
 
وی با بیان اینکه امروز قیمت کاغذ در بازار ایران خیلی بالا نیست و حالت عادی خود را دارد، ادامه داد: می‌توان گفت که قیمت‌ها در بازار کاغذ به شکل مقبولی است زیرا این افزایش قیمت‌ها به نسبت بالا رفتن قیمت جهانی زیاد نبوده است.
 
میرباقری افزود: البته نمی‌توان عدد دقیقی ارائه کرد اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت که الان قیمت کاغذ چاپ و تحریر جهانی نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.
 
وی با اشاره به دلایل این موضوع، توضیح داد: افزایش هزینه‌های گمرک، هزینه حمل و نقل همچنین افزایش 10 درصدی حمل و نقل کشتیرانی که اکنون با ارز آزاد انجا می‌شود ازجمله این دلایل به شمار می‌آید.
 
میرباقری همچنین با طرح این موضوع که امروز در کل دنیا شاهد افزایش قیمت هستیم، تاکید کرد: اکنون تعاملات با وزارت صمت و بانک مرکزی برای تخصیص ارز در وضعیت خوبی قرار دارد و اقداماتی که طی دو ماه اخیر برداشته شده، نتیجه خوبی در بازار داشته است.
 
وی در این زمینه یادآور شد: در بحث مجوز ثبت سفارش کالا با برداشته شدن سقف واردات تا حدی مانع از افزایش قیمت و روند ورود کالا تسریع شد، همچنین اینکه امکان واردات به افراد خاص محدود نشده و نیازی به سابقه نیست موضوع دیگری است که به موجود بودن کاغذ در بازار منجر شده است.
 
میرباقری در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره ورود افراد غیرمتخصص و زیاد شدن واردکنندگان کاغذ و نتیجه آن در بازار نیز توضیح داد: معتقدیم هر میزان کاغذ که امروز مورد نیاز جامعه باشد باید تامین شود، زیرا با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بسیاری از کشورها به راحتی به ایران کاغذ نمی‌فروشند اما بهتر است کسانی به این حوزه وارد شوند که تجربه دارند و بازار را می‌شناسند.
 
وی با بیان اینکه انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در تعامل با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت به صورت مستمر جلساتی برگزار می‌کند، گفت: در این زمینه با ناشران و چاپخانه‌داران نیز تعاملات و نشست‌هایی داریم تا کاغذ مورد نیاز آن‌ها هرچه زودتر تامین شود.
 
میرباقری در پایان صحبت‌های خود با اشاره به ورود کاغذ با ارز دولتی به کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، عنوان کرد: پیش‌بینی من این است که اگر کاغذهای وزارت ارشاد به کشور  و بازار کاغذ وارد شود، در قیمت نهایی و تامین کاغذ مورد نیاز ناشران تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است قیمت‌ها شکسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها