یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
تاثیر عمیق شریعتی بر شاعران انقلاب اسلامی/ استفاده از آرایه‌های ادبی و ظرافت‌های کلامی در بیان ارزش‌های دینی و انقلابی

کامران شرفشاهی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که بسیاری از ترکیبات و مضامین خاص انقلابی نخستین بار در نوشته‌ها و سخنان شریعتی به کار رفته و مورد استفاده شاعران پس از وی قرار گرفته است.

کامران شرفشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از 29 خرداد، سالروز وفات دکتر علی شریعتی به عنوان فرصتی مغتنم برای توجه به تاثیر عمیق این شخصیت فرهنگی و ادبی بر ادبیات انقلاب اسلامی یاد کرد و توضیح داد: یکی از جلوه‌های آثار زنده‌یاد دکتر شریعتی، جلوه ادبی آثار اوست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شریعتی از استادان دانشگاه ادبیات مشهد و نیز شاعری بود که متاسفانه بخش اعظم اشعارش در گذر زمان از بین رفت و به دست ما نرسید. در عین حال اندک اشعاری از جمله شعر «شمع» که از وی مانده و در کتاب «هنر» از سی مجموعه آثار وی چاپ شده بیانگر تسلط و احاطه ادبی وی است.

وی همچنین با بیان اینکه نثر دکتر شریعتی نیز بسیار موزون، خیال‌انگیز و زیباست، افزود: کویر شاهکاری از نثر موزون در ادبیات معاصر محسوب می‌شود.

شرفشاهی با اشاره به استقبال مردم از آثار شریعتی گفت: زیبا سخن گفتن شریعتی و استفاده وی از آرایه‌های ادبی موجب شد تا سخنش در بین اقشار مختلف به‌ویژه دانشجویان و نسل جوان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شریعتی بسیار از آرایه‌های ادبی استفاده می‌کرد و این امر موجب می‌شد، شنوندگان بیشتری مجذوب سخنان و آثار این معلم فرهیخته شوند و به آثارش دل بسپارند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه و آثار دکتر شریعتی بر شاعران، نویسندگان و ادبای پس از وی تاثیر زیادی داشته، گفت: بسیاری از واژگان و مضامین شعر انقلاب نخستین بار توسط شریعتی به کار رفت و نسل اول شاعران انقلاب را تحت‌تاثیر قرار داد. نسل‌های بعد نیز تحت‌تاثیر این فرهنگ و مفاهیم ارایه شده از سوی شریعتی قرار گرفتند و توانستند خود به مضمون‌سازی‌های تازه‌ای دست یابند.

این پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه بسیاری از شاعران دهه‌های اخیر اشعاری را به دکتر شریعتی تقدیم کرده‌اند،‌ افزود: محمدباقر نجف‌زاده بارفروش به گردآوری داستان‌های مشحون در سخنان و سخنرانی‌های شریعتی پرداخته و نیز در سال‌های اخیر شاهد انجام پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های بسیاری درباره بررسی ساختار و مضمون ادبی در آثار وی بوده‌ایم.

وی تدر پایان گفت: متاسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای دست به کار شدند تا مانع از انتشار آثار و اندیشه‌های علی شریعتی شوند که نتیجه این امر، فاصله‌گرفتن جامعه از شور و حرارت آرمانگرایانه شریعتی شد؛ چراکه آنانی که در پی حذف شریعتی بودند، چهره‌ای همتراز وی نداشتند که جایگزینش کنند و خواسته و ناخواسته جامعه را به سمت یک خلا بزرگ فرهنگی سوق دادند. هنوز هم عده‌ای بر ضرورت هجرت به سمت آرمانگرایی تعهدگرایانه شریعتی واقف نیستند و جای خالی وی در متن جامعه همچنان احساس می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها