یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
برنامه‌ریزی تعاونی‌های چاپ و نشر برای حضور در بورس کالا

غلامرضا شجاع از لزوم هماهنگی‌ برای عرضه کاغذ در بورس کالا خبر داد و گفت: قرار است با همکاری دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت طرحی برای فعال شدن تعاونی‌ها و حضور در بورس کالا برای تهیه کاغذ کلید بخورد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به دیدار روز گذشته خود با محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: یک‌ماه پیش، تصمیمی در وزارت صمت برای عرضه کاغذ چاپ و تحریر وارداتی و تولید داخلی در بورس کالا گرفته شد نگرانی‌ اهالی چاپ و نشر را به دنبال داشت.  

وی افزود: تصمیم برای عرضه کاغذ چاپ و تحریر در بورس، برای بیش از 5 هزار واحد چاپی و حدود 2 هزار ناشر فعال و نیمه فعال در سراسر کشور که کاغذ چاپ و تحریر مصرف می‌کنند، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، زیرا قوانین بورس و محدودیت‌های آن شرایط کار را برای اهالی این بخش سخت می‌کند.

شجاع با اشاره به نامه‌ای که پیش از این به محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی این وزارتخانه ارسال کرده بود، گفت: به دنبال آن وزیر صمت دستور داده بود که این موضوع طی دعوت و نشستی با نماینده تشکل‌ها بررسی شود؛ بنابراین دیداری با قائم‌مقام وزیر صمت داشتم و در خلال صحبت‌هایی که در این زمینه انجام شد، متوجه شدم که امکان تغییر برخی قوانین در حوزه بورس کالا وجود دارد.

وی یادآور شد: در این دیدار بر این موضوع تاکید شد که همه کالاهای اساسی باید به بورس کالا بروند؛ زیرا با این کار علاوه‌بر کنترل قیمت شفاف‌سازی  می‌شود؛ همچنین دست واسطه‌ها کوتاه خواهد شد، اما در این میان امکان تغییر در برخی قوانین بورس کالا نیز وجود دارد. 

شجاع با بیان این‌که راهکارهای زیادی در دیدار با قائم‌مقام وزیر صمت، برای کنترل این موضوع داده شد، گفت: براساس این توضیحات من نیز قانع شدم که این کار به نفع کشور، مردم و چاپخانه‌داران است، هرچند برخی زیرساخت‌های آن هنوز آماده نیست، در این زمینه قرار شد برخی اقدامات لازم انجام شود. 

به گفته وی، قرار است به زودی نشستی با حضور نمایندگان شرکت‌های تعاونی چاپخانه‌داران سراسر کشور در شهر مشهد برگزار و امکان توزیع کاغذ به استان‌های مختلف برای همه واحد‌های چاپی فراهم شود.  نقش اساسی شرکت‌های تعاونی در این برهه بسیار حائز اهمست است، گفت: در اجرایی شدن این قانون، شرکت‌های تعاونی می‌توانند نقش مهمی در توزیع کاغذ و کمک به دولت در توزیع عادلانه کالاها داشته باشند.

وی به سخنان معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اول حضور در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ایشان در دیدار با فعالان صنفی به صراحت گفت که شرکت‌های تعاونی برای ما جایگاه ویژه‌ای دارند و باید در این صنعت نقش داشته باشند؛ بنابراین به‌ نظر می‌‌رسد، دولت به این موضوع توجه دارد. 



شجاع بر لزوم همفکری و همکاری میان فعالان حوزه چاپ و نشر، تاکید کرد و گفت: امیدوارم در سایه این همکاری، مشکل همکاران برطرف شود، در این زمینه از شرکت تعاونی‌های و تشکل‌های چاپ استان‌های مختلف می‌خواهم که هرچه زودتر شرکت‌ تعاونی‌های غیرفعال خود را دوباره فعال کنند تا بتوانند برای استان خودشان و حتی استان‌های همجوار تا زمان تشکیل تعاونی‌ها‌یشان از بورس کالا، کاغذ تهیه کنند.

وی با بیان این‌که به زودی قرار است هماهنگی‌های لازم برای عرضه کاغذ چاپ در بورس کالا انجام شود، گفت: در این زمینه به زودی با طرح پیشنهادی درباره نحوه حضور کاغذ چاپ و تحریر در بورس کالا با همفکری تعاونی‌های چاپ و نشر کشور و وزارت  فرهنگ ارشاد اسلامی به وزارت صمت می‌رویم تا هرچه زودتر طرح فعال شدن تعاونی‌ها برای حضور در بورس کالا برای تهیه کاغذ چاپ کلید بخورد.

تامین نقدینگی مشکل جدی اهالی چاپ و نشر است 
شجاع در ادامه به طرح مشکل دیگری در این دیدار اشاره کرد و گفت: مساله نقدینگی در میان اهالی چاپ و ناشران مساله مهم دیگری بود که در این دیدار به آن پرداختم، در این زمینه مطرح شد که فقط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در این زمینه به ما کمک و با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی و دستور بانک مرکزی به بانک‌های سراسر کشور، زمینه اعطای وام به تعاونی‌های سراسر کشور را فراهم کند. 

وی افزود: باید شرایطی فراهم شود که شرکت تعاونی‌ها وام برای خرید کالا از بانک دریافت کنند و بانک به جای وثیقه ملکی، فقط به‌صورت چک و سفته ضمانت‌نامه بگیرد تا بتوانند از بورس کالا، کاغذ تامین کنند.

شجاع با بیان این‌که امیدوارم به زودی دیداری با وزریر فرهنگ و ارشاد داشته باشم، گفت: در این زمینه، انجام چنین کاری برای تعاونی ناشران نیز قابل اجرا است؛ با توجه به فعال بودن شرکت تعاونی‌های ناشران در ۱۶ استان و دارا بودن اتحادیه تعاونی‌های کشوری و سایر شرکت‌های تعاونی چنین کاری به زودی به شرط کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی شود.

به گفته وی، استان‌هایی هم که شرکت تعاونی ندارند، می‌توانند از ظرفیت شرکت‌های تعاونی استان‌های همجوار خود استفاده کنند تا بتوانند شرکت تعاونی شهر یا استانی خود را تشکیل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها