دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رخداد فرهنگی قابل افتخار/مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی امسال در قیاس با سال‌های گذشته کنجکاوترند

افشین علا ضمن بیان این‌که تراکم جمعیت جوان در این نمایشگاه، قابل تقدیر است و مخاطبان فعالیت‌های فرهنگی امسال در قیاس با سال‌های گذشته کنجکاوترند، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خودی خود یکی از دلنشین‌ترین و بهترین خاطرات نسل ما، از سال های دور تا به امروز است و رخداد فرهنگی قابل افتخار برای کشور تلقی می‌شود که باید آن را حفظ کرد و توسعه داد.

افشین علا (شاعر) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) اظهار کرد: مردم باید تهیه کتاب را، از ضروریات زندگی خود بدانند. چون کتاب، کالایی لوکس نیست. البته این موضوع باید توسط رسانه‌ها، نشریات و نهادهای فرهنگی و متولیان آن‌ها دامن زده شود.
 
وی تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خودی خود یکی از دلنشین‌ترین و بهترین خاطرات نسل ما، از سال های دور تا به امروز است و رخداد فرهنگی قابل افتخار برای کشور تلقی می‌شود که باید آن را حفظ کرد و توسعه داد. امروز به دنبال دوسال وقفه در برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دل دوستداران این نمایشگاه برای آن  تنگ شده است و راه‌اندازی مجدد آن شور و حال تازه‌ای را در میان مردم و اهالی فرهنگ ایجاد کرده است.
 
این شاعر همچنین تاکید کرد: من اشتیاق زیادی را در چشمان بازدیدکنندگان می‌دیدم. تراکم جمعیت جوان در این نمایشگاه، قابل تقدیر است. جوانان زیادی در نمایشگاه کتاب سی‌وسوم شرکت کرده‌اند و این نشان می‌دهد علی‌رغم همه مشکلاتی که ما، با آنها دست به گریبان هستیم؛ به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم ایران همچنان به فرهنگ، هنر، ادبیات و دانش علاقه‌مند هستند.
 
 
او ضمن بیان این‌که نمایشگاه حضوری و مجازی در تامین عدالت فرهنگی نقش مهمی دارد، بیان کرد: من خیلی اهل فضای مجازی نیستم اما از دوستان و هنرمندان و استادانی که در شهرستان‌ها ساکن‌اند، شنیده‌ام که از این رخداد یعنی بخش مجازی نمایشگاه کتاب، بهره زیادی برده‌اند و از آن رضایت داشتند. این دوستان در سال‌های پیش مجبور بودند رنج سفر را برای تهیه کتاب‌های مورد علاقه خود به جان بخرند و متحمل هزینه‌های زیادی می‌شدند ولی امسال با تخصیص بخشی به خرید مجازی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اتفاق بزرگی برایشان افتاد.
 
 این شاعر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی این نمایشگاه اظهار کرد: من فکر می‌کنم مراجعه کنندگان به این برنامه‌ها در قیاس با سال‌های گذشته کنجکاوترند. در سال‌های گذشته صرفاً گفت‌وگوها در داخل بعضی غرفه‌ها شکل می‌گرفت ولی امسال دامنه این گفت‌گوها فراتر از غرفه‌هاست و مخاطبان علاقه‌مند هستند تا بدانند در این نشست‌ها چه مسائل و مباحثی دنبال می‌شود.
 
افشین علا در پایان گفت: توسعه فضاهای مجازی و مدرن تهدیدی جدی برای مقوله کتاب و کتابخوانی قلمداد می‌شود؛ کودکان و نوجوانان نسل ما که از فضاهای مجازی محروم بودند با کتاب و کتابخوانی احساس قرابت بیشتری داشتند. اکنون باید مسئولان فرهنگی تلاش بیشتری کنند تا فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب جایگاه گذشته خود را پیدا کند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها