شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کارکرد نمایشگاه کتاب ایجاد حس نیاز به مطالعه نیست!

مریم قربان‌زاده، نویسنده درباره کارکرد نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران گفت: در جامعه باید احساس نیاز به کتاب ایجاد شود، اما به وجود آوردن این حس نیاز، کارکرد نمایشگاه کتاب نیست؛ بلکه این نمایشگاه تنها پاسخ‌دهنده نیاز است.

 مریم قربان‌زاده، نویسنده مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی گفت: جامعه باید احساس نیاز به کتاب ایجاد شود، اما به وجود آوردن این حس نیاز کارکرد نمایشگاه کتاب نیست؛ بلکه این نمایشگاه تنها پاسخ دهنده نیاز به مطالعه است؛ مسئولین فرهنگی و خانواده و مدارس نقش زیربنایی در به تصویر کشیدن فوائد و لذت کتابخوانی دارند. 
 
وی ادامه داد: بنابراین اولویت، به وجود آوردن این احساس نیاز است. همه فکر می‌کنند مبلمان داشتن نیاز اصلی آن‌هاست، ممکن است نیاز واقعی نباشد اما حس روانی دارد که متاسفانه برای کتاب این اتفاق نیفتاده و برای جامعه دغدغه و تبدیل به نیاز اصلی نشده که در سبد خانوار او باشد و بخرد و بخواند.
 
احساس نیاز به کتاب به وجود نیامده است
این نویسنده افزود: این مساله را در بسیاری از خانه‌ها مشاهده می‌کنیم که تنها کتاب درسی بچه‌ها در قفسه‌های آن دیده می‌شود و دغدغه در خرید موضوعات غیردرسی وجود ندارد، چون احساس نیاز به وجود نیامده است. 
 
وی به تاثیرات برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب در جذب کتاب‌دوستان اشاره کرد و گفت: حضور نویسندگان در غرفه‌های نمایشگاه و برگزاری نشست‌های بی‌واسطه با مردم، از بخش‌های هیجان‌انگیز نمایشگاه محسوب می‌شود و به تعامل هرچه بیشتر میان نویسندگان، ناشران و مخاطبان برای ایجاد انگیزه و علاقه در جامعه نیاز داریم.
 
قربانزاده گفت: تصاویر نمایشگاه کتاب تهران را که می‌بینم لذت می‌بردم که بعد از دوسال تنور نمایشگاه داغ شده است و یکی از برنامه‌های اصلی علاقه‌مندان به کتاب و فرهنگ حضور در این نمایشگاه است که این شور و اشتیاق که بعد از ایام کرونا ایجاد شده را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
 
قیمت‌های نجومی کتاب بر علاقه‌مندان کتاب اثرگذار است
 قربانزاده به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا به ناشران اشاره کرد و گفت: قطعا قیمت‌های نجومی کتاب هم بر ناشر، هم بر نویسنده و هم بر علاقه‌مندان کتاب اثر گذار و برای همه ناراحت‌کننده است که موجب می‌شود مخاطبین به سوی کتاب‌های الکترونیکی تمایل پیدا کنند و  به مرور، اقتصاد کتاب ضربه سنگین و غیرقابل جبرانی خواهد خورد؛ اما از سوی دیگر افرادی که این دغدغه در وجودشان است که در هر شرایطی کتاب جز سبد خانوار آن‌ها باشد، آن را تهیه خواهند کرد.
 
این نویسنده همچنین به مزایای بهره‌مندی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: نمایشگاه مجازی برای افرادی که مسئولیت خانه‌داری و کاری دارند و نمی‌توانند در این رویداد، شرکت کنند بسیار اثر بخش است، اما هیچ زمان نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه حقیقی و حضوری شود.
 
 پرفروش شهربانو، دریادل، خاتون و قوماندان، حوض شربت، دیالمه از وی منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها