سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
موازی کاری انرژی و توان جامعه را کاهش می‌دهد/ تاکید بر تاریخ شفاهی پیشرفت

یاسر عسگری با اشاره به این‌که موازی کاری انرژی و توان جامعه را کاهش می‌دهد، بیان کرد: در انتشارات راه‌ یار ما در بحث تاریخ شفاهی به تاریخ شفاهی پیشرفت پرداختیم و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در عرصه‌های مختلف مثل پزشکی، صنعت و نظامی مورد توجه قرار داده‌ایم.

یاسر عسگری مدیر مسئول موسسه انتشاراتی راه یار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: در حال حاضر قدرت رصد مجموعه فرهنگی ما، مناسب نیست و اغلب نویسندگان رصد مناسبی درحوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و نیازهای مخاطب ندارند و به همین دلیل بعضاً به موضوعاتی می‌پردازند که تکراری است و پیش‌تر به آنها پرداخته شده است.
 
این فعال فرهنگی تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه فرهنگی ما موازی کاری است؛ مثلاً در حوزه تاریخ شفاهی اغلب به شخصیت‌ها و موضوعات خاص پرداخته می‌شود. البته ما تلاش کرده و می‌کنیم در مجموعه خود و به‌ویژه در زیر مجموعه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب به موضوعاتی بپردازیم که کمتر به آنها پرداخته شده است و باری را از زمین برداریم.
 
وی افزود: ما در بحث تاریخ شفاهی به موضوع تاریخ شفاهی پیشرفت پرداختیم و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در عرصه‌های مختلف مثل پزشکی، صنعت و نظامی مورد توجه قرار داده‌ایم یا در موضوع تاریخ شفاهی به بحث مربیان پرورشی پرداخته‌ایم و خاطرات آن‌ها را در دهه‌های مختلف در سراسر کشور مورد تاکید قرار داده‌ایم یا به موضوع تاریخ شفاهی مربیان نهضت سوادآموزی پرداخته‌ایم.
 
مدیر انتشارات راه یار با اشاره به اینکه این موازی کاری انرژی و توان جامعه را کاهش می‌دهد، بیان کرد: چگونه است که پس از چهل سال انقلاب در موضوعی مثل زنان انقلاب همچنان به شخصیت‌هایی مثل مرضیه دباغ یا خاطرات زنان و مادران شهدا پرداخته می‌شود. آیا جا ندارد که ما به موضوع زنان موفق در عرصه‌های دیگر مثل زنان کارآفرین یا زنان نخبه علمی، اجتماعی، ورزشی و... توجه کنیم.
 
یاسر عسگری در پایان گفت: موج آفرینی در حوزه کتاب و کتابخوانی الزاما نتایج مثبتی ندارد و می‌تواند جنبه‌های منفی را هم به دنبال داشته باشد. یعنی اگر انتخاب درستی صورت نگیرد و کتابی انتخاب شود که به مسائل و مصائب متناوب به جامعه نپرداخته باشد، دارای اثرات منفی است و این اثرات بعضاً باعث می‌شود که علی‌رغم توجه مخاطب، نیاز او تامین نشده و در نتیجه از کتاب و کتابخوانی فاصله بگیرد. بنابراین الزاما باید کتاب‌های فاخر و ارزشمند به لحاظ صوری و محتوایی، قلمی و موضوعی تبلیغ شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها