یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم» خواننده را با نام تاریخی خلیج‌فارس بیشتر آشنا می‌کند

کتاب «خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم» روند بررسی علمی اختلافات درباره نام‌های جغرافیایی تمامی اسناد و مدارک را مطالعه و بررسی کرده است اما در این بین اطلس‌های جغرافیایی در جایگاه نخست قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. این کتاب خواننده را با نام تاریخی خلیج‌فارس بیشتر آشنا می‌کند.

مسوول غرفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم» یکی از تازه‌ترین آثار منتشره سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بازدید مخاطبان کتاب قرار گرفت.
 
مصطفی رستمی بیان کرد: در کتاب «خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم» اثر سیدعباس مجتهدی 15 اطلس مشهور و معتبر جغرافیای جهان متعلق به نیمه دوم قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم میلادی از جنبه نگاه به نام خلیج‌فارس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
 
وی افزود: در بین این اطلس‌های جغرافیایی که با دقت و وسواس بالایی انتخاب شده‌اند نام‌های بزرگی مانند تایمز، هاموند و رند مک نالی به چشم می‌خورند و همچنین شما نام کارتوگرافان بزرگی مانند «پارتولومیو» را نیز مشاهده می‌کنید. «جان جورج بارتولومیو» از جمله مشهورترین کارتوگرافان جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی بود که کارتوگراف مخصوص پادشاه انگلستان بود و به ارباب کارتوگرافی (علم ترسیم نقشه‌های جغرافیایی) جهان معروف شد.
 
مسوول غرفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بیان کرد: بر اساس این کتاب در حال حاضر به جز تعداد اندکی از کشورهای عربی خصوصا کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، ایران و کلیه کشورهای جهان و همچنین عالی‌ترین مرجع حقوقی جهان یعنی سازمان ملل متحد از نام صحیح، علمی و استاندارد جغرافیایی خلیج‌فارس استفاده می‌کنند. در کتاب «خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم» روند بررسی علمی اختلافات در خصوص نام‌های جغرافیایی تمامی اسناد و مدارک از جمله: نقشه‌ها، کتاب‌ها، مکاتبات، کره‌های جغرافیایی، اطلس‌های جغرافیایی و... مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند و دارای اهمیت هستند، اما در این بین اطلس‌های جغرافیایی در جایگاه نخست قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. این کتاب خواننده را با نام تاریخی خلیج‌فارس بیشتر آشنا می‌کند.

رستمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی گفت: استقبال مردم بعد از دو سال وقفه و با این‌که هنوز هراس از کرونا کاملا برطرف نشده است، خوب بود.
 
نشر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در راهرو 17 و غرفه 32 در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضوردارد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها