جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
انتشار «پنجاه و سه منزلگاه توکایدو» در نمایشگاه کتاب

کتاب «پنجاه و سه منزلگاه توکایدو؛ نگاهی به ژاپن دوره ادو بر اساس مجموعه نقاشی‌های چاپ چوبی اوتاگاوا هیروشیگه» تألیف دکتر سید آیت حسینی، استاد زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران توسط نشر پرنده منتشر شد.

عباس حسین‌نژاد (مدیر نشر پرنده) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر عنوان کرد: این کتاب نفیس شامل پنجاه‌وپنج نقاشی چاپ چوبی ژاپنی متعلق به اوایل قرن نوزدهم به همراه توضیحات و شرح و تفسیر هر یک از نقاشی‌ها و اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و مردم‌شناختی مرتبط با تصاویر است. این مجموعه نقاشی امروز جزو گنجینه‌های ملی کشور ژاپن محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: جاده‌ای که از دیرباز شهر اِدو (توکیو امروزی) را به شهر کیوتو وصل می‌کرد توکایدو نام داشت. طول این جاده 495 کیلومتر بود و مهم‌ترین جاده کشور ژاپن محسوب می‌شد.
 
او با بیان اینکه حکومت وقت در طول این جاده پنجاه و سه منزلگاه ایجاد کرده بود، عنوان کرد: در نیمه‌های تابستان سال 1832 میلادی اوتاگاوا هیروشیگه نقاش مشهور آن دوران به همراه هیئتی رسمی در طول این جاده به سفر پرداخت. هیروشیگه در راهِ رفت، مجذوب مناظر سفر شد و در هر منزلگاه منظره‌ای از زندگی مردم یا طبیعت را انتخاب کرد و طرح زد و در مسیر بازگشت از کیوتو به ادو، طرح‌های خود را کامل کرد.
 
مدیر نشر پرنده افزود: او دو سال بعد، نقاشی‌های خود از پنجاه و سه منزلگاه جاده توکایدو به‌علاوه دو تصویر از مبدأ و مقصد سفر را به ناشر سپرد. استقبالی که از این مجموعه شد خارج از حد انتظار و تصور بود و تمام نسخه‌های آن به فروش رفت و بارها تجدید چاپ شد. 
 
او با اشاره به اینکه تصاویر این کتاب صرف‌نظر از اهمیت هنری آن، منبع ارزشمندی برای مطالعات فرهنگی و مردم‌شناختی درباره ژاپن دوران ادو به شمار می‌آید، یادآور شد: تک‌تک تصاویر این مجموعه اطلاعات دست اول و مهمی درباره جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، حکومت‌داری و... ژاپن و زندگی مردمان آن در اختیار ما می‌گذارند. 
 
وی با بیان اینکه با این حال، رمزگشایی از اطلاعات فرهنگی و اجتماعی نقاشی‌های ژاپنی برای بیننده غیر ژاپنی که با تاریخ ژاپن و فرهنگ دوران ادو آشنا نیست، معمولاً چندان آسان نیست، تصریح کرد: مخاطب ایرانی برای دست‌یابی به فهم کامل تصاویر و درک جزئیات آن نیاز به دریافت توضیحاتی درباره آنچه در تصاویر می‌بیند دارد.
 
عباس حسین‌نژاد در پایان گفت: این کتاب با هدف ارائه چنین توضیحاتی تألیف شده است؛ حسینی در این کتاب تمام تصاویر مجموعه «پنجاه و سه منزلگاه توکایدو» اثر اوتاگاوا هیروشیگه را آورده است و برای هر یک از تصاویر آن، درباره محلی که تصویر نشان می‌دهد، بناها، آدم‌ها، اشیاء و رویدادهایی که در تصویر دیده می‌شوند و نکات مهم مرتبط با اثر که در تصویر دیده نمی‌شوند، اما دانستن آن‌ها برای درک تصویر ضروری است را توضیح داده است.
 
کتاب «پنجاه و سه منزلگاه توکايدو؛ نگاهی به ژاپن دوره ادو بر اساس مجموعه نقاشی‌های چاپ چوبی اوتاگاوا هیروشیگه» با چاپ تمام رنگی و نفیس در 144 صفحه (قطع رحلی) با قیمت 750 هزار تومان توسط انتشارات پرنده منتشر شده است و برای نخستین بار در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.
 
سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir در حال برگزاری است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها