پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
استقبال از نمایشگاه باتوجه به شرایط بیماری کرونا و اقتصاد خانواده‌ها قابل قبول است

وجیهه سامانی، نویسنده ادبیات داستانی، سطح استقبال مردم را خوب دانست و افزود: می‌توانست بهتر از این هم باشد ولی بالاخره باید شرایط را درک کنیم.

وجیهه سامانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درخصوص حال‌وهوای سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: سطح استقبال خوب بوده است با توجه به این‌که بعد از دوسال وقفه‌ای که افتاده بود هم مردم از این فضا دور شده بودند و هم مشکلات اقتصادی وجود دارد که قابل انکار نیست. البته که می‌توانست بهتر از این هم باشد ولی بالاخره باید شرایط را درک کنیم. هنوز آثار کرونا به طور کامل از بین نرفته است و دو سال است که مردم از این فضاهای فرهنگی دور بوده‌اند، و مشکلات اقتصادی هم عملاً کتاب را از سبد خانوار حذف کرده است. اما باتوجه به همه‌ مسائل به نظرم تعداد جمعیت قابل قبول است.

سامانی همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب تهران را مفید دانست و به بحث بن تخفیف اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه مجازی تخفیف بیشتری وجود دارد، و بالاخره برای عده‌ای همان تخفیف هم خیلی ارزشمند است.  برای بن تخفیف در حضوری هم باید تمهیدی اندیشه شود. بالاخره کسی که زحمت می‌کشد و می‌آید در این فضا نفس بکشد، قدم بزند و در کنارش خرید کند دست خالی برنگردد. ولی نمایشگاه مجازی برای کسانی هم که دسترسی به پایتخت کشور ندارند این امکان را فراهم کرده است که کتاب بخرند. اتفاقا به نظر من امسال مردم بیشتر به بن تخفیف حضوری نیاز داشتند؛ اما حتما فکری پشت این تصمیم است.

او درباره آثارش که در نمایشگاه امسال حضور دارد این‌طور توضیح داد: کارهای متنوعی در نشرهای مختلف دارم مثل «عروسِ آسمان» در نشر شاهد، «آن مرد با باران می‌آید» و «خوابِ باران» در نشر کتابستان معرفت، «تو را من چشم در راهم» در نشر تکا و آخرین کارم نیز مجموعه «می‌خواهم بمانم» است که حاصل یک جشنواره ادبی است که دبیر آن بودم. 33 تا از بهترین داستان‌های آن جشنواره را گلچین کردیم و این اثر تولید شد. درباره نه به سقط عمدی جنین است که این‌‌روزها خیلی مطرح است. بعد از بحران آب، دومین بحرانی که ایران با آن دست‌وپنجه نرم خواهد کرد همین بحران جمعیت است. ما در قالب یک جشنواره ادبی به سراغ این موضوع رفتیم. این اثر از سوی نشر صاد منتشر و طبق گفته دوستان، استقبال خوبی از آن شده است. امیدوارم بازتاب عملیاتی آن را هم در جامعه ببینیم.

وجیهه سامانی از نگارش رمان جدید خود خبر داد و گفت: نمی‌توانم این قول را بدهم که حتما در سال 1401 منتشر می‌شود یا نه، ولی درحال نوشتن یک رمان جدید برای گروه سنی بزرگسال هستم که موضوع اجتماعی-خانوادگی دارد با نیم‌نگاهی به کرونا و پس‌زمینه جنگ.

او در بخش پیشنهاد مطالعه داستان ایرانی به مخاطبان کتاب‌های زیر را معرفی کرد: «کهکشان نیستی»،  «قدیس»، «سنگی که نیفتاد»، «چهل‌ویکم» و «می‌خواهم بمانم».

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها