پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند

مجید یراق‌بافان بیان کرد: کارکرد اختصاصی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برون‌داد تازه‌های نشر، آسان‌سازیِ ابتیاع و خریداری است؛ اما علاوه‌بر اینها از نظر من، نمایشگاه کتاب انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند.

مجید یراق‌بافان (مجری تلویزیون) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیر کتاب خواندن در اجرا عنوان کرد: مگر می‌توان فعال در حیطه فرهنگی و هنری، رسانه و دانشگاهی بود و علاقه‌مند به کتاب نبود؟! به نظرم نشدنی است. بنده حدود ۳۰ سال است که در حوزه رسانه و ارتباطات فعالیت می‌کنم و چند سالی هم هست به تدریس در دانشگاه مشغولم و معتقدم یکی از الزامات این کنشگری، ارتباط عمیق و دقیق با کتاب است.
 
وی با اشاره به‌اینکه امروزه منابع مطالعاتی منحصر به کتاب و روزنامه‌ها و مجلات کاغذی نیست، بیان کرد: از نظر بنده رسانه‌های نوپدید، نسخ الکترونیکی و پیام‌رسان‌های مختلف هر کدام، یک نوع منبع مطالعاتی هستند و به عنوان معلم دانشگاه عرض می‌کنم که منابع مطالعاتی متکثر و فراوان شده‌اند؛ اما قویا بر این باور هستم که «سودمندترین و بی‌توقع‌ترین رفیق همه آدم‌ها، کتاب است».
 
او همچنین مطرح کرد: همه کنشگرانی که در حوزه رسانه‌ای فعالیت می‌کنند اگر از سر بی مهری و کم لطفی رفاقت‌شان را با این سودمندترین رفیق قطع کنند هیچ بلایی سر این رفیق نمی‌آید اما قطعا تاریخ مصرف و کارایی خودشان را کم می‌کنند.
 
یراق بافان درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ترویج مطالعه اظهار کرد: برخی از رخدادها و پدیده‌های اجتماعی علاوه‌بر کارکردهای اصلی که برای آنها تعریف شده است، کارکردهای حاشیه‌ای مثبتی هم دارند؛ ازجمله نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن، مسابقات قرآن و کرسی‌های آزاداندیشی. هر کدام از این پدیده‌های اجتماعی ماموریت‌ها و کارکردهای اختصاصی و حاشیه‌ای دارند. کارکرد اختصاصی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برون‌داد تازه‌های نشر، آسان‌سازیِ ابتیاع و خریداری است؛ اما علاوه‌بر اینها از نظر من، نمایشگاه کتاب انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند.
 
وی تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از آن رخدادهایی است که پیوندهای اجتماعی را در جامعه تقویت می‌کند و در حوزه اقتصادی نیز کارکردهای قابل توجه‌ای دارد. نمی‌گویم که همه معضلات اقتصادی را حل می‌کند اما در به گردش درآمدن چرخه اقتصادی جامعه بی‌تاثیر نیست.
 
او که در حوزه‌های مختلفی فعالیتی داشته و دارد و حوزه غیر رسمی و دانشگاهی‌اش دین و قرآن، هنر، مدیریت و جامعه‌شناسی است، توضیح داد: در رشته‌های مختلفی تحصیل کرده‌ام؛ تا مقطع لیسانس هنر و گرافیک، فوق لیسانس مدیریت فرهنگی و دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی. حیطه فعالیت من به جز رسانه و تلویزیون، دانشگاه است و با توجه به این تعدد و تفاوت حوزه‌های فعالیتی کتاب‌های مختلفی می‌خوانم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آخرین کتابی که خوانده‌اید چیست، گفت: کتاب «کشاکش آرا در جامعه‌شناسی» اثر استیون سیدمن و همچنین کتاب «سیمای نیکان» مرحوم آیة‌الله سید هاشم رسولی محلاتی را در دست دارم. آخرین کتابی هم که از بنده منتشر شده است «رسانه و مدیریت فرهنگی جامعه» نام دارد که یک اثر دانشگاهی است. این اثر اسفند97 چاپ شد و برای سه رشته دانشگاهی ارتباطات رسانه، جامعه‌شناسی و مدیریت فرهنگی گردآوری کرده‌ام و یک کتاب تلفیقی و بین‌رشته‌ای است.
 
مجید یراق‌بافان در پایان با بیان این که تشویق به کتاب و الگوسازی درخصوص آن مهم است، گفت: ما همیشه برای فرزندانمان دغدغه داریم که گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشوند؛ به‌نظرم از مواردی که می‌توانیم آنها را مصون کنیم، واکسینه کردن ایشان با ترغیب به اصول و مناسک دین و همچنین ایجاد رفاقت بین آنها و کتاب است. بچه‌ها با اجبار کتابخوان نمی‌شوند؛ بلکه اگر در میدان واقعیت ببینند پدر و مادر کتاب می‌خوانند، این الگوی عملی و غیر کلامی قطعا ایشان را نیز در این مسیر پرسود و امن قرار می دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها