یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«واقعه جهاد» فصلی از تاریخ ایران که کمتر به آن توجه شد/ استقبال از نمایشگاه کتاب قابل توجه بود

موسی فقیه حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: کتاب «واقعه جهاد» یک فصل از تاریخ ماست که کمتر به آن پرداخته شده است و پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان حوزه تاریخ این کتاب را مطالعه کنند.

موسی فقیه حقانی که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: دانش‌آموخته رشته تاریخ و علوم سیاسی هستم که مدیریت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران را دارم و در حدود سی‌و پنج سال است که در حوزه تاریخ معاصر مطالعه می‌کنم.
 
وی با اشاره به برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال وقفه بیان کرد: متاسفانه نتوانستم بازدید مفصلی از نمایشگاه داشته باشم ولی در هنگام گذر که نگاه می‌کردم، با توجه به این‌که در این جشن مهم فرهنگی دو سال وقفه افتاد، همت وزارت ارشاد است که دوباره شاهد برگزاری حضوری و فیزیکی نمایشگاه کتاب هستیم و مردم می‌آیند و در جشن مهم فرهنگی و جشن کتاب شرکت می‌کنند. هنوز کرونا بر نمایشگاه و فضای فرهنگی- اجتماعی کشور سایه انداخته است. با توجه به این‌که دو سال وقفه داشتیم و هنوز هم تردید وجود داشت که نمایشگاه به شکل فیزیکی برگزار بشود یا نه، شکل برگزاری و فضایی که آماده شد و سطح استقبالی که وجود داشت، به نظر من قابل توجه است.
 
حقانی افزود: یکی از نکاتی که در برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی تاثیر گذاشته است، فراهم شدن امکان خرید مجازی است. در گذشته بسیاری از علاقه‌مندان و چهره‌های فرهنگی از شهرستان برای خرید کتاب مراجعه می‌کردند که حالا ترجیح می‌دهند تا از راه دور خرید کنند که البته هر دو شکل برگزاری نمایشگاه قابل تقدیر است. ان‌شاءالله هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهداشتی شرایطی فراهم شود که سال آینده شاهد برگزاری پرشورتر نمایشگاه کتاب باشیم.
 
وی کتابی را برای مطالعه به علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی پیشنهاد کرد و گفت: یک کتابی که به نمایشگاه نرسیده است اما به امید خدا به زودی به چاپ می‌رسد، کتاب «واقعه جهاد» است. واقعه جهاد مربوط به جانفشانی مردم عزیز خوزستان علیه انگلستان است، در اواخر دوره قاجار که انگلیسی‌ها به عراق (بین‌النهرین) و ایران حمله کردند و مجاهدان غیور عشایر عرب در خوزستان با رشادت در مقابل متجاوزان انگلیسی ایستادگی کردند، متاسفانه به این مساله خیلی در تاریخ‌نگاری ما پرداخته نشده بود که کتاب مفصلی را آقای عبدالله طرفاوی تهیه کردند که مراحل چاپ را طی می‌کند و به زودی وارد عرصه نشر می‌شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. کتاب «واقعه جهاد» یک فصل از تاریخ ماست که کمتر به آن پرداخته شده است و پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان حوزه تاریخ این کتاب را مطالعه کنند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها