جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
تعداد شهرهای فاقد کتابخانه در حال کاهش است/اجرای طرح «کتابخانه بدون کتاب» در تهران

مهدی رمضانی، درباره برخی اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کاهش محرومیت مناطق شهری به کتابخانه گفت: در مقطعی در 44 درصد شهرها، کتابخانه ایجاد شد، در باقی شهرها نیز طرح فعال داشتیم؛ بنابراین یکی از اولویت‌های محوری‌ نهاد کتابخانه های عمومی کشور این است، شهر بدون کتابخانه نداشته باشیم.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره توجه این نهاد به مباحث علمی کتابداری نوین گفت:  فضای کتابخانه و فیزیک آن با تحولات روز، در دنیا تغییری نکرده است، منطقی که برای ارائه خدمات در کتابخانه وجود دارد در فضای مجازی قابل تحقق نیست. برخلاف آن چیزی که در جامعه برای آن تبلیغ می‌شود، درحال حاضر نسبتِ منحنی کتاب الکترونیک و مطالعه موثر و مفید در فضای مجازی، به سمت کتاب مکتوب در حال افزایش است؛ هرچند در سال‌های اخیر استفاده از کتاب الکترونیک رشد داشته اما هنوز هم بازار نشر مکتوب بزرگ‌تر است.

وی با بیان این‌که در قرن جدید، همچنان نیاز به محیط کتابخانه وجود دارد، افزود: با این حال باید در حوزه فضای مجازی و ارائه خدمت در این حوزه بیشتر فعال باشیم؛ برای این هدف برنامه‌ریزی‌هایی داشته ایم. وضعیت کرونا برخی از این برنامه‌ریزی‌ها را سرعت داد. ایجاد کتابخانه در فضای مجازی موضوع مفصلی است که دستگاه‌های سیاستگذار به سمت ایجاد آن و تولید اسناد بالادستی و ریل گذاری اصلی حرکت کردند نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز اقدامات اجرایی را در پیش گرفتیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برخی طرح های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد:‌ برای شروع، طرح «کتابخانه بدون کتاب» را در تهران اجرا خواهیم کرد که مراحل نهایی آن در حال انجام است. موقعیت اجرای این طرح که خدمات آن مجازی است، انتخاب شده است. خدمات آن شامل موضوعاتی مانند کتاب صوتی، الکترونیک، بازی و خدمات در محور کتاب است؛ علاوه براین بحث ایجاد کتابخانه مجازی و استفاده از خدمات این نوع کتابخانه از طریق اپلیکیشن‌های موجود را پیگیری می‌کنیم.

رمضانی، در پاسخ به این سوال که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ایجاد دسترسی مردم مناطق کم برخوردار کشور به کتاب چه برنامه ای برای جذب سرمایه از  صنایع پردرآمد مانند صنایع نفت و گاز دارد؟ گفت:
پراکندگی جمعیت یا نبود امکانات و تأسیسات، ازجمله موانع توسعه در برخی مناطق به حساب می آید؛ بنابراین تغییر رویکرد ضروری است. به عنوان مثال استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان، با پراکندگی جمعیت زیاد، الگوی «کتابخانه سیار و پیشخوان کتابخانه» را اجرا کردیم. اجرای این الگوی موفق بود و نشان داد که می‌تواند اثرگذار و در مساله رفع محرومیت فرهنگی مناطق کم برخوردار، توسعه دهنده باشد.

وی درباره اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مناطق شهری کم برخوردار ادامه داد: در مناطق شهری کم‌برخوردار و کمتر توسعه یافته نیز پیگیری‌هایی داشتیم؛ ازجمله در بیش از 100 شهر. اینکه عدد دقیق اعلام نمی کنم، به دلیل این است که شهرهای کشور در حال رشد است؛ به عبارت دیگر یک شهر صاحب کتابخانه و شهر دیگری به فهرست شهرهای کشور افزوده می شود. در مجموع تعداد شهرهای کم برخوردار از نظر دسترسی به کتابخانه عمومی در حال کاهش است. در مقطعی در 44 درصد شهرها، کتابخانه ایجاد شد، در باقی شهرها نیز طرح فعال داشتیم؛ بنابراین یکی از اولویت‌های محوری‌ نهاد کتابخانه های عمومی کشور این است، شهر بدون کتابخانه نداشته باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: توسعه کتابخانه‌ای در برخی استان‌های کمتر توسعه‌یافته و کم‌برخوردار قابل قبول بوده است؛ به عنوان مثال استان خراسان شمالی به لحاظ سرانه فضای کتابخانه‌ای، جزو استان‌های پیشرو است؛ البته استان‌هایی هستند که همچنان محرومند.

رمضانی با اشاره به فقر فرهنگی در کلانشهرها، گفت: برخلاف تصور عموم، معمولا در کلانشهرها ـ حتی شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور ـ فقر سرانه فرهنگی داریم. به عنوان مثال در شهر رشت، شاید کمتر از استاندارد استان‌های کم‌برخوردار کتابخانه داشته باشیم. برای همین یک آمایش سرزمینی را مبنا قرار دادیم و براساس آن موضوع را پیگیری می‌کنیم. از محل مسئولیت اجتماعی دستگاه‌های مختلف نیز تاکنون کتابخانه‌هایی ساخته شده و در این راستا برخی بانک‌ها همچنین شرکت‌های حوزه نفت به توسعه کتابخانه ها کمک کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها