پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مصححان تصحیح را با تایپ اشتباه گرفته‌اند/ بساط تالیف برچیده شده است

به گفته رییس انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران متاسفانه در سال‌های اخیر مصححان تصحیح را با تایپ اشتباه گرفته‌اند و خط دستی را به تایپی تبدیل و گاهی متن را صرفا رونویسی می‌کنند.

کیانوش بیرانوند، مدیر انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرذ: در این مدتی که ما نسخه‌های خطی را منتشر کردیم اقدامات مثبتی انجام شد که بسیار موثر است، ولی مسئله‌ای که وجود دارد در احیای نسخه‌ها به آن توجه نمی‌شود؛ گاهی نسخه‌های خطی به 10 جلد می‌رسد اما همه آن مطالب برای برگرداندن مناسب نیست؛ یعنی تصحیح نسخه ابتدا به ساکن بر این اساس قرار بگیرد که قسمت‌های مفید نسخه برگردان شود. قسمت‌های مفید تاریخی باید بازگردان و بعد بر آن تحشیه زده شود. متاسفانه در سال‌های اخیر مصححان تصحیح را با تایپ اشتباه گرفته‌اند و خط دستی را به تایپی تبدیل و گاهی متن را صرفا رونویسی می‌کنند.

او افزود: اینکه نقطه‌ای اضافه یا کم شود تصحیح نیست، باید به وقایع تاریخی اشاره شود و برای روشن شدن مطلب مصحح باید درباره وقایع تاریخی بنویسد. اصولا مصححان اطلاعی در این باره ارائه نمی‌دهند و چندین سال گذشته حوزه نسخه‌های خطی مورد استثمار افراد کتاب‌ساز قرار گرفته است. به خاطر اینکه بگویند ما تالیفات زیادی در زمینه نسخه‌های خطی داشته‌ایم که صرفا برگردان شده است. مصححان تنها ویرایش کرده‌اند و هیچ گونه تعلیقات مفیدی بر آن زده نشده و اینکه اطلاع زیادی از وقایع رخ داده در کتاب نداده‌اند. مصححی را می‌شناسم که نسخه‌ای از هندوستان آورده بود حتی اسم شهر برایش آشنا نبود.

بیرانوند با بیان اینکه تصحیح متون بازاری برای کتاب‌سازی‌هاست، گفت: مصححان باید مسائل غیر ضروری را حذف کنند و گاهی یک نسخه 1000 صفحه در 200 صفحه انجام شود تا مردم خریداری کنند.

رییس انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در پاسخ به این پرسش که استقبال از سی‌‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب چگونه است؟ گفت: استادان از این دسته از کتاب‌ها استقبال می‌کنند به دلیل اینکه این آثار به عنوان کتاب مرجع محسوب می‌شوند و ما به عنوان کتاب مرجع آن را تولید می‌کنیم.

او با اشاره به نکات مثبت چاپ دیجیتال در انتشار نسخ خطی بیان کرد: چاپ دیجیتال برای انتشار این نسخ مفید است اما کیفیت خوبی ندارد و بعد از مدتی از بین می‌رود و ماندگاری افست را ندارد. قابلیت تکثیر بالا نمی‌رود و همان ریسوگرافی به زبان ساده است. با این وسیله گاهی نسخه‌ای تکرار مکررات است و صرفا برای رزومه‌سازی است. متاسفانه به واسطه این تصحیح‌ها بساط تالیف برچیده شده است. برای مثال فردی مانند زنده‌یاد ستوده شمال ایران را نقطه به نقطه رفته بود و در قالب کتاب منتشر کرده است. امروز هیچ کس زیر بار چنین زحمتی نمی‌رود. امروز ما چسب، کاغذ قیچی شده است.

به گفته بیرانوند، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «رساله‌های منصوب به بوعلی» را تجدید چاپ و کتاب «جغرافیای نهاوند» را برای نخستین‌بار ارایه کرده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها