سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
نمایشی در مذمت دانلود غیرقانونی کتاب

در ششمین روز از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، نمایش خیابانی «رونمایی از شاهکارترین کتاب سال» اجرای خود را در محوطه نمایشگاه آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسنی قبادی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی تا پایان نمایشگاه کتاب در محوطه نمایشگاه، اجرا خواهد شد. نمایش حول محور مطالعه و کتاب؛ بالاخص خواندن نسخه فیزیکی آن و عدم دانلود غیرقانونی کتاب دیجیتال اجرا می‌شود. این نمایش مشارکتی که از تکنیک فاصله‌گذاری نیز بهره برده است، با اشاره به برخی مشکلات و مسائل اهالی قلم، سعی دارد ارزش و اعتبار کتابخوانی و امر دانایی را به مخاطب تاکید کند. به بهانه اجرای این نمایش، گفت‌وگوی ایبنا را با کارگردان اثر می‌خوانید:

ایده اجرای این نمایش چگونه شکل گرفت؟
درواقع طرح این اجرا از سوی ستاد اجرایی خانه کتاب ارائه شد. طرح اولیه را ارائه کردیم و پس از تائید پروسه اجرا و تمرین انجام شد. شیوه تمرین هم به صورت کارگاهی صورت گرفت و نتیجه قابل قبولی به دست آمد. تاکید این طرح بر آیتم‌هایی بود که خانه کتاب در راستای نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در نظر داشت تا مردم و مخاطبان نمایشگاه جذب خواندن کتاب شوند. سعی کردیم در مورد تاثیر مثبت خواندن کتاب در زندگی شخصی‌شان نکاتی مطرح شود. این نمایش اختصاصا در مورد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و استفاده بیشتر از کتاب فیزیکی است و اینکه مخاطبان خیلی دنبال کتاب دیجیتال نروند. به نظر من مردم باید متوجه این قضیه باشند که کتاب را فیزیکی بخوانند و کمتر به سمت کتاب مجازی و البته دانلود غیرقانونی بروند.

بازخورد مخاطبان در روز اول اجرا چطور بود؟
چون شیوه اجرایی به شکل شورایی است و مردم و مخاطبان را درگیر نمایش می‌کردیم؛ قاعدتا نمی‌توانستند منفعل باشند و ناخودآگاه نقش فعال و پویایی در مسیر اجرا ایفا کردند. این ارتباط با مخاطب اتفاق خوبی بود و تماشاچی پیش برنده نمایش بود و تا آخر نمایش پای نمایش ماند و مشارکت کرد.

دلیل تاکیدتان بر استفاده از کتاب فیزیکی چیست؟
هر نویسنده‌ای قطعا کلی زحمت برای نگاش کتاب می‌کشد و در ادامه تیمی در انتشارات کار تولید و چاپ آن را انجام می‌دهند. بنابراین هزینه و فرصت بسیاری صرف تدوین و تولید هر کتاب شده و به نظرم درست نیست اگر کسی حاصل زحمات یک فرد به عنوان نویسنده و یک تیم ناشر را نادیده بگیرد و به راحتی کتاب را رایگان دانلود ‌کند و حق و حقوق مولف را نادیده بگیرد. علاوه بر این به دست گرفتن کتاب کاغذی تمرکز و دقت بیشتری را ایجاد می‌کند و می‌توان بر جملات مهم آن تاکید، هایلات و نشانه گذاری کرد. من شخصا کتاب فیزیکی را ترجیح می‌دهم.

چرا نمایشگاه کتاب را برای اجرا انتخاب کردید؟
اولا برگزاری نمایشگاه اتفاق خوبی است و فضای کتاب و کتاب‌خوانی بستر خوبی برای طرح این موضوعات است. مخاطبان تمام کتاب‌های مورد نظر خود را در تمام حوزه‌ها یکجا پیدا و تهیه می‌کنند. این برنامه برای متنوع و جذاب شدن هر چه بیشتر نمایشگاه تدارک دیده شده تا مخاطبان هم نمایش ببینند، هم کتاب بخوانند.

در طی سال‌های گذشته از نمایشگاه بازدید داشتید؟
بله. هر سال که نمایشگاه برگزار شده، آمده‌ام و بازدید کردم. فضای نمایشگاه را خیلی دوست دارم. معمولا با لیست کتاب‌های مورد نیازم به نمایشگاه می‌آیم. اما با دیدن کتاب‌ها به قدری جذب کتاب‌ها می‌شوم که کلی کتاب خارج از برنامه هم می‌خرم.



نمایش «رونمایی از شاهکارترین کتاب سال» با بازی امین سنجر بیگی، زریبار کریمی و دستیاری مهدی بختیاری؛ هماهنگی سینا نصرالهی تا پایان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ساعت 15 در محوطه نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (بیست‌ویک تا سی‌ویک اردیبهشت ماه) با شعار «با کتاب سلامتیم»، به شکل حضوری در مصلی امام خمینی (ره) و مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها